شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام علی کشوری

حوزه/ دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی گفت: اولویت‌های تمدنی دوازده‌گانه، برنامه‌های کاربردی فقهی هستند که می‌توانند برای حل مشکلات رایج جامعه اسلامی از آن بهره برد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌ علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، امروز در سالن همایش‌های سازمان تبلیغات اسلامی، در نشست تخصصی تبیین اولویت‌های تمدنی دوازده‌گانه در مقایسه با اهداف ۱۷ گانه سند توسعه پایدار ۲۰۳۰، اظهار داشت: این اولویت‌های ۱۲ گانه برنامه‌های کاربردی فقهی هستند که می‌توانند برای حل مشکلات رایج جامعه اسلامی از آن بهره برد.

وی با اشاره به اینکه در کشور در بخش‌های مختلف مشکلات جدی داریم، افزود: در عرصه اقتصاد مشکل برمی‌گردد به علم اقتصاد کلان که نیاز اساسی و تحول بنیادی در این زمینه‌داریم، علم اقتصادی که کشورهای سرمایه‌دار می‌گویند با مشکلاتی که مردم جهان درباره آن حرف می‌زنند و اعتراض می‌کنند، نشان می‌دهد که این علم خود معیوب است و جامعه ایران اگر می‌خواهد به پویایی اقتصادی برسد نیاز به بازبینی دارد.

حجت‌الاسلام‌ کشوری با اشاره به چالش‌های فرهنگی موجود در کشور، یادآور شد: بخش قابل‌توجهی که امروز در بخش فرهنگ با آن مواجه هستیم، عفاف و حجاب است، نسل جوان امروز درک متفاوتی نسبت به این مسئله‌دارند و دیگر نهادهای فرهنگی و تبلیغی در کشور در مسئله عفاف و حجاب نظریه راهبردی واحدی ندارند.

وی یکی دیگر از چالش‌ها و مسائل کشور را در عرصه بهداشت و سلامت بیان کرد و گفت: نگاه وزارت بهداشت و درمان نسبت به مسئله سلامت جامعه باید تغییر کند، آنچه شاخص و امتیاز می‌دانند و به عنوان یکی از موفقیت‌های خود اعلام می‌کنند، حضور سالانه یک‌میلیون نفر از خارج از کشور برای درمان در ایران است، در صورتی‌ که نظام سلامت کشور باید شاخص اصلی سلامت را کاهش بیماری بداند.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که امروز با آن روبرو هستیم، اسناد بین‌المللی است، یادآور شد: سندهایی مانند ۲۰۳۰ و برنامه‌های اقتصادی که برای مهار تورم در اروپا تعریف می‌شود، آن‌چنان دارای نقص است که امروز کشورهای مدعی صاحب قدرت و سرمایه‌گذار، مانند فرانسه روزانه به اعتراض می‌پردازند، زیرا دچار تورم و مشکلات اقتصادی بسیار هستند، لذا برنامه ریزان اقتصادی کشور نباید برنامه اقتصادی ایران را با الگو از سندهای غربی برنامه‌ریزی کنند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در ادامه به معرفی اولویت‌های تمدنی دوازده‌گانه پرداخت و خاطرنشان کرد: تجدید نظر در تقسیمات شهری، ساختمان‌سازی، نظام آموزشی، بهداشت و سلامت، اقتصاد و تجارت، قانون‌گذاری و امنیت از جمله اولویت‌های تمدنی است.

وی به تشریح یکی از اولویت‌های تمدنی در بخش بهداشت و درمان پرداخت و با طرح این سوال که پیشگیری از بیماری، شاخص اصلی یا تولید دارو یا ساخت بیمارستان کدام‌یک از این‌ها اولویت سازمان بهداشت و سلامت است؟ گفت: شاخص پیشرفت در بخش سلامت پیشگیری از بیماری است، اگر وزارت بهداشت قائل است شاخص اصلی، بخش سلامت است پس باید گزارشی از فعالیت‌های خود درباره پیشگیری بیماری ارائه کند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در توضیح فقر زدایی از جامعه اسلامی به ارائه راهکار پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات فقرا نداشتن محل کسب است، به‌عنوان‌مثال، در مشهد مقدس در اطراف حرم رضوی فروشگاه‌ها و هتل‌ها به افراد سرمایه‌دار مشهد کمک زیادی می‌کند و از آن سود زیادی می‌برند، این در حالی است که در فرمایشات ائمه(ع) و کتاب‌هایی مانند مکاسب تأکید شده است که محل تجارت رایگان در اختیار فقرا قرار دهند.

حجت‌الاسلام‌ کشوری با تأکید بر لزوم حل شکاف بین فقیر و غنی در جامعه، یادآور شد: در مشهد مقدس تولیت آستان قدس رضوی می‌تواند نسبت به ایجاد بازارهای موقت در اطراف حرم رضوی برای فقرا اقدام کند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha