شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌الاسلام رضا مصباح امام‌جمعه شهر بهار

حجت‌الاسلام مصباح به بسیاری از تشابهات نماز جمعه و قیام امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا اشاره کرد و گفت: تبلور سیاسی عاشورا در نماز جمعه مشهود است.

حجت‌الاسلام رضا مصباح امام‌جمعه شهر بهار استان همدان در گفتگو با خبرگزاری حوزه درباره ابعاد عاشورایی نماز جمعه به نامه امام حسین (علیه السلام) به پنج تن از اشراف بصره اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های اباعبدالله الحسین (علیه السلام) احیای سنت نبی مکرم اسلام بود؛ تبلور این دغدغه در انقلاب اسلامی نیز احیای سنت نماز جمعه بود؛ امام خمینی (ره) هم می‌فرمایند که یکی از ثمرات انقلاب اسلامی و برپایی نظام مقدس جمهوری اسلامی همین نماز جمعه است.

وی مبارزه با هر گونه تحریف، بدعت و سنت شکنی را نیز در این مسیر ارزیابی و تصریح کرد: در نماز جمعه مباحثی مانند حمد الهی و درود بر پیامبر گرامی اسلام و ائمه اطهار (ع) و دعوت به تقوا مطرح می‌شود؛ امام حسین (علیه السلام) هم اعتلای کلمه توحید بود و تداعی و امتداد این اعتلای کلمه توحید در نماز جمعه تبلور پیدا می‌کند.

امام جمعه بهار تبیین عینیت قرآن کریم را تبیین حقیقت وجود اهل بیت عصمت و طهارت هستند دانست که در نماز جمعه انجام می‌شود و گفت: دانشگاه اباعبدالله(ع) برای تمام اقشار است که نماز جمعه نیز دانشگاهی بزرگ با همین کارکرد است؛ این دو دانشگاه باعث می‌شود که انسان در مسیر درست زندگی خود قرار گیرد و به سر منزل مقصود مد نظر خداوند متعال برسد.

حجت‌الاسلام مصباح به اهمیت بعد سیاسی اسلام اشاره کرد و ابراز داشت: بعد سیاسی عاشورا بر کسی پوشیده نیست و این بعد در نماز جمعه نیز بسیار روشن و غیر قابل انکار است؛ تبلور سیاسی عاشورا در نماز جمعه است.

وی شباهت‌های معنوی عاشورای امام حسین(ع) و نماز جمعه را برشمرد و اظهار داشت: عاشورا نماد وحدت بخشی و ارتقای سطح اخلاق و معنویت و تقویت وحدت کلمه است؛ در نماز جمعه نیز همین امور به صورت کامل تبلور پیدا می‌کند.

امام جمعه بهار قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا را بهترین زمان و فرصت برای احیای دین خدا توصیف کرد، از آن به عنوان زمان شناسی یاد کرد و افزود: تمام جنبه‌های زمان‌شناسی، امام شناسی، امام داری، ولایتمداری که در عاشورا مشاهده می‌شود، در نماز جمعه نیز تحقق پیدا می‌کند؛ نماز جمعه یک نماد بزرگ ولایتمداری است.

حجت‌الاسلام مصباح نماز جمعه و واقعه عاشورا را دارای وحدت و انسجام دو سویه عنوان کرد و گفت: هر چه در عاشورا رفت، وقتی از عاشورا خارج شد لولوء و مرجان شد؛ اراده الهی بر این نورانی شدن استوار شد؛ از سویی آنچه باعث می‌شود که در انقلاب ما روح تازه دمیده شود، عزت و مقاومت و ولایتمداری ما باعث زایش و تولد افراد انقلابی شود، این گوهر وجودی است که در نماز جمعه ساخته می‌شود.

وی نماز جمعه را در جهت تبیین عاشورا و عاشورا را در جهت تقویت نماز جمعه ارزیابی کرد و ابراز داشت: استمرار و بقای نماز جمعه بسته به عاشورا است و روح و کلام عاشورا هم نماز جمعه است؛ این بعد عاشورایی تقویت و استمرار پیدا می‌کند و باعث بقای آن می‌شود.

امام جمعه بهار با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب نماز جمعه را قرارگاه معرفت و معرفت افزایی، بصیرت و بصیرت افزایی، توحیدی و اخلاص پروری، نیرو سازی و نیرو داری توصیف کرد و گفت: در عاشورا معرفت و معفرت‌زایی، بصیرت و بصیرت افزایی و دیگر موارد مطرح شده وجود دارد که بر کسی پوشیده نیست.

حجت‌الاسلام مصباح عاشورا را فرصت دوباره برای انسان عنوان کرد و گفت: امام حسین(ع) در روز عاشورا نشان داد که هیچ تغییری غیر ممکن نیست و افرادی در همان روز تغییر را در خود ایجاد کردند.

وی عاشورا را همیشه زنده، حیات بخش و حرکت آفرین توصیف و تصریح کرد: نماز جمعه انقلاب اسلامی که به تأسی از عاشورا ادامه مسیر می‌دهد همین بوده است؛ هم زنده است که باعث زنده شدن می‌شود، هم حیات بخش و هم حرکت آفرین است که ما تجلی و تداوم آن را در نماز جمعه می‌بینیم.

امام جمعه بهار در پایان گفت: نماز جمعه با درس گرفتن از عاشورا به دنبال ستم‌ستیزی، کسب عزت و جمع بین سیاست و معنویت است که امیدواریم تبلور همه خصوصیات عاشورا را در نماز جمعه ببینیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    0 0
    ولی ایشان حاج آقا ارزنده هستن نه مصباح