یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
قاسمی

کارشناس مذهبی یکی از راه های پرهیز از گناه را براساس روایتی از امام جعفر صادق علیه السلام این نکته دانست که در لحظه گناه اهل بیت علیهم السلام را حاضر بدانیم، تأکید کرد: هر کاری می خواهید انجام دهید ائمه اطهار علیهم السلام را حاضر بر کارهای خود بدانید و ببینید آیا آن عمل را در حضور ایشان انجام می دهید یا خیر ؟

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان ، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری ظهر امروز در آستان مقدس حرم حضرت زینب خواهر امام رضا علیهما السلام در اصفهان با اشاره به اهمیت و جایگاه محبت در مدرسه تربیتی امام حسین علیه السلام گفت: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بشارت دادند هر کس بر حبّ ایشان و اهل بیت(ع) بمیرد، شهید می‌میرد (با درجه شهادت از دنیا می رود) و ایمانش هم تکمیل می شود.

وی در توضیح این روایت و جایگاه شهید به آیه ۱۱۱ سوره توبه اشاره کرد و افزود: در این آیه خداوند فرموده: "إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ (همانا خدا جان و مال اهل ایمان را که در راه خدا جهاد می‌کنند به بهای بهشت خریداری کرده است). رهبر انقلاب اسلامی هم در این زمینه فرمود «شهادت مرگ تاجرانه است، مرگ پرسود است».

ماندگاری در ادامه با بیان اینکه حب اهل بیت علیهم السلام باعث کامل شدن دین می شود، افزود: امام هادی علیه السلام در زیارت جامعه کبیره هم به این موضوع اشاره کرده است. بعد از نماز هم با خواندن این دعا که" اللّهمَ انی اسئلکَ الاَمنَ و الایمانَ بکَ وَ التصدیقَ بنبیّکَ " از خدا طلب ایمان می کنیم.

وی یکی از راه های پرهیز از گناه را براساس روایتی از امام جعفر صادق علیه السلام این نکته دانست که در لحظه گناه اهل بیت علیهم السلام را حاضر بدانیم و در ادامه تأکید کرد: هر کاری می خواهید انجام دهید ائمه اطهار علیهم السلام را حاضر بر کارهای خود بدانید و ببینید آیا آن عمل را در حضور ایشان انجام می دهید یا خیر ؟

کارشناس مذهبی اضافه کرد: در شب عاشورا دو دسته وجود داشت،خیمه‌های لشکر امام حسین علیه السلام غرق دعا و مناجات و خیمه دشمن و یزید غرق در گناه بود، بنابراین هر کسی که گناه کند در خیمه یزید جای می گیرد، حال باید خودمان تصمیم بگیریم در کدام خیمه باشیم؟

ماندگاری در ادامه به تشریح آیه ۳۴ سوره اعراف پرداخت "وَلِکُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَاءَ أَجَلُهُمْ لَا یَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَلَا یَسْتَقْدِمُونَ / و هر قومی را دوره‌ای و اجل معینی است که چون اجلشان فرا رسد لحظه‌ای پس و پیش نخواهند شد."؛ باید گناه را ترک کرد چون ممکن است در زمان گناه، مرگ ما برسد و فرصت توبه کردن هم نداشته باشیم.

استاد حوزه با تاکید بر اینکه در کلاس امام حسین علیه السلام اصلا نباید گناه را دوست داشت اظهار داشت: برخی می گویند دیگران ما را به انجام گناه تشویق می کنند اما براساس آیات سوره عبس که خداوند فرموده "یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ وَأُمِّهِ وَأَبِیهِ وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِیهِ" روز قیامت انسان از همه فرار می کند و کسی جوابگوی گناهانی که با تشویق آنها انجام دادیم نیست.

ماندگاری در ادامه به وسوسه های شیطان هم اشاره کرد و گفت: در روز قیامت براساس آیه ۲۲ سوره ابراهیم، شیطان می گوید "خدا به شما به حق و راستی وعده داد و من به خلاف حقیقت، شما را وعده دادم و خُلف وعده کردم و بر شما هیچ حجت و دلیل قاطعی نیاوردم و تنها شما را فراخواندم و شما اجابتم کردید، پس امروز مرا ملامت مکنید بلکه نفس خود را ملامت کنید"؛ براساس این آیه انسان روز قیامت باید خودش را سرزنش کند، چون اختیار دارد و شیطان او را مجبور به گناه نکرده و فقط وسوسه می کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha