یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام سید مهدی تاج زاد قهی  امام جمعه بهارستان

امام جمعه بهارستان گفت: اگر نماز جمعه در هر هفته به معنای واقعی ذکرالله باشد و مسیر و راه رسیدن به خدا که همان «ولایت» است را به انسان متذکر شود می‌توان امید داشت که دیگر در تاریخ عاشورایی تکرار نشود.

حجت‌الاسلام سید مهدی تاج زاد قهی در گفتگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به تقارن نماز جمعه این هفته با عاشورای حسینی گفت: خداوند در آیه نهم سوره جمعه، نماز جمعه را «ذکرالله» دانسته و فرموده: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَیٰ ذِکْرِ اللَّهِ...»: «ﺍی ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ! ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍی ﻧﻤﺎﺯ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻧﺪﺍ ﺩﻫﻨﺪ، ﺑﻪ ﺳﻮی ﺫﻛﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺸﺘﺎﺑﻴﺪ...»

وی افزود: در این آیه شتاب به ذکرالله نیز منوط به ندا و فراخوان به نماز جمعه شده است، گویا خداوند می‌خواهد تذکر بدهد که غفلت از فراخوان‌های الهی که از ناحیه خداوند و یا انبیاء و اولیائش انجام می‌شود موجب خسارت بزرگ در ساحت رشد و تعالی انسان است و آدمی را از ذکرالله دور می‌کند.

امام جمعه بهارستان استان اصفهان به کلام نورانی پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد که حضرت فرمودند: «نَحنُ ذِکرُاللهِ...»، و سپس با ایجاد پیوند بین آیه نهم سوره جمعه و این حدیث شریف، نماز جمعه را مقدمه معرفت یافتن و رسیدن به اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) دانست و ادامه داد: اگر مردم در سال ۶۱ هجری قمری متوجه ذکرالله بودند و تربیون های نماز جمعه به‌دست نااهلان بنی‌امیه نیفتاده بود، شاید اصلاً فاجعه کربلا به وقوع نمی‌پیوست! اما مردم کوفه سال‌ها از ذکرالله دور شده بودند، لذا حتی فراخوان حسینی و ندای «هل من ناصر ینصرنی» امام زمانشان روی آنها اثری نگذاشت!

تاج‌زاده در پایان گفت: اگر نماز جمعه در هر هفته به معنای واقعی ذکرالله باشد و مسیر و راه رسیدن به خدا که همان «ولایت» است را به انسان متذکر شود، می‌توان امید داشت که دیگر در تاریخ عاشورایی تکرار نشود، بنابراین نماز جمعه را باید به معنای واقعی ذکرالله و ضامن سعادت بشریت دانست؛ چنانچه خداوند در انتهای همان آیه می‌فرماید: «... ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»: «این (نمازجمعه) اگر بدانید برای شما بهتر (از همه فواید دنیوی) خواهد بود».

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha