شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
محمدکاظم رضوانی

حوزه/ معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم از برگزاری نخستین سوگواره ملی «سلسله طلایی» در رشته‌های تصویرسازی، داستان‌نویسی و تایپوگرافی با موضوع امام حسین(ع) در استان قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، محمد کاظم رضوانی امروز در نشست خبری نخستین سوگواری «سلسله طلایی» که در مؤسسه فرهنگی هنری «بهفام» قم برگزار شد، اظهار کرد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از اقدامات فرهنگی و هنری را یکی از رسالت‌های خود می‌داند و با توجه به گستردگی فعالیت‌های فرهنگی و هنری، تلاش این اداره‌کل بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای اجرای رویدادهای هنری است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه در مؤسسات و آموزشگاه‌های هنری قم نظیر مؤسسه «بهفام»، ظرفیت اجرای رویدادهای هنری در سطح ملی وجود دارد و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز به عنوان ناظر، حامی و سیاست‌گذار نقش‌آفرینی می‌کند.

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم ادامه داد: باتوجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم اهتمام به تولید آثار فاخر برای کودکان و باتوجه به اینکه بازار کتاب کودک و نوجوان در اختیار کتاب‌های ترجمه‌ای قرار دارد، لازم بود چنین سوگواره‌ای برای تولید آثار فاخر با هدف معرفی ائمه معصومین(ع) به قشر کودک برگزار شود.

رضوانی با بیان اینکه این سوگواره تمام شرایط و استانداردهای یک سوگواره ملی را دارد، عنوان کرد: به همین منظور از ظرفیت داوران برجسته کشوری نیز برای این سوگواره استفاده خواهد شد.

وی به اهداف برگزاری سوگواره سلسله طلایی اشاره کرد و گفت: «اشاعه هنر متعالی در راستای تبیین توحید و امامت با استفاده از هنری خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین»، «جریان‌سازی و بسترسازی برای تولید و توسعه محتوای منطبق بر فرهنگ اسلامی»، «ایجاد فضای همدلی و تبادل دانش و مهارت بین هنرمندان»، «شناسایی هنرمندان علاقه‌مند به فعالیت‌های فرهنگی و هنری»، «ارج‌گذاری و معرفی توانمندی‌ها و مهارت‌های علمی، ادبی و هنری هنرمندان و «جذب حداکثری هنرمندان استان در فعالیت‌های فرهنگی و هنری» از جمله اهداف برگزاری این رویداد هنری است.

معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با تأکید بر اینکه استان قم در تولید کتاب کودک شاخص است، گفت: هم نویسندگان و ناشران مطرح کتاب‌های کودک و نوجوان کشور در قم حضور دارند و هم تصویرگران شناخته شده‌ای در قم فعال هستند و باید از این ظرفیت برای تولید آثار فاخر بهره برد.

رضوانی خاطرنشان کرد: این سوگواره در سال‌های آینده نیز تداوم خواهد داشت و تلاش خواهد کرد فرهنگ و مکتب اهل‌بیت(ع) را به شکل فاخر و مطلوبی به کودکان معرفی کند.

مهلت ارسال آثار به سوگواره سلسله طلایی تمدید شد
در ادامه نیز علی سلطانی اظهار کرد: این سوگواره با هدف معرفی ابعاد شخصیتی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) شکل گرفت و در سه بخش تصویرسازی، داستان‌نویسی و تایپوگرافی اعلام فراخوان کرد.

وی تصریح کرد: داستان‌نویسان و هنرمندان آثار خود را در محورهای ولادت تا شهادت امام حسین(ع) و به طور ویژه موضوع پیاده‌روی اربعین به دبیرخانه سوگواره ارسال کردند.

دبیر سوگواره سلسله طلایی، هدف از برگزاری این سوگواره را تولید کتاب داستان با موضوع ائمه معصومین(ع) برای کودکان عنوان کرد و گفت: متأسفانه در این سال‌ها اثر فاخر هنری با موضوع اهل‌بیت(ع) برای طیف سنی کودکان منتشر نشده بود.

سلطانی اضافه کرد: اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، مؤسسه «بهفام» و انتشارات «اعلایی» دارای یک هدف و دغدغه مشترک برای تولید آثار فاخر هنری برای کودکان بودند و محصول این همکاری، شکل‌گیری دبیرخانه سوگواره سلسله طلایی بود.

مدیرعامل مؤسسه «بهفام» تصریح کرد: محصول این سوگواره، چاپ کتاب‌های کودک با موضوع امام حسین(ع) خواهد بود که امسال در پیاده‌روی اربعین و یا در ایام محرم سال آینده در هیئات مذهبی توزیع خواهد شد.

دبیر سوگواره سلسله طلایی در خصوص منبع پیشنهادی برای تولید کتاب کودک، عنوان کرد: کتاب «حسین(ع) از زبان حسین(ع) نوشته محمد محمدیان که وقایع زندگی حضرت سیدالشهدا(ع) را با نثری روان و جذاب معرفی کرده به شرکت‌کنندگان پیشنهاد شده اما استفاده از سایر منابع نیز آزاد است.

سلطانی به یکی از شروط مهم این سوگواره اشاره کرد و گفت: داستان‌نویس و تصویرگر برای تولید اثر باید هماهنگ و به صورت کامل در ارتباط باشند چراکه متن و تصویر به صورت جداگانه پذیرش نمی‌شود و اثر باید به صورت مصور به دبیرخانه ارسال شود.

مدیرعامل مؤسسه «بهفام» تصریح کرد: دبیرخانه بستر ارتباط نویسندگان و هنرمندان تصویرگر را برای تولید اثر فاخر فراهم کرده و این آمادگی وجود دارد که در مدت باقی‌مانده به پایان این سوگواره نیز این شرایط را برای دیگر شرکت‌کنندگان نیز مهیا کند.

دبیر سوگواره سلسله طلایی با بیان اینکه هیئت داوران این سوگواره از هنرمندان مطرح استان و کشور تشکیل شده است، گفت: محمد مهدی نوری، سعید سروش، کاظم طلایی، مجید ذاکری و محمد حسین صلواتیان، اعضای هیئت داوران بخش تصویرسازی را تشکیل می‌دهند.

سلطانی با بیان اینکه قضاوت آثار بخش تایپوگرافی برعهده ناصر طاووسی، حسن موسی‌زاده و محمد سعید نقاشیان است، افزود: همچنین حسین ورجانی، حسین مجاهد و فاطمه سرمشقی اعضای هیئت داوران بخش داستان‌نویسی هستند.

وی در ادامه به جوایز ویژه سوگواره سلسله طلایی اشاره کرد و گفت: حدود ۴۰۰ میلیون تومان برای اهدای جوایز به برگزیدگان این سوگواره در نظر گرفته شده است که به جرئت می‌توانم بگویم در رویدادهای هنری مشابه کم‌سابقه بوده است.

سلطانی اضافه کرد: در بخش تصویرسازی، به نفرات اول تا هشتم به ترتیب ۷۰ میلیون تومان، ۵۵ میلیون تومان، ۴۵ میلیون تومان، ۳۰ میلیون تومان، ۲۰ میلیون تومان، ۱۵ میلیون تومان، ۱۰ میلیون تومان و ۵ میلیون تومان هدا خواهد شد.

وی ادامه داد: از برگزیدگان رتبه‌های اول تا پنجم بخش داستان‌نویسی و تایپوگرافی نیز به ترتیب با اهدای ۲۰ میلیون تومان، ۱۵ میلیون تومان، ۱۰ میلیون تومان، ۷ میلیون تومان و ۵ میلیون تومان تجلیل می‌شود.

دبیر سوگواره سلسله طلایی یادآور شد: به تمامی هنرمندان راه‌یافته به نمایشگاه گواهی شرکت در این رویداد هنری و یک بسته فرهنگی نفیس از طرف انتشارات اعلایی اهدا خواهد شد.
سلطانی همچنین از تمدید مهلت ارسال آثار به این سوگواره تا ۱۲ مرداد ماه خبر داد و گفت: با توجه به درخواست‌های مکرر نویسندگان و هنرمندان، زمان دریافت آثار برای آخرین‌بار تمدید شد و امیدواریم با توجه به حال و هوای محرمی و عاشورایی که در این روزها غالب است، شاهد تولید آثار با کیفیت و در خور شأن حضرت سیدالشهدا(ع) باشیم.

وی در خصوص تعداد آثار ارسال شده به سوگواره سلسله طلایی نیز، عنوان کرد: تاکنون ۱۵۰ هنرمند از ۲۰ استان بالغ بر ۴۰۰ اثر را به دبیرخانه سوگواره سلسله طلایی ارسال کرده‌اند.

دبیر سوگواره سلسله طلایی اضافه کرد: انتخاب اولیه آثار و اعلام نتایج در روزهای شانزدهم تا هجدهم مردادماه انجام می‌شود و روز سه‌شنبه ۲۴ مردادماه شاهد افتتاح نمایشگاه تایپوگرافی و تصویرسازی در گالری «بهفام» خواهیم بود و مراسم اختتامیه نیز برای روز دوشنبه ۶ شهریورماه پیش‌بینی شده است.

سلطانی در پایان خاطرنشان کرد: هنرمندان و داستان‌نویسان برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه ارسال آثار به دبیرخانه این رویداد هنری می‌توانند به سایت سوگواره «سلسله طلایی» به نشانی https://selseletalayi.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha