یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
تصاویر/ سوگواری عاشورای در شب چهارم بندرعباس

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) بر لزوم توجه توأمان به مقوله ارتقای شور و شعور حسینی در عزاداری های دهه اول محرم تأکید کرد.

دکتر مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این که عاشورا و کربلای حسینی نقطه عطف تاریخی در جدال جریان حق و باطل است، اظهار داشت: ما معتقدیم که کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا و لذا عاشورا هنوز به پایان نرسیده و کربلا نیز می تواند در هر جایی واقع شود و مهم آن است که ما بدانیم در طرف جبهه حق هستیم یا باطل.

وی افزود: براین اساس ما باید در کنار توجه به بُعد عاطفه و مرثیه عاشورا که امری بسیار لازم و ضروری است، نگاهی تاریخی و تحلیلی نسبت به چرایی و چگونگی وقوع آن داشته باشیم تا به این وسیله هم شور حسینی ارتقا پیدا کند و هم معرفت و شعور حسینی عزاداران و محبان اهل بیت(ع).

این مدرس دانشگاه همچنین گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری آنچه مهم است این که از مشاهده صحنه عاشورا می بایست درس عبرت گرفت و گرنه چه بسا در ادامه راه و به ویژه بحث حمایت از جبهه حق و مقابله با جبهه باطل، دچار مشکل شده و به انحراف کشیده شویم.

وی خاطرنشان کرد: واقعیت تأسف باری که وجود دارد این است که نگاه دقیق و عالمانه به تاریخ عاشورا و به خصوص تبیین این مساله به زبان قابل فهم برای عامه مردم و نسل جوان تا حدودی در جامعه ما مورد غفلت واقع شده، چه آن که توجه به عاشورا بیشتر ناظر به مقتل خوانی و بیان مصایب شده و این در حالی است که تاریخ کربلا و عاشورا حاوی نکات بسیار مهم و در عین حال ظریفی است که ما به عنوان یک شیعه و محب سیدالشهدا(ع) باید حتماً به آن ها توجه کنیم.

وی همچنین افزود: البته ناگفته نماند که بیان مصیبت ها و تقویت بُعد احساسی و عاطفی برای ماندگاری پیام عاشورا و مظلومیت اهل بیت(ع) کاملاً ضروری است و اتفاقاً خواسته و مطالبه ی علما و مراجع عظام تقلید و به خصوص رهبر عزیزمان این است که سال به سال باید باشکوه تر مراسم های عزاداری و روضه خوانی برگزار شود، اما در کنار آن ما باید بر روی منابر و محافل حسینی به ویژه در دهه اول محرم، تاریخ مستند و تحلیلی عاشورا را نیز برای نوجوانان و جوانان بیان کنیم که اگر این کار را نکنیم برخی ها ممکن است در آن تحریف و تشکیک ایجاد کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha