چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
سیستان و بلوچستان

حوزه / نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: اگر نسبت به یک دولت، نهاد، سازمان، حزب و گروه اقدام به مطالبه‌گری کرده و در مقابل برخی احزاب و گروه‌های دیگر سکوت کنیم، کار امر به معروف و نهی از منکر دچار مشکل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از زاهدان، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در همایش رهروان معروف که صبح امروز در محل سازمان تبلیغات اسلامی استان برگزار شد، اظهار داشت: نام‌گذاری هفته امر به معروف و نهی از منکر جنبه نمادین داشته، اما فعالیت و اقدامات ما در این حوزه تنها منحصر به این هفته نیست و باید همواره و در تمام طول سال به این فریضه واجب بپردازیم.

امام جمعه زاهدان، خواستار پرهیز از سیاسی بازی و سیاسی کاری در حوزه امر به معروف و نهی از منکر شد و تأکید کرد: اگر نسبت به یک دولت، نهاد، سازمان، حزب و گروه اقدام به مطالبه‌گری کرده و در مقابل برخی احزاب و گروه‌های دیگر سکوت کنیم، کار امر به معروف و نهی از منکر دچار مشکل خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین محامی، به بیان آثار مثبت انجام امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه پرداخت و گفت: امر به معروف و نهی از منکر واجب ابزاری است که سایر واجبات را در جامعه اقامه می‌کند.

وی به بیان آثار سوء ترک امر به معروف و نهی از منکر از حیث اجتماعی در جامعه پرداخت و اظهار کرد: در روایت آمده است: «امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که اشرار بر شما مسلّط خواهند شد، سپس اگر نیکان و خوبان شما هم دعا کنند دیگر مستجاب نمی گردد».

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان، با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) به نقل از پیامبراکرم(ص)، خاطرنشان کرد: «چگونه خواهید بود شما مسلمان‌ها زمانی که به خاطر دوری از امر به معروف و نهی از منکر، زنان، فاسد و جوانان، فاسق شوند و چگونه خواهید بود وقتی فضای جامعه عوض شود و ارزش‌ها و ضدارزش‌ها جابجا شوند و به جای امر به معروف و نهی از منکر، امر به منکر و نهی از معروف کنید» و زمانی که سوال پرسیدند که آیا چنین شرایطی به وجود می‌آید، حضرت در پاسخ فرمودند، نه تنها تحقق پیدا می‌کند بلکه بدتر هم می‌شود.

امام جمعه زاهدان، تصریح کرد: باید معروف و منکر را به‌درستی شناخته و به‌دیگران نیز بشناسانیم، زیرا در غیر این صورت ارزش و ضد ارزش جابجا خواهد شد و اگر مصداق را به درستی تشخیص نداده و نشناسیم، شلوغ‌کاری را تحت عنوان انقلابی‌گری تلقی کرده و در مقابل عقل و تدبیر را ملاحظه‌کاری می‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: برای مثال، مقام معظم رهبری در بیانات خود، کار آتش به اختیار را مطرح کردند، اما عده‌ای بد برداشت کرده و مجددا ایشان طی سخنرانی دیگر توضیحات بیشتر عنوان کرده و مطرح نمودند که کار آتش به اختیار، یعنی انجام کار تمیز فرهنگی نه اینکه افراد شلوغ‌کاری کرده و از آن به عنوان انقلابی گری یاد کنند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی، بر لزوم اقدام عملی در راستای امر به معروف و نهی از منکر و پرهیز از کارهای هیجانی، جنجالی و مقطعی تأکید کرد و گفت: حرف زدن به تنهایی کافی نیست، بلکه باید در راستای امر به معروف و نهی از منکر برنامه‌ریزی درست و اقدام عملی داشته باشیم.

وی خواستار شناخت معروف و منکرهای موجود در جامعه از جنبه‌های فکری، فرهنگی و عملی شد و یادآور شد: آشنایی با مبانی معنوی، اعتقادی، ارزش‌های اخلاقی و رواج فضای اخلاقی در جامعه، یک معروف و ضعف در این حوزه منکر است، اما تا چه مقدار در این جهت موفق بوده‌ایم که باید به بررسی آن بپردازیم.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، کارتن‌خوابی، فقر اقتصادی و خانواده‌هایی که با مشکل مواجه هستند و برای تأمین مایحتاج زندگی خود اقدام به فروش اعضای بدن خود کرده و یا دچار انحراف می‌شوند یا به طور خاص در سیستان و بلوچستان معضل فاقدین شناسنامه، از منکرهای موجود در سطح جامعه است.

وی ادامه داد: پیشنهاد این است که هر کس در هر جایگاه فردی و اجتماعی بین خود و خدایش یک معروف یا منکر را شناسایی و در آن راستا امر به معروف و نهی از یک منکر کند که در این صورت آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha