دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله سید احمد علم‌ الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اگر بخواهیم ابوالفضلی باشیم و مقتدای ما حضرت عباس (ع) باشد باید همچون پرچمدار لشکر امام حسین(ع) دارای ایمان راسخ و بصیرت و ایمان نافذ باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله سید احمد علم‌ الهدی، ظهر امروز در آیین مقتل خوانی روز تاسوعا در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی خطاب به زائران و مجاوران عزادار اظهارداشت: امروز تاسوعای حسینی (ع) دلها آکنده به ساحت مقدس پرچم دار کربلا و وجود ابی عبدالله است، شاید امروز از کم نظیرترین مجالس باد جایی که شما برای امام حسین(ع) عزاداری می‌کنید برق اشک چشم شما را امام رضا(ع) می‌بینند و شما بر روی فرش حرم امام رضا (ع)اشک می ریزید و با یک آمادگی بیشتری برای عزاداری در این محفل حضور داشته باشید.

وی افزود: در مورد قمر بنی هاشم(ع)هر چه بگوییم به اندازه فرمایش معصوم (ع) موثر نیست یعنی معرفت شناسی ما نسبت به ایشان قابل مقایسه با معرفت شناسی امام صادق(ع) نسبت به قمر بنی هاشم نیست در این فرمایش ایشان سه مولفه را به عنوان شاخصه حضرت ابوالفضل عباس معرفی می‌کنند.تصویری که ما از قمر بنی هاشم داریم صورتی زیبا و قامتی بلند و اندامی برافراشته و بازوی پهن است اما امام صادق (ع) هیچکدام از این خصوصیات را شاخصه معرفت شناسی قرار ندادند، معرفت شناسی ما نسبت به عظمت بنی هاشم یک نکته‌های راهبردی در زندگانی اجتماعی ماست و ما که حضرت قمر بنی هاشم را دوست داریم این دوستی زمانی درست است که ابوالفضلی زندگی کنیم و پرچم دار امام حسین(ع) مقتدای زدگی ما نیز باشد باید شاخصه ها و مولفه‌هایی در ما بوجود بیاید.

آیت الله علم‌ الهدی تصریح کرد: سه شاخصه امام صادق (ع) که معرفی می‌کنند؛ میفرمایند عمویم عباس(ع) دارای بصیرت نافذ بود بینش و دیدشان نفوذ داشت و در باورمندی خود نسبت به خدا صلابت داشتند؛ تمام جریان حرکتی وی در جهادی خلاصه می‌شود در کنار امام زمان(عج) و در این مجاهده در کنار امام آزمایش زیبا و نیکویی نیز نشان دادند و این سه مولفه، شاخصه‌ حضرت ابوالفضل در منطق مقام عصمت است.

امام جمعه مشهد مقدس اظهار کرد: نفوذ در بینش و بصیرت و استحکام و صلابت در باور و ایمان و عرصه آزمایش جور جلوه داده شد که نیکویی ترین آزمایش را قمر بنی هاشم انجام داد. مظاهر این سه شاخصه ایشان که امام صادق(ع) بیان می‌کنند، میدان بروز این سه شاخصه در جریان کربلا کجا بود؟در کربلا سه نوع بینش و دید بود؛ یک دید در لشکر عمر سعد بود افرادی که به قصد ثروت و به دست آوردن موقعیت در جریان حکومت آن روز آمدند و به عنوان یک فرصت از جریان کربلا استفاده کنند عده ای آمدند که طرفداران بنی امیه بودند و در اسلام هم سابقه دار بودند و در جنگ احد حضور داشتند اما در جریان کربلا به جنگ امام حسین(ع) آمد و یا از اصحاب امیرالمومنین و از رزمندگان رکاب امام علی(ع) در جنگ صفین به دنبال موقعیتی برای خود بود تا سابقه جنگ صفین را از دیدگاه معاویه و یزید پاک کند.

وی افزود: بینش دوم که بینش ارادی بود مربوط به خوارج جنگ نهروان بود که بغض و کینه داشتند و بنای انتقام که وسط معرکه آمدند تا کینه خود را جبران کنند.دسته دوم افرادی بودند که متوجه شدند جنگی در کربلا شروع شده و جنگی نابرابر آمده است با لشکری قالب در برابر این لشکر محدود بایستند بنابراین آمدند که اگر لشکر قالب پیروز شد در غنائم سهمی داشته باشند .

آیت الله علم الهدی عنوان کرد: اما در مقابل این بینش‌ها یک بینش "نافذ البصیره" بود؛ بینش عزیزان سیدالشهدا بود که شب عاشورا تصمیمشان را قطعی کردند تا وارد مبارزه شوند و جان در رکاب امام حسین(ع) بدهند و متوجه شدند در مسیر حرکت باید در کمال عبودیت و بندگی خدا پیش بروند و رسیدن به این نقطه سنگلاخ زیادی دارد و چالش های زیادی و ممکن است مسیر بندگی خدا تا سعادت ابدی درک کنند و حتی ممکن بود درک نکنند؛ امام حسین(ع) آمدند قیامی را شروع کردند و دیدند جاده ای است که می‌شود به سعادت تا خدایی خدا رسید و مسیر را تشخیص دادند و نقطه هدفشان را در روز عاشورا مشخص کردند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی عنوان کرد: ایمان محکم و باصلابت ایمانی است که خداوند در قران فرمودند: مومنین منحصرا کسانی هستند که خدا را باور کردند و رسول خدا را باور کردند و هیچ تردید و شکی هم در باورشان وارد نشده است و باور خدشه ناپذیر و نسبت به خدا و معاد پیدا کند که با هیچ باوری تغییر پیدا نکند این می‌شود "نافذ البصیره" و اگر انسان باورش نسبت به خدا یه قدری قوی بود که با هیچ سخنی خدشه بر او وارد نشود .

وی با بیان این مطلب که "نافذ البصیره" بودن نتیجه "صلب الایمان" داشتن است خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) شاخصه ای که برای عمویشان حضرت قمر بنی هاشم معرفی می‌کنند این دو شاخصه است باور حضرت ابوالفضل یک باور خدشه ناپذیر بود و بینش ایشان "نافذ البصیره" و در همه سیاست ها و فراز و نشیب ها جایی بود که خداوند قرار داشت و نتیجه "صلب الایمان" داشتن "نافذ البصیره" است و رابطه این دو رابطه علت و معلول است .

آیت الله علم الهدی بیان کرد: چرا امروز را می‌گویند روز ابوالفضل؟ چرا امروز به نام قمر بنی هاشم است؟قیام کربلا از امروز عصر آغاز شد و چهره رسا و درخشانی که امروز در این قیام جلوی دشمنان ایستاد حضرت ابوالفضل بود؛ جنگ امروز شروع شد و شمر با ۴ هزار نفر آمد به سرزمین کربلا و بعدازظهر عمر زیاد فرمان جنگ داد و لشکر ۱۲۰ هزار نفره به سمت کربلا رفت در مقابل لشکر ۱۲۰ نفره امام حسین(ع) لشکری که بخشی از آن زن و کودک بودند و جنگی ندیده بودند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با مرثیه خوانی و روایت رشادت حضرت عباس(ع) در آوردن آب برای اهل بیت پیامبر(ع) در روز عاشورا افزود: عباس دارای ایمان راسخ بود یعنی در سخت ترین شرایط با ایمان محکم بر مسیر خود ایستاد.بینش و بصیرت ابوالفضل(ع) این بود که با آگاهی و خواست خود به همه مقام ها و موقعیتها پشت کرد و آنجایی که خدا و سعادت ابدی است را برگزید.

وی گفت: چرا جنگ طول کشید؟ چون حضرت قمر بنی هاشم مقابل لشکر ایستاد و وارد میدان نشد و صلبت و عظمت قمر بنی هاشم دشمن را به عقب کشاند و جرات نمی‌کردند جلو بیایند و جنگ تا غروب آفتاب طول کشید. تا جایی که امام حسین(ع) فرمودند برادر بچه ها از تشنگی العطش سر می‌دهند و قمر بنی هاشم مامور آوردن آب برای کودکان شد.و قمر بنی هاشم رفتند که آب بیاورند چرا که از روز هفتم آب در خیمه ها جیره بندی شده بود و یک قطره آب لب حضرت ابوالفضل در این هفتم نرسیده بود و حضرت ابوالفضل رفتند آب بیاورند و بی اختیار دشتشان رفت زیرآب اما ناگاه به یاد سیدالشهدا افتاد و لب به آب نزد و وقتی از نخلستان خارج شد دستانش بریده بود و مشک آب را بر دندانش گرفته بود اما لشکر یک تیر به چشمان شهلای قمر بنی هاشم و یک تیر به مشک آب زدند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha