پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
اسدی امام جمعه دیلم

حوزه/ امام جمعه دیلم با اشاره به ماموریت نماز جمعه عاشورایی گفت: نماز جمعه عاشورایی بزرگترین مأموریتش جهاد تبیین است و امروز به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی صدها سنگر جهاد تبیین در سطح کشور داریم.

حجت الاسلام محمود اسدی امام جمعه دیلم صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در بوشهر با اشاره به ابعاد عاشورایی نماز جمعه گفت: در نهضت حسینی و حادثه غم بار عاشورا درسهایی نهفته است که اگر واکاوی شود می توان از قیام سید الشهداء علیه السلام درس گرفت و آن را در نماز جمعه محقق کرد، و در اینصورت شاهد یک نماز جمعه عاشورایی خواهیم بود.

وی افزود: سیدالشهداء در ابعاد مختلف اجتماعی از حیث زشتی ها و پلیدی های اجتماعی قیام کرد، و این خود اولین درس برای خطیب جمعه و نماز جمعه عاشورایی است، چرا که خطیب باید خطبه را در حالت قیام خواند نه نشسته، پس قیام خطیب و خطبه خواندن باید در امتداد قیام سیدالشهداء باشد و این خود رکنی از ارکان نماز جمعه است که به جامعه اسلامی و دشمنان اعلام بدارد که امام جمعه در مقابل کج اندیشی، ظلم، جهل است، و مبارزه می کند.

امام جمعه دیلم بیان داشت: سیدالشهدا(ع) در عاشورا سلاح به دست بود، تا اینکه به جبهه کفر نفاق بگوید حسین ابن علی هرچند تنها باشد لکن قیام می کند و جهاد را بر سکوت و منفعت و دنیا طلبی ترجیح می دهد، لذا سلاحی که امام جمعه در حالت خطبه به دست می گیرد در همین جهت و امتداد است، که خطیب به مامومین خود بگوید که اگر مثل من امام شماست، خود سلاح به دست در نوک پیکان هستم و خود را فدای اسلام می کنم و هراسی از جبهه کفر و نفاق ندارم، و خود علم دار مبارزه با کفر و نفاق هستم و هراسی ندارم و شما را دعوت به این راه می کنم.

حجت الاسلام اسدی گفت: درسی دیگر که می توان از عاشورا گرفت این است که عاشورا مظهر عطوفت و مهربانی و پذیرش جماعت خطا کار بود، تا اینکه امام جامعه بگوید من برای اصلاح امت جدم قیام کرده ام و خطیب جمعه و امام جمعه باید در قلبش و آغوشش این چنین باز باشد که من امام جمعه در این کسوت برای هدایت شما قدم بر می دارم و آغوش من به سمت شما باز است.

امام جمعه دیلم تصریح کرد: در نهضت حسینی شاهد هستیم که امام حسین علیه السلام تمام هستی خود و عزیزترین خود را در مقابل جبهه کفر و نفاق به میدان آورد، پس خطیب جمعه برای اصلاح جامعه باید تمام هستی خود را در مقابل جبهه کفر و نفاق و مبارزه با کج روی های در میدان حاضر کند. اگر امام جمعه ویژگی های منحصر به فرد سیدالشهدا را عمل کند، حرف او مانند مرواریدی است که جامعه به دنبال شنیدن آن است، و عمل او به مانند گفتار اوست.

حجت الاسلام اسدی با اشاره به ویژگی های نماز جمعه گفت: نماز جمعه محل اجتماع مومنین است، بسیار سفارش های مؤکدی راجع به حضور در نماز جمعه از بیان پر برکت ائمه اطهار سلام الله علیها موجود است.

وی بیان داشت: نماز جمعه یک اجتماع سیاسی عبادی از همه مومنین که امام جمعه به عنوان محور وحدت جامعه محور برپایی این جلوه گاه شکوه حضور مومنین و مومنات است. همچنین یک اجتماع هفتگی مداوم که بر مبنای دو محور سیاسی و عبادی جامعه است .مبنای خطبه ها کلام معصومین، امامین انقلاب، تحلیل مسائل روز جهان اسلام و صدای ملت یا به تعبیر امام خمینی رحمت الله علیه محرومان و مستضعفان است.

امام جمعه دیلم با توجه به تقارن روز جمعه با عاشورا در سال جاری، به ویژگی های نماز جمعه عاشورایی پرداخت و گفت: باید ببینیم چرا امام حسین علیه السلام خود و اصحاب و خانواده اش را در سال ۶۱ هجری به کربلا می برد و به دست اشق الاشقیا یاران خود از پیر مرد تا کودک شش ماهه را به قربانگاه می فرستد؟ امام حسین علیه السلام با توجه به نگاه ولی الهی خود چه خطری را در کمین اسلام می بیند که خود را در معرض بزرگترین جنایت بشری قرار می دهد؟ ولی خدا و رحمت واسعه پروردگار عالم می خواهد چه چیزی را تا قیام قیامت استوار کند؟ باید ببینیم هدف ایشان چیست.

وی افزود: روشن و واضح است که امام حسین علیه السلام در پی احساس خطر خروج اسلام از مسیر الهی خویش و برای بقای اسلام واقعی، اسلام مستضعفان، اسلام پابرهنگان و اسلام ناب محمدی با ماهیت اصلی خود تمام هستی خود را به مسلخ کربلا می برد. حضرت می فرمایند برای دو چیز قیام کرده اند، یکی برای اصلاح امت جدشان و احیای امر به معروف و نهی از منکر.

حجت الاسلام اسدی با بیان اینکه امام حسین(ع) جهت دو هدف مهم دست به جهاد زده است گفت: جهادی فراتر از جنگ و نزاع با افکار انحرافی در مسیر اسلام عزیز یک جهاد که پس از ۱۴۰۰ سال بتواند هنوز احیا کننده سنت رسول گرامی اسلام باشد و بتواند روشن کننده مسیر ظلمانی هستی باشد, یک جهاد بزرگ و ماندگار تا قیام قیامت به معنای واقعی یک جهاد تبیین برای تمام بشریت در تمام قرون اعصار تا روز قیامت.

امام جمعه دیلم با بیان اینکه تبیین و روشن نمودن اندیشه های ملت یک مسئله مهم است گفت: یک جهاد بزرگ که شیوه انبیا و اولیا الهی است و امروز مهمترین سنگر جهاد تبیین در مقابل تمام سپاهیان شیطان همین جهاد تبیین است، جهاد روشنگری باید با تمام توان و با تمام استعداد به این جهاد تبیین به عنوان مهمترین عامل زنده نگه داشتن اسلام پرداخت. شما ببینید سید الشهدا در روز عاشورا چند بار خطبه می خواند، در مسیر چه معارفی را منتقل می کند، در منا چه خطبه ای می خواند تا نهایتا بزرگترین جهاد تبیین خود را با نثار جان خود و بهترین بندگان خدا انجام می دهد، یک جهاد تبیین جهان شمول که تا امروز دلهای بشر فارغ از ملیت و نه تنها مومنین به دین اسلام بلکه پیروان همه ادیان را به سوی حق و حقیقت سوق می دهد.

وی با اشاره به ماموریت نماز جمعه عاشورایی گفت: نماز جمعه عاشورایی بزرگترین ماموریتش جهاد تبیین است و امروز به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی صدها سنگر جهاد تبیین، صدها نماز جمعه عاشورایی و صدها تریبون جار زدن صدای حق و حقیقت و انصاف در سطح کشور داریم یعنی صداها تریبون جهادی برای تبیین یعنی صدها نماز جمعه عاشورایی که با سرلوحه قرار دادن حرکت عاشورایی سید الشهدا به تبیین و روشنگری می پردازند و دلهای پاک افراد حقیقت جو را به سمت حق و حقیقت مایل می کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha