یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
خطاط

جانشین مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان گفت: عشق به اباعبدالله و روضه سیدالشهدا(ع) مانند خون در رگ های مرحوم حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان جریان داشت و در نهایت نیز روز تاسوعای حسینی رحلت و در عاشورا به خاک سپرده شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین عبدالامیر خطاط پیش از ظهر امروز در مراسم ترحیم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ یدالله رحیمیان که در مدرسه علمیه امام صادق(ع) چهارباغ اصفهان برگزار شد با اشاره به سخنان امام سجاد(ع) در خطبه آن حضرت پس از واقعه کربلا و در مجلس یزید، علم و حلم زیاد را از خصوصیات اهل بیت عصمت و طهارت بیان کرد و اظهار داشت: در کنار علم و حلم، خصوصیتی که امام زین العابدین(ع) در این فراز از خطبه فرموده اند مسئله سخاوت و بذل و بخشش در حد اعلی ائمه معصومین(ع) است. قرآن مجید نیز بذل و بخشش اهل بیت عصمت و طهارت را آن زمان که یتیم، مسکین و اسیر را بذل طعام نمودند مدح می کند و می فرماید" وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَیٰ حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا ".

جانشین مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان یکی دیگر از ویژگی های اهل بیت(ع) در کلام امام سجاد(ع) را مسئله شجاعت عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از نکاتی که خداوند متعال به اهل بیت(ع) عطا فرموده مسئله شجاعت است، به طوری که همواره قدرت را منحصر در قدرت بی نهایت خداوند متعال بدانند همچنان که در کربلا تعداد اندک یاران حضرت سیدالشهدا(ع) باعث نشد آنها خود را در برابر خیل انبوه سپاه دشمن ببازند.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از ویژگی هایی که امام زین العابدین(ع) درباره اهل بیت(ع) فرموده قدرت بیان می باشد؛ بیانی شیوا، رسا و گویا که بتواند مطالب دقیق و عمیق را به مخاطب تفهیم کند و از جمله این کلام نورانی را در خطبه امام سجاد(ع) در شهر شام و در خطبه زینب کبری(س) مشاهده می کنیم که با آرامشی کامل ستون قدرت بنی امیه را به لرزه درآوردند.

استاد حوزه یکی دیگر از ویژگی های اهل بیت عصمت و طهارت را محبت آنها در قلوب مومنین بیان کرد و افزود: یکی از ویژگی هایی که خداوند متعال در حد اعلی به اهل بیت عصمت مرحمت کرده دوستی و محبت اهل بیت(ع) نزد مومنین است و در این عزاداری ها نیز ملاحظه می شود.

وی خاطر نشان کرد: دشمنان با نهایت تبلیغاتی که کردند و حتی وقاحت و پستی خود را به آنجا رساندند که مومنین را به نپوشیدن لباس سیاه در این ایام دعوت نمودند، اما مشاهده شد که کسی به تبلیغات آنها اعتنا نکرد و این نشان از این دارد که عشق سیدالشهدا(ع) تمام وجود مومنین را فراگرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین خطاط با بیان این که این محبت در قلوب مومنین زاییده همان صفات برتر ائمه معصومین(ع) می باشد، گفت: این محبت در قلوب مومنین زاییده همان صفاتی است که گفته شد، یعنی زمانی که تمام سجایای اخلاقی در فردی جمع شده باشد خود به خود محبوب دل ها می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی های بارز شخصیت علمی و معنوی مرحوم رحیمیان اشاره کرد و افزود: سجایایی که برشمرده شد در حدی که قابل مقایسه با ائمه معصوم(ع) نمی باشد اما فراتر از فهم و درک ما در علمای بزرگ و فقهای جلیل القدر منعکس می باشد و در این مدت توفیق آشنایی با استاد رحیمیان در مدرسه امام صادق(ع) این سجایای اخلاقی دیده می شد.

جانشین مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان با بیان این که استاد رحیمیان به عنوان یک مدرس در سطوح عالی و شاگردپروری، بدون هیچ ادعایی شخصیتی متواضعانه و خاضعانه داشت، خاطر نشان کرد: قدرت رسانه ای ما حوزویان اندک است و چهره هایی همانند مرحوم رحیمیان را معرفی نکرده ایم و جامعه از حقیقت وجودی آنها آگاهی ندارد و یکی از نقاط ضعفی که باید در صدد جبران آن برآییم رفع ضعف رسانه ای است.

وی با اشاره به اهتمام مرحوم رحیمیان برای حضور در مدرسه علمیه با وجود کهولت سن، عنوان کرد: روزهای اول برای ما جای تعجب و شگفتی داشت که پیرمردی در سن 90 سالگی از منزل بیرون می آمد و در مدرسه حضور پیدا می کرد تا مبادا مسئله شرعی، نیاز یا گرفتاری مومنی بی پاسخ بماند، لذا دغدغه خدمت به مردم داشت و بی توقع بود و بدون هیچ ادعایی برای جامعه پرخیر و برکت بود.

جانشین مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان به زندگی همراه با زهد و پارسایی استاد رحیمیان اشاره کرد و افزود: ایشان طبع بلند، تواضع و فروتنی، قدرت سخنوری و توفیق تبلیغ دین و تبیین احکام شریعت را داشت و اینها اوصافی است که انسان را به تواضع در برابر این شخصیت وا می دارد.

وی اضافه کرد: شخصیتی که در کنار این سجایا، نگاه اجتماعی و توجه به مسائل اجتماعی نیز داشت و تنها به مسائل شخصی، زهد، پارسایی، علم، فصاحت و سخاوت بسنده نکرد، بلکه جامعه را رصد می کرد و هم پای شرایط اجتماعی در جامعه گام می نهاد.

وی به فعالیت های انقلابی مرحوم رحیمیان در قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب اسلامی در یاری حضرت امام(ره) و مسائل انقلاب کوشا و فعال بود و به ویژه در اصفهان فوق العاده درخشنده بود و مردم را در پیروی از حضرت امام(ره) هدایت می کرد. در زمان دفاع مقدس و پس از آن نیز همواره با طبع بالا و شیرینی که داشت اشعار فراوانی در مسائل انقلاب و در توصیف مقام رهبر انقلاب به زبان عربی و فارسی ارائه کرد و اینها نشان دهنده عمق درک و بصیرتی است که یک عالم دینی دارد.

وی عشق و ارادت این عالم فرهیخته به ساحت مقدس سیدالشهدا(ع) را مثال زدنی دانست و افزود: در کنار همه این مسائل، روضه خوان اباعبدالله حسین(ع) بود و عشق به سیدالشهدا(ع) تمام وجود ایشان را فراگرفته بود و اشعاری در مصائب اهل بیت و سیدالشهدا(ع) بیان می کرد؛ روزهای آخر عمر نیز در زمانی که توانی نداشت و در بستر بود روضه سیدالشهدا(ع) را بر زبان جاری می کرد. این نشان از آن دارد که عشق به اباعبدالله و روضه سیدالشهدا(ع) مانند خون در رگ های این عالم پارسا جریان داشت و در نهایت نیز در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) مهمان سیدالشهدا(ع) شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha