یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ مراسم تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه استان مرکزی

آیت الله اعرافی در مراسم تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه استان مرکزی با تأکید بر اینکه حوزه‌ علمیه هویتی جز هویت مردمی ندارد، تصریح کرد: حوزه و روحانیت باید خود را نقد کرده و اشکالات را بیابند و ضمن اصلاح خویشتن، در هیچ نقطه ای متوقف نشده و به نیازهای جدید پاسخ دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اراک، آیت الله علیرضا اعرافی، عصر دوشنبه ٢۶ تیر١۴٠٢ در آیین تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه استان مرکزی که در دفتر امام جمعه شهر اراک برگزار شد، گفت: حوزه‌ علمیه هویتی جز هویت مردمی ندارد، چرا که همین مردم با درایت و آغوش باز از اسلام و معارف اهل بیت(ع) استقبال کرده و به تدریج طی قرن‌های متمادی نه تنها پذیرنده اسلام و تشیع، بلکه به پرچمدار معارف الهی و علوم اسلامی مبدل شده و در دوره ما پرچمداری انقلاب شکوهمند اسلامی را در دست گرفتند.

بیشتر بخوانید:

مدیر جدید حوزه علمیه استان مرکزی معرفی شد

مدیر حوزه های علمیه کشور در ادامه با اشاره به فطرت خداجوی ملت مسلمان ایران، اظهار کرد: ظرفیت، استعداد و ذات الهی ملت ایران باعث شد هوشمندانه در خدمت اسلام حضور پیدا کرده و معارف اهل بیت(ع) را تشخیص داده و پشتوانه مراکز علمی و حوزه‌های علمیه شوند.

ببینید:

تصاویر مراسم تکریم و معارفه مدیر حوزه علمیه استان مرکزی

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به جایگاه رفیع حوزه‌های علمیه، ادامه داد: در تمام مقاطع تاریخی همواره مدارس دینی و حوزه‌های علمیه عالمان و دانشمندان بزرگی تربیت کرده اند که با خدمت به همه امت و گاهی به همه بشریت بخش مهمی از فرهنگ اسلام، ایران و بشریت را رقم زده است.

وی با اشاره به هویت تاریخی حوزه‌های علمیه، افزود: حوزه علمیه یک درخت تنومند تاریخی است و این نهاد علمی، دینی، فرهنگی و بسیار تأثیرگذار هرگز با امواج و طوفان‌های کوچک و بزرگ از پا در نخواهد آمد. وظیفه همه ما طلاب و روحانیون این است که این هویت و نگاه تاریخی را به نسل جدید حوزه و طلاب عزیز منتقل کنیم.

حوزه‌ علمیه هویتی جز هویت مردمی ندارد | حوزه و روحانیت به نیازهای جدید پاسخ دهند

مدیر حوزه های علمیه کشور نقد را لازمه رشد و بالندگی حوزه دانست و تصریح کرد: حوزه و روحانیت باید خود را نقد کرده و اشکالات را بیابند و ضمن اصلاح خویشتن، در هیچ نقطه ای متوقف نشده و به نیازهای جدید پاسخ دهند.

آیت الله اعرافی حضور راهبردی حوزه در صحنه‌های حساس و پیچ‌های تاریخی را ضروری دانست و اظهار کرد: اگر فرصتی را در یک نقطه‌ای حساس از دست دادیم گاهی قرن‌ها به عقب برمی‌گردیم، چنانچه غیبت مسلمانان صدر اسلام از یاری علی بن ابیطالب(ع) در نقطه‌ای حساس، قرن‌ها بشریت را به مسیر دیگری برد.

بیشتر بخوانید:

حوزه علمیه اراک سرچشمه جوشان تشکیل حوزه قم است

وی ادامه داد: آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری در اوایل قرن ۱۴ شمسی و در یک پیچ تاریخی درست در زمانی که امواج مسموم غرب روانه ایران شد با تشخیص راهبردی خود منشاء تحول علمی در قم گشت و با قدرت در مقابل امواج دین زدایی و هویت زدایی از ایران ایستاد و نهایتاً در حوزه نوین قم، انقلاب اسلامی پدید آمد.

در ادامه مراسم حجت الاسلام محمد ربیعی سرپرست سابق مدیریت حوزه علمیه استان مرکزی هم گزارشی از اقدامات دور تصدی این مسئولیت ارائه داد و حجت الاسلام والمسلمین عباسی مدیر جدید حوزه استان نیز به تبیین برنامه های خود پرداخت.

همچنین در این مراسم با تقدیر از تلاش های حجت الاسلام محمد ربیعی در دوره سرپرستی مدیریت حوزه علمیه استان مرکزی، حجت الاسلام والمسلمین نصرت الله عباسی به عنوان مدیر جدید حوزه استان معرفی شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha