جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
الهاشمی

حوزه/ محمد صادق الهاشمی طی یادداشتی نوشت: ایران در طول ۱۲ سال گذشته کاملا سخاوتمندانه برق و گاز را به عراق منتقل کرده است، با اینکه آمریکا مانع پرداخت بهای این صادرات به ایران می‌شود و این امر باعث شد که ایران گاز و برق را به صورت نسیه به عراق بفروشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، محمد صادق الهاشمی نویسنده و تحلیلگر عراقی طی یادداشتی به تحلیل بیانیه چهارچوب هماهنگی و توییت سفیر جمهوری اسلامی در باره «پرونده برق عراق که نباید سیاست زده باشد» پرداخته است.

ترجمه یادداشت به شرح ذیل است:

بیانیه چارچوب هماهنگی عراق به وضوح با دخالت های آمریکا در سیاست‌های عراق، به خصوص سیاست‌های اقتصادی اعلام مخالفت کرد. چارچوب هماهنگی، آمریکا را مسئول نابسامانی برق در عراق دانست و تأکید کرد که آمریکایی‌ها بیش از آنکه بخواهند با ایران دشمنی کنند، با عراق دشمنی کرده‌اند.

آقای آل صادق سفیر جمهوری اسلامی در عراق نیز با انتشار توییتی بیانیه چارچوب هماهنگی را تأیید کرد که در این مورد اشاره به چند نکته لازم است:

اول: با توجه به شرایط سخت ایران و بحران اقتصادی و افزایش نرخ دلار، اما ایران هرگز به قطع برق و گاز صادراتی به عراق فکر نکرده و در طول ۱۲ سال گذشته کاملا سخاوتمندانه برق و گاز را به عراق منتقل کرده است، با اینکه آمریکا مانع پرداخت بهای این صادرات به ایران می‌شود و این امر باعث شد که ایران گاز و برق را به صورت نسیه به عراق بفروشد. لذا ملت عراق باید این رفتار بزرگوارانه ایران را بدانند و متوجه خطر دشمنی‌های آمریکا با عراق باشند که علنا با ملت عراق وارد جنگ شده است.

دوم: آمریکا عامدانه با منع پرداخت بهای برق و گاز به ایران، به دنبال به زانو در آوردن ملت عراق است. همه ما می‌دانیم که انرژی نقش مهمی در زندگی روزمره ملت عراق دارد و هرگونه تعطیلی این بخش باعث نابودی اقتصاد عراق می‌شود.

سوم: آشکار است که آمریکا جنگ با سیاست‌های خدماتی و اقتصادی دولت شیاع السودانی را آغاز کرده است و به دنبال ایجاد مشکلات بزرگی برای این دولت و جلوگیری از موفقیت آن است. به خصوص پس از اینکه دولت جدید توانست دستاوردهای قابل توجهی در بخش‌های خدماتی به مردم ارائه دهد.

چهارم: دولت عراق و چارچوب هماهنگی باید برای مقابله با دخالت‌های آمریکا در امور خدماتی عراق قاطعانه موضع گیری کنند.

بیانیه چهارچوب هماهنگی باید در میدان عمل اجرا شود. در غیر این صورت عراق نمی‌تواند از سایه هژمونی آمریکا بر سیاست‌های مالی و اقتصادی خود رها شود. هرگونه تساهل در این زمینه آمریکا را تشویق خواهد کرد که در بخش‌های دیگر عراق دخالت کند.

پنجم: اگر مشکل آمریکا فقط با ایران بود، طبیعتا جایگزین مناسب را برای عراق فراهم می‌کرد. به خصوص اینکه عراق با شرکت‌های آمریکایی و آلمانی قراردادهای متعددی امضا کرده که هیچکدام هنوز اجرا نشده است.

ششم: دخالت‌های آمریکا در بخش انرژی عراق، در حالیکه آمار جمعیت عراق رو به افزایش است، بحران‌های خدماتی خطرناکی را در آینده در پیش خواهد داشت، و سیطره آمریکا بر این بخش مستلزم موضع گیری قاطعانه دولت عراق است.

هفتم: بیانیه سفیر ایران در عراق به وضوح آمریکا را مسئول این مشکل دانسته و چهارچوب هماهنگی و دولت عراق را مسئول حل این مشکل دانست.

هشتم: آمریکا جنگ جدیدی بر علیه ملت عراق و چهارچوب هماهنگی و دولت شیاع السودانی آغاز کرده و از هم اکنون برای جلوگیری از پیروزی آنها در انتخابات آینده برنامه‌های خود را آغاز کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha