دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست دانش افزایی محرم

حوزه/ مشاور موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان گفت: مهمترین وظیفه مسلمانان در ماه‌های محرم و صفر تأسی‌ از الگوهای این ایام یعنی امام حسین(علیه‌السلام)، حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) و یاران آن حضرت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم فرحناز رجب زاده در مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) که از سوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(سلام‌الله‌علیها) گرگان با حضور شماری از بانوان این شهرستان برگزار شد، مهمترین وظیفه مسلمانان در ماه‌های محرم و صفر را تأسی‌ از الگوهای این ایام یعنی امام حسین(علیه‌السلام)، حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) و یاران آن حضرت دانست.

وی افزود: این الگوها در فرد و ویژگی واحد محصور نیست بلکه وجود الگو در همه شرایط، مکان‌ها، زمان‌ها، موقعیت‌ها و سنین مختلف در واقعه عاشورا وجود داشته، اما مهم است که بر شخصیت الگوها فکر کرده و فاصله‌های فکری، اخلاقی و عبادی را کم کنیم.

مشاور مؤسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان با بیان این مطلب که «محرم اولین ماه حرام است و گناهان و کارهای خیر محاسبه ویژه می‌شوند»، اضافه کرد: از اوایل محرم تصمیم جدی بر پرهیز از گناهان کوچک و بزرگ گرفته و حضور بزرگان و واقعه کربلا را در زندگی پررنگ‌تر و جدی‌تر بگیریم زیرا به مصداق روایات و آیات؛ «ما در محضر اولیاء هستیم و اعمال ما بر اولیای الهی عرضه می شود».

رجب زاده، یکی از علل دوری افراد از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) را فضیلت رضایتمندی برشمرد و با استناد به کلام اولیاءالله گفت: رضایتمندی به معنی بی مشکلی نیست؛ موفق‌ترین انسان‌ها بیشترین سختی‌ها را تحمل کردند؛ هر فرد رضایت را باید در درون خود بیابد زیرا رضایت یک احساس است و به داشته‌ها مربوط نمی‌شود، گاهی انسان در عین رفاه و سلامتی و نعمت‌ها ناراضی و گاه در عین تمام بلاها راضی و خشنود است.

وی در بحث از رضایتمندی با استناد به اولین خطبه امام حسین(علیه‌السلام) تصریح کرد: «حضرت زینب(سلام‌الله‌علیها) بعد از آن مصائب، ظلم‌ها و بی‌عدالتی‌ها فرمودند «ما رایت الا جمیلا» زیرا تمام اینها را در حضور خدا و مقدرات الهی می‌دانست.

استاد حوزه خواهران به شروط رضایتمندی اشاره کرد و گفت: شرط رضایتمندی این است که از کوچک‌ترین نعمت‌ها، بیشترین لذت‌ها را ببریم، چنانچه قطره‌ای آب نعمتی بسیار ناچیز است ولی بزرگترین الطاف الهی و ضروری‌ترین‌ها برای ما انسان‌هاست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha