دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست اعضای کنگره علامه بهابادی با مدیران پژوهشکده اسلام تمدنی

حوزه/ نشست اعضای هیئت علمی کنگره علامه بهابادی با مدیران گروه‌های پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست اعضای هیئت علمی کنگره علامه بهابادی با مدیران گروه‌های پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

بر اساس این گزارش: این نشست که در دفتر مدیرگروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، احمد زاده، مدیر گروه هنر و تمدن اسلامی در سخنانی اظهار کرد: معرفی علامه وظیفه همه ما است و این شخصیت برای جامعه امروز، می تواند الگوی علمی و عملی مناسبی باشد. علامه یک گرانیگاه تمدنی است.

در ادامه حجت الاسلام مکارم، متخصص نسخه شناسی آثار و اسناد خطی و تاریخی گفت ادامه داد: ما یک گروه ۴۰۰ نفره از متخصصین آثار خطی در تلگرام داریم. همچنین با بسیاری از کتابخانه و گنجینه های آثار خطی مرتبط هستیم و برای هر گونه همکاری آمادگی کامل داریم.

وی ادامه داد: در ایران یک و نیم میلیون نسخه خطی ثبت شده وجود دارد و این در حالی است که حجم عظیم ثبت نشده دیگری نیز وجود دارد. به عنوان نمونه، یک نفر در مشهد بیش از ۶۰۰۰ نسخه خطی ثبت نشده دارد و آثار زیاد دیگری نیز است.

حجت الاسلام مکارم افزود:بسیاری از کشورها دنبال شخصیت سازی هستند ولی ما داریم و در معرفی آنان کوتاهی می کنیم.

در ادامه حجت الاسلام باغستانی مدیر گروه هنر و تمدن اسلامی گفت: علامه ملا عبدالله بهابادی مانند خواجه نصیر الدین طوسی تمدن ساز و تاریخ ساز است و باید ابعاد گوناگون شخصیت و آثار نامبرده شناسایی و معرفی شود.

پیشنهاد گردید پژوهش بعدی آقای باغستانی در زمینه علامه ملا عبدالله بهابادی باشد.

وی یادآور شد: کتاب حاشیه علامه در حد معمول چاپ و استفاده می شده است؛ ولی باید پویا و زمینه بازیافت آن فراهم شود و در قالبی نو عرضه شود.

در ادامه حجت الاسلام شریفی، از اساتید فناوری اطلاعات و ارتباطات گفت: در حوزه اطلاع رسانی در سطح ملی و بین المللی و حتی کشور های غیر اسلامی باید برنامه داشته و ملاک حداکثری داشته باشیم.

وی آمادگی خود را جهت همکاری و معرفی علامه و آثار وی و اخبار و اطلاعات مربوط به کنگره در فضای مجازی را اعلام نمود و یادآور شد: ظرفیت های پژوهشکده اسلام تمدنی در خدمت دبیرخانه کنگره است و کانال های ارتباطی ما در فضای مجازی به شما مساعدت خواهند کرد.

حجت الاسلام شریفی گفت: اگر چه نسخه های خطی یا چاپ سنگی روح داشته و تکنیک کمتر در آن اثر گذاشته است ولی نباید از فضای مجازی غافل بود.

در پایان حجت الاسلام ظهیری رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر شعبه مجمع عالی حکمت بیان داشت: در زمینه نگارش مقاله، برگزاری نشست علمی و فناوری اطلاعات با دبیرخانه کنگره بین المللی علامه بهابادی یزدی همکاری خواهند نمود.

وی خاطر نشان کرد: تبیین اندیشه های عقلی متفکران اسلامی که دارای جایگاه تمدنی هستند از ماموریت ها پژوهشکده اسلام تمدنی می باشد.

در ابتدای این نشست، عبدی پور دبیر علمی پیرامون شخصیت علامه و هدف از برگزاری کنگره بین المللی علامه، نکاتی را بیان کرد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha