یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ماندگاری

کارشناس مذهبی گفت: در مدرسه محرّم برای رشد باید از گناه دوری کرد و سلامت روح در مقابل گناه با ورع،کنترل نفس و استغفار امکان پذیر است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی ماندگاری در مراسم سوگواری شامگاه شنبه آستان مقدس حرم حضرت زینب خواهر امام رضا علیهما السلام در اصفهان گفت: برای رشد در مدرسه عزای اباعبدالله الحسین علیه السلام باید کلاس آن را در زندگی پیاده کرد و اولین درس این کلاس، محبت به اهل بیت علیهم السلام است که نخستین نشانه آن هم دوری از گناه است .

وی با بیان اینکه پزشک برای سالم ماندن جسم انسان سه توصیه پیشگیری از بیماری ها،کنترل بیماری ها و درمان داروها را داده افزود: قرآن و روایات هم برای سلامت روح ما این سه روش را توصیه کرده، خداوند در آیه ۷۹ سوره مبارکه «واقعه» می فرماید: «لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ» (و جز پاکان نمی‏ توانند آن را مس کنند که معنای باطنی آن این است اگر روح، پاک نباشد پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت علیهم السلام را نمی توانیم درک کنیم.

استاد حوزه با تاکید بر اینکه روح که ناپاک باشد اهل بیت علیهم السلام را نمی توان شناخت؛ ادامه داد: قبح زدایی گناه، باعث ناپاک شدن روح و حرام خوری ناپاکی به دنبال دارد ،امام حسین علیه السلام در روز عاشورا خطاب به لشکریان یزید فرمود:شکم شما از حرام پر شده که سخنان من روی شما اثر نمی گذارد.

وی ابراز کرد: امروز هم دشمنان قصد دارند وجود ما را با بی حیایی، حرام خوری، بی غیرتی، نزول خواری و به هر طریقی دیگر ناپاک کنند که در این صورت نه دعاها مستجاب می شود و نه می توان از امام دفاع کرد.

ماندگاری یا اشاره به اینکه در روایات آمده پیشگیری از گناه با ورع است، یعنی به زمینه های گناه نزدیک نشویم خاطر نشان کرد: ارتباط با نامحرم بزرگترین زمینه گناه است که این ارتباط در هر جایی حضوری یا مجازی حرام و وسوسه شیطان است.

وی با تأکید بر اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در خطبه شعبانیه بهترین عمل را در ماه رمضان گناه نکردن بیان کرده، چرا که گناه سقوط است و خدا راه بندان درست کرده تا انسان سقوط نکند افزود: گناه باعث می شود انسان به مرحله حیوانیت و حتی پایین تر سقوط کند، همان گونه که در قرآن آمده است: أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِکَ هُمُ الْغافِلُونَ . اما برای پیشگیری از گناه در زمینه ارتباط با نامحرم مردان باید غیرت داشته باشند و زنان حجاب و عفاف را رعایت کنند همان طور که در قرآن آمده: وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ...

کارشناس مذهبی دومین زمینه گناه را چشم و شکم دانست و افزود: شکم را باید کنترل کرد، غذای حرام زمینه گناه را فراهم می کند، معاملات نادرست، وجود ماهواره در خانه و هوسرانی هم زمینه گناه را فراهم می کند، برای نمونه ابن الملجم به حساب ظاهر امیرمومنان علیه السلام را دوست داشت اما عشق رانی به قطام از این عاشق قاتل ساخت .

ماندگاری با اشاره به اینکه دومین کار برای سلامت روح، کنترل و عفت نفس در مقابل گناه است اضافه کرد: حضرت یوسف علیه السلام در مواجهه با زلیخا از گناه دوری می کرد و وقتی هم در دام وی افتاد به خدای روی کرد و از پروردگار کمک خواست و پشت به گناه کرد همان گونه که در قرآن آمده: « وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا ِ . پس هیچ کسی نباید بگوید مرا مجبور به گناه کردند حضرت یوسف از گناه روی برگرداند خدا هم او را یاری کرد.

وی با اشاره به واقعه کربلا گفت: حُر در سپاه یزید بود و به یزیدیان پشت کرد و به لشکر اسلام روی آورد و امام حسین علیه السلام هم او را در آغوش گرفت، بنابراین اگر پشت به گناه کنیم، خدا آغوشش را به روی ما باز می کند و درهای بسته گشوده می شود مانند ماجرای حضرت یوسف چرا که خداوند فرومده اند: انّ الله یدافع عن الّذین ءامنوا

ماندگاری سومین توصیه اسلام و قرآن برای سلامت روح را استغفار که همان درمان است، دانست و گفت: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند: آیا می خواهید شما را درد و درمان تان آگاه کنم؟ درد شما گناه و درمان شما استغفار است، بنابراین بزرگترین درد ما گناه و داروی آن استغفار است.

وی تاکید کرد: مملکت ما از آمریکا و انگلیس ضربه نمی خورد، از دروغ، حرام خوری ها و از گناهان ما آسیب می بیند و ما از تبعیض ها ، فساد ها ، اختلاس ها، رباها، بی حیایی ها و بی غیرتی ها آسیب خواهیم دید.

مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در دهه اول محرم الحرام در آستان مقدس حرم حضرت زینب خواهر امام رضا علیهما السلام در خیابان آیت الله غفاری اصفهان برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha