شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: تا مسجد آباد نشود جامعه آباد نمی‌شود، عدالت پا نمی‌گیرد، محبت، دوستی، اتحاد و انسجام اجتماعی محکم نمی‌شود، همه این‌ها وابسته به نماز است، نماز هم وابسته به ولایت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در دیدار با رابطین ستاد اقامه نماز در دستگاه‌های اجرایی استان قزوین که در مسجد شیخ الاسلام برگزار شد، گفت: فعالیت‌های ارزشمند شما در عرصه نماز و نمازگزاران فوق‌العاده کلیدی و محوری است، به همه شما خداقوت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: فرض کنید شما کارمند نبودید و مسئولیت فعلی را نداشتید، آیا با چنین فرضی اقامه نماز وظیفه شما نبود؟ اقامه نماز وظیفه دینی و اعتقادی ماست، یعنی قبل از اینکه شغل اداری ما باشد، اعتقاد ماست.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: ما می‌گوییم شهدا مصداق بارز «اشهد انّک قد اقمت الصّلاه» هستند، وقتی به حاج قاسم می‌رسیم این را محکم‌تر و جدی‌تر می‌گوییم، وقتی به امام خمینی (ره) می‌رسیم این را با جدیت بیشتری می‌گوییم، رهبر حکیم انقلاب نیز جهان را به قیام وا داشته و «اشهد انّک قد اقمت الصّلاه» را با همه وجود برای ایشان می‌گوییم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: ما هم باید کاری کنیم که دیگران در رابطه با ما بگویند من شهادت می‌دهم که تو اقامه‌کننده نماز هستی، اگر ما نتوانیم این امتیاز را در زندگی‌مان بگیریم، امتیاز بزرگی را از دست داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: صرف امام جماعت بودن معنایش این است که ما مستحق و مصداق «اشهد انّک قد اقمت الصّلاه» هستیم، صرف امام جمعه بودن هم این استحقاق را برای آدم ایجاد نمی‌کند، این با حرکت قلبی، اعتقادی، اخلاص و عهد و پیمانی که بین انسان و خدا هست اتفاق می‌افتد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: دوران اداره تمام می‌شود و ما بازنشسته می‌شویم، زندگی دنیوی ما می‌گذرد و به پایان می‌رسد اما آن چیزی که بعد از مرگ به داد ما می‌رسد این امتیاز است که بتوانیم در قیامت اظهار کنیم که ما اقامه‌کننده نماز بودیم.

وی یادآور شد: خداوند در آیه ۴۱ سوره حج می‌فرماید «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ»، یعنی (آنان که خدا را یاری می‌کنند، آنهایی هستند که اگر در روی زمین به آنان اقتدار و تمکین دهیم نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند چون می‌دانند که عاقبت کارها به دست خداست)، حکومت اسلامی این امکان را برای همه ما فراهم کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اینکه در ادارات ارزشی برای فعالیت‌های شما قائل هستند، این‌ها همان «مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ» است، رهبر فرزانه انقلاب، مسئولین اجرایی و قانون پای‌کار اقامه نماز هستند، این‌ها همه «مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ» است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: خداوند در آیه ۴۱ سوره حج می‌فرماید آن‌هایی که وقتی به آن‌ها امکاناتی می‌دهیم و توانمندی‌هایی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، اولین چیزی که دغدغه آن‌هاست اقامه نماز است، اگر این‌گونه نیستیم جای کسی را گرفته‌ایم که او باید دنبال این کارها می‌بوده است.

وی ادامه داد: یعنی اگر ما به‌دنبال این کار نباشیم دو اتفاق بد رخ می‌دهد، اول اینکه خودمان به‌دنبال اقامه نماز نبوده‌ایم، دوم اینکه جای یک نفری که دغدغه اقامه نماز دارد را گرفته‌ایم.

امام جمعه قزوین بیان کرد: همه ما می‌دانیم نمازخانه و مسجد فرصت‌های عظیمی دارند، خدا این فضای برگزاری نماز را با این فرصت‌های عظیم برای ما ایجاد کرده است اما متأسفانه ما درصد کمی از فرصت نماز استفاده می‌کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: یکی از ائمه محترم جماعات گزارش داده بود که با استفاده از ظرفیت مسجد ۴۰۰ نفر را از اعتیاد نجات داده است، حتی اگر یک‌دهم این آمار هم واقعی باشد ما باید خیلی سرمان را با افتخار بالا بگیریم که چقدر کار بزرگی کرده‌ایم، این یک استفاده از ظرفیت مسجد است.

وی تأکید کرد: در مناطق و محله‌هایی که هستید ببینید آمار طلاق چقدر است، اگر یک امام جماعتی بیاید روی خانواده‌ها کار کند که زندگی این‌ها محکم شود و کارشان به طلاق نکشد، یا اگر کارشان به اختلاف کشید خود را اصلاح کنند و جدا نشوند، این یک فرصت دیگر از ظرفیت مسجد است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: اگر برخی افراد گرفتاری‌های اقتصادی دارند، با استفاده از ظرفیت مساجد و وام‌های قرض‌الحسنه می‌توان مشکلات را حل کرد، یا می‌توان به داد آدم‌هایی رسید که مشکلات اخلاقی دارند قبل از اینکه گرفتاری‌های بدی گریبان‌گیر آن‌ها شود.

امام جمعه قزوین یادآور شد: بنابراین مساجد فرصت‌ها و ظرفیت‌های بسیاری دارد که می‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، در ایام اربعین قرار داریم، ما ممکن است امام جماعت مسجدی باشیم که از آن مسجد فقط ۳ نفر بخواهند به پیاده‌روی اربعین بروند، یک نفر دیگر امام جماعت مسجدی باشد که می‌تواند ۳۰۰ نفر را راه بیندازد که به پیاده‌روی اربعین بروند، مشخص می‌شود نفر دوم از فرصت‌ها خوب استفاده کرده و ممکن است نفر اول کوتاهی کرده باشد.

وی اظهار کرد: ممکن است در مسجدی که نماز می‌خوانیم غافل باشیم که می‌توانیم برخی کارها را انجام دهیم و از برخی ظرفیت‌ها استفاده کنیم، این ظرفیت‌ها را لیست کنیم و خودمان را رصد کنیم ببینیم چند تا این از کارها را انجام داده‌ایم، این مسئله مهمی است که در استفاده از فرصت‌ها و ظرفیت‌های مساجد و نمازخانه‌ها باید مدنظر داشته باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: بدانیم که مسجد و نماز جماعت در چشم دشمن است و دشمن از این مسئله آسیب می‌بیند، خدای متعال همه دشمنان را در شیطان خلاصه کرد و در آیه ۲۶۸ سوره بقره فرمود «الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَیَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشَاءِ وَاللَّهُ یَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ»، یعنی (شیطان، شما را به هنگام انفاق، وعده فقر و تهیدستی می‌دهد، و به فحشا و زشتی ها امر می‌کند، ولی خداوند وعده آمرزش و فزونی به شما می‌دهد، و خداوند، قدرتش وسیع، و به هر چیز داناست. به همین دلیل به وعده های خود وفا می‌کند).

وی خاطرنشان کرد: بنابراین بدانیم حفظ و حراست از مسجد، نماز، نمازخانه و اقامه نماز برای دشمن آسیب محسوب می‌شود، ما باید در جبهه حق و جبهه معنوی باشیم، شما در این جبهه پرچم بلند کرده‌اید، هم مبارکتان باشد و هم نهایت ایستادگی و استفاده از این معنا را داشته باشید.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: اکنون اگر بگویند هر کس راجع به نماز هر کاری کرده یک گزارشی بنویسد، ببینید چه چیزی برای نوشتن دارید؟ امام (ره) تمام زندگی‌شان احیای نماز، اقامه نماز و فعال کردن جهان برای نماز بوده است، رهبر حکیم انقلاب نیز این گونه هستند، حاج قاسم سلیمانی نیز همین گونه بودند و هر کاری کرده‌اند در راستای اقامه نماز بوده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: همه برای شبکه امامت و شبکه نماز جماعت همت کنیم، هر مسجد و نماز خانه یک چشمه است، از این چشمه‌ها باید رود جاری شود، یعنی به هم وصل شوند و رود بزرگی از آن‌ها جاری شود، همه این‌ها باید در دریا و اقیانوس نماز جمعه بریزند، این‌ها شبکه است، ما همه را باید با هم ببینیم.

وی یادآور شد: حقیقت این است که همه ما باید همه جا را آباد کنیم، خداوند در آیه ۱۸ سوره توبه می‌فرماید «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَی الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَی أُولَئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ»، یعنی (آباد کردن مساجد خدا فقط در صلاحیت کسانی است که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز را بر پا داشته و زکات پرداخته و جز از خدا نترسیده‌اند؛ پس امید است که اینان از راه یافتگان باشند).

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: تا مسجد آباد نشود جامعه آباد نمی‌شود، عدالت پا نمی‌گیرد، محبت، دوستی، اتحاد و انسجام اجتماعی محکم نمی‌شود، همه این‌ها وابسته به نماز است، نماز هم وابسته به ولایت است. در احادیث آمده اگر همه شب‌ها نماز بخوانی، همه روزها روزه بگیری، همه ساله حج مشرف شوی و همه مالت را در راه خدا انفاق کنی اما ندانی امام و ولیّ تو کیست و خودت را با او تنظیم نکنی، ذره‌ای ثواب نزد خدا نداری، و حتی چنین آدمی از اهل ایمان به حساب نمی‌آید، این حدیث در کتاب شریف اصول کافی آمده است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: گفته نشده که این ولیّ الزاما باید امام معصوم باشد، اگر ما نسبت به ولیّ زمانه خود بی‌وفا باشیم، هیچ معلوم نیست که نسبت به امام زمان وفادار باشیم، آن کسانی که با مسلم‌بن‌عقیل در کوفه وفاداری نکردند، با امام حسین (ع) هم وفاداری نکردند، اکنون هم در زمان غیبت هر چقدر نسبت به امام خود وفادار باشیم، همان قدر نسبت به امام زمان وفادار خواهیم بود، در غیر این صورت نسبت به امام زمان هم وفادار نخواهیم بود.

وی عنوان کرد: در رابطه با اربعین هم هر چقدر می‌توانیم تلاش کنیم و کوتاهی نکنیم، اگر خودمان توانستیم حرکت کنیم، اگر خودمان هم نتوانستیم برویم، این حرکت را حمایت و کمک کنیم، اقامه اربعین هم مانند اقامه نماز حائز اهمیت است، کمک کنیم این حرکت بین‌المللی و اثرگذار به بهترین نحو انجام شود.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    2 0
    در طول حکومت جمهوری اسلامی مساجد زیادی ساخته شد لیکن روحانیت به جای حضور در مساجد و هدایت مردم ، بیشتر مایل به کار در امور دولتی هستند و بنا اعلام همین سایت در کشور 75 هزار مسجد ساخته شده که حدود 50 هزار مسجد غیر فعال وجود دارد و مساجد فعال نیز بیشتر به عنوان پایگاه بسیج استفاده میشوند
    • تسهیل و ... IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
      0 1
      مساجدي كه حضور روحاني رو تسهيل مي كنند، طبعا شاهد حضور روحاني هم هستند. واقعيت اين هست كه روحاني به اندازه ي همه مساجد نداريم و لازم است افراد متدين بومي آموزشهايي ببينند و براي امامت بكار گرفته شوند
  • ۱۲ IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    1 1
    فعلا فکری بحال بسته نشدن مساجد بکنید ۶۰ هزار مسجد بسته شده است