سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
تصاویر/ برگزاری دوره مصباح الهدی ویژه اساتید حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین بلادیان، تقوا را شرط اولیه خدمت دانست و گفت: اساتید نگاه ویژه تری به مسائل تربیتی داشته باشند و خود در کلاس حضور، نظم و تقوا در ارائه ی مطالب را رعایت نمایند چرا که طلبه ها می بینند و همان نظم و تقوا را محور پذیرش بقیه ی مطالب استاد قرار می دهند. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام و المسلمین بلادیان مدیر حوزه علمیه خوزستان، در دوره مصباح الهدی ویژه اساتید خوزستانی، ضمن تسلیت ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، اظهار داشت: شما عزیزان مبلغان دین و مروجان مکتب اهل بیت عصمت و طهارت بوده و بانیان اقامه دین، مکتب و قرآن در این ایام بودید. شما اهداف و مبانی حرکت امام حسین(ع) را در منابر و مجالس و کلاس های درس خود تبیین نمودید و امیدوارم خداوند متعال این عزاداری ها و اقامه ی عزاها را به بهترین نحو از شما قبول کرده و خیر دنیا و آخرت نصیبتان شود.

وی در ادامه ضمن تقدیر از برگزارکنندگان و شرکت کنندگان در این دوره، گفت: ثمرات برگزاری این دوره ها و جلسات در مدارس علمیه و روحیه ها، رفتار و برخورد طلبه ها بسیار زیاد است.

مدیرحوزه علمیه خوزستان بیان کرد: طلاب نسل ساز و مکتب ساز هستند و تحقق امت اسلامی که ما به دنبال تحقق آن بعد ازمرحله انقلاب، نظام و دولت اسلامی هستیم مبتنی بر تربیت طلاب علوم دینی است.

وی ادامه داد: تربیت طلاب علوم دینی باید مبتنی بر علم و تقوا باشد چرا که تقوا لازم و شرط اولیه برای خدمت است و اگر تقوا نباشد همه ی علومی که ما با سختی و مشقت زیاد کسب می کنیم بستری می شوند برای افول و نزول ما، ولی اگر تقوا باشد قطعا علومی که کسب می کنیم مضاعف شده و یک جهش رتبه ای برای ما تحقق پیدا می کند.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان با اشاره به حدیث «مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماماً فَلیَبدَأ بِتَعلِیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِه» از امیرالمومنین(ع) گفت: ما وقتی وارد جریان طلبگی می شویم از همان ابتدا رفتار،کردار و گفتار ما بارخارجی پیدا می کند چرا که کسی که با ما در تعامل است نگاهش به یک طلبه بسیار متفاوت تر از غیرطلبه است. وقتی ملبس می شویم، استاد می شویم، خطیب می شویم و یا مسئول قسمتی می شویم این بار مسئولیت مضاعف و مضاعف تر می شود و اگر در این سیر صعودی ارج و قرب محلی و منطقه ای، سیرصعودی نفسانی نداشته باشیم مصیبت شروع می شود.

وی خاطرنشان کرد: ما باید برای خودمان برنامه داشته باشیم و از توجه به نفس غافل نشویم چرا که توجه به نفس لازمه ی کار ما بوده و تاثیرگذاری ما در همین مسئله است وگرنه حرفها، کارها و تلاش ما تاثیر آنچنانی نخواهد داشت.

مدیرحوزه علمیه خوزستان تصریح کرد: کار اساتید صرفاً درس دادن نیست از قدیم الایام اساتید تاثیرگذاری که در حوزه های علمیه تدریس می کردند نگاهشان به تعلیم بعد از تهذیب بوده و آیات الهی این ترتیب را به ما گوشزد می کند.

وی در ادامه بیان داشت: امروزه متاسفانه رویکرد بعضی از حوزه ها تغییر کرده، از این رو برای اینکه حوزه ها به حالت سابق برگردند و نخبه پروری واقعی داشته باشیم باید در رویکرد مدارس، حوزه های علمیه، اساتید و مجموعه ی برنامه های حوزوی تغییر جهت داده و نگاه اولیه ما به تربیت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بلادیان عنوان داشت: استادی که وارد کلاس می شود باید طلبه ها را بچه ها و برادران خود تلقی کند. با این نگاه هم در برنامه های اخلاقی، نفسانی و تربیتی آنها احساس مسئولیت می کند و هم در خود تدریسش دقت و توجه خود را بالا برده و توضیح کاملتری ارائه می دهد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهمی که متاسفانه در جامعه ی ما کم رنگ شده تذکر دادن، امربه معروف و نهی از منکر است که باید برای اصلاح این مسئله از حوزه های علمیه شروع کنیم. برای اصلاح این مسئله مدیر، کادر، اساتید و خود طلاب همه مسئول هستند البته رتبه ی مسئولیت هر شخص با توجه به مقام و جایگاهش متفاوت است ولی همگی باید تلاش کنند این روحیه را در حوزه ها و جامعه بوجود بیاورند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان ادامه داد: باید با ملایمت، مهربانی، برادری، مواسات و همراهی به همدیگر تذکر دهیم تا بتوانیم رشد خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به حدیث «مَنْ تأدّبَ بآدابِ اللّه ِ عزّ و جلّ أدّاهُ إلَی الفلاحِ الدائمِ» از امیرالمومنین(ع) ابراز داشت: اگر کسی، جامعه ای، مجموعه ای، گروه و یا خانواده ای تلاش کنند و خودشان را به آداب الهی تربیت کرده و رشد دهند و بر این آداب مراقبت داشته باشند خداوند آنها را به رستگاری همیشگی رهنمون می کند.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان، ادامه داد: ما اول باید خودمان را تربیت کنیم و دقت بیشتری به اخلاق، رفتار، گفتار و کردار خود داشته باشیم و بعد طلاب را تربیت کنیم. اگر همگی دست به دست هم بدهیم و طلاب را مودب به آداب الهی تربیت کنیم در اینصورت خداوند ما را به سمت فلاح و رستگاری ابدی خواهد برد و مدرسه ما یک مدرسه دینی حقیقی خواهد شد که ثمرات آن برای همیشه برای ما باقی خواهد ماند.

وی گفت: از همه ی اساتید تقاضا دارم نگاه ویژه تری به مسائل تربیتی داشته باشند و خود در کلاس حضور، نظم و تقوا در ارائه ی مطالب را رعایت نمایند چرا که طلبه ها می بینند و همان نظم و تقوا را محور پذیرش بقیه ی مطالب استاد قرار می دهند.

مدیرحوزه علمیه خوزستان بیان کرد: ممکن است استادی در گفتار نکات ارزنده ای را بیان کند، اما چون در عمل طلبه ها نظم و حق الناس در زمان آمدن و رفتن را در او نمی بینند مطالب بیان شده توسط او را پذیرا نیستند.

وی در پایان گفت: اساتید باید دقت، توجه و اصرار بیشتری بر رشد معنوی مدرسه و طلبه ها داشته باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha