یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1104716
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
تصاویر/ آئین اختتامیه دوره میثاق طلبگی(۱) ویژه داوطلبین جدیدالورود حوزه علمیه خوزستان در مقطع سیکل

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: یاری امام به دفاع از دین و زنده کردن امام زمان(عج) در دلها و مهیا کردن مقدمات ظهور است و هدف غایی و رسالت اصلی  یک طلبه زمینه سازی ظهور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام باقی استاد اخلاق حوزه علمیه قم، در اختتامیه دوره میثاق طلبگی ویژه داوطلبین جدیدالورود حوزه علمیه خوزستان در مقطع دیپلم، بیان داشت: یکی از اعتقادات مهم ما بازگشت دوباره به این دنیا یاهمان رجعت است که فهمیدن درست این مسئله می تواند زندگی ما را تغییر دهد.

وی افزود: رجعت یکی از مسلمات و ضروریات مکتب تشیع است یعنی اگر کسی این قاعده را انکار کند از تشیع خارج شده است. معنی این قاعده این است که در آخرالزمان گروهی از مردم(نه همه ی مردم) به همین دنیا بر می گردند.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت قم ابراز داشت: ۶۳ آیه قرآن به بحث رجعت هم فردی و هم گروهی اشاره می کنند مانند آیه ۲۵۹ سوره بقره «أَوْ کَالَّذِی مَرَّ عَلَیٰ قَرْیَةٍ وَهِیَ خَاوِیَةٌ عَلَیٰ عُرُوشِهَا قَالَ أَنَّیٰ یُحْیِی هَٰذِهِ اللَّهُ بَعْدَ مَوْتِهَا ۖ فَأَمَاتَهُ اللَّهُ مِائَةَ عَامٍ ثُمَّ بَعَثَهُ ...» که اشاره به رجعت فردی و داستان حضرت عزیر دارد یا آیات ۵۵ و ۵۶ سوره بقره «وَإِذْ قُلْتُمْ یَا مُوسَیٰ لَنْ نُؤْمِنَ لَکَ حَتَّیٰ نَرَی اللَّهَ جَهْرَةً فَأَخَذَتْکُمُ الصَّاعِقَةُ وَأَنْتُمْ تَنْظُرُونَ (٥٥)ثُمَّ بَعَثْنَاکُمْ مِنْ بَعْدِ مَوْتِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ (٥٦)» که اشاره به رجعت گروهی و داستان زنده شدن ۷۰ نفر از بزرگان بنی اسرائیل دارد و آیه ۸۳ سوره نمل «وَیَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا مِمَّنْ یُکَذِّبُ بِآیَاتِنَا فَهُمْ یُوزَعُونَ» که اشاره به وقوع رجعت در آینده می کند چرا که در آیه آمده که گروهی «فوجا» محشور می شوند ولی ما می دانیم که در قیامت همه محشور می شوند نه گروهی خاص پس این آیه مربوط به قیامت نیست و مربوط به رجعت است. همچنین احادیث بسیار زیادی در بحث رجعت وجود دارد.

وی افزود: رجعت فقط مختص شیعیان و یا مسلمانان نیست و ادیان و مذاهب بسیاری مانند مسیحیت و یهودیت این قاعده را قبول دارند.

حجت الاسلام باقی بیان کرد: در زمان ظهور دو گروه از انسان ها به این دنیا برمی گردند یا شقی ترین انسان ها (ائمه الکفر) و یا بهترین انسان ها. حالا سؤالی مطرح می شود که چرا باید شقی ترین افراد در زمان ظهور به دنیا برگردند؟ در جواب باید گفت که دلایل مختلفی برای این مسئله وجود دارد که یکی از آنها این است که این کار برای اتمام حجت بر پیروان آنهاست یعنی کسانی که دنبال رو آنها بودند با چشم خود ببینند که رهبران آنها توسط امام زمان مجازات می شوند و راه آنها راه باطلی بوده است. دلیل دوم این است که خون خواهی و انتقام گرفتن از ظالمان و ائمه کفر سبب تشفی دل مومنین می شود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: باید بدانید که جنس خون خواهی و انتقام در رجعت با جنس خون خواهی و انتقام امروزه فرق دارد؛ در رجعت طلب خون خواهی و انتقام ما سبب تقرب ما به خداوند متعال می شود.

وی در ادامه گفت: در رجعت سه گروه از بهترین انسانها یا همان خوبان خوب به دنیا بر می گردند اولین گروه اهل بیت عصمت و طهارت هستند که طبق ظواهر قرآن همه ی اهل بیت به دنیا بر می گردند و اولین آنها امام حسین(ع) است. گروه دوم انبیای الهی و گروه سوم مومنینی هستند که از امام معصوم زمان خود دفاع کردند.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت قم عنوان داشت: در اینجا دوباره سؤالی مطرح می شود که چرا باید خوبان خوب برگردند؟ در جواب باید گفت گروه اول(اهل بیت عصمت و طهارت) بر می گردند تا اهل عالم را به کمالش برسانند و دست انسان ها را گرفته و آنها را رشد دهند.

وی افزود: گروه دوم (انبیا) به سه دلیل بر می گردند دلیل اول این است که آنها برمی گردند تا پیروان آنها بفهمند که امام زمان(عج) حق است و آن منجی که در آخرالزمان منتظر او بودند همان امام زمان(عج) است، دلیل دوم این است که انبیا در زمان ظهور کارگزاران امام زمان(عج) شده و عالم را به اذن ایشان اداره می کنند و دلیل سوم این است که انبیا بر می گردند تا به تکامل خود برسند چرا که رشد و تکاملی که آن بزرگواران کرده اند نسبت به زمان و دوره ی خودشان بوده و نسبت به زمان ظهور نیاز به رشد و تکامل بالاتری دارند مانند نوجوان دبیرستانی که تمام نمراتش در دوره دبیرستان بیست بوده و همه ی کتب دبیرستان را هضم کرده و نسبت به دوره ی دبیرستان دانش آموز کاملی است ولی همان دانش آموز نسبت به دوره ی کارشناسی یا دکتری کامل نیست و نیاز به تکامل دارد.

حجت الاسلام باقی در ادامه گفت: در جواب این سؤال که دلیل رجعت مومنین چیست؟ باید گفت مومنین بر می گردند تا به رشد خودشان برسند چرا که در آخرالزمان عقول کامل می شود و منظور از عقول در اینجا روح و وجود انسان است که کامل می شود.

وی خاطرنشان کرد: هر انسانی در زندگی دو مرحله را طی می کند مرحله ی اول دورانی است که در رحم مادر است که به آن دوران جنینی می گویند در این مرحله اعضا و جوارح انسان تشکیل می شود و در واقع یک دوره مقدماتی است، مرحله ی دوم مرحله ی تولد تامرگ انسان است که دوره ی اصلی است و در این دوره ما می توانیم عبادت کنیم تربیت شویم عالم شویم کارهای خوب انجام دهیم و کارهای دیگر در حالی که در دوره ی جنینی هیچ کاری نمی توانیم بکنیم.

حجت الاسلام باقی تصریح کرد: دوره قبل از ظهور نسبت به دوران ظهور مانند دوره ی جنینی است و کسی که در رجعت برنمی گردد و زنده نمی شود مانند جنینی است که در رحم مادر سقط شده است از این رو ما در زیارت عاشورا از خداوند متعال می خواهیم که ما را در همین دنیا و آخرت با اهل بیت قرار دهد « اَنْ یَجْعَلَنی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیا وَالاْخِرَةِ».

وی یاد آور شد: مقدمه ی بازگشت در عصر ظهور این است که انسان ها قبل از ظهور امامشان را یاری کرده باشند و باید به شما بگویم که این فضا برای طلاب فوق العاده مهیا و باز است و بازگشت در زمان رجعت برای ما طلاب راحت تر است البته اگر بشرطی که به رسالت خود عمل کنیم چرا که رسالت مهم طلاب تبیین، تبلیغ و دفاع از دین و اهل بیت است.

استاد حوزه بیان داشت: یاری امام به دفاع از دین و زنده کردن امام زمان(عج) در دلها و مهیا کردن مقدمات ظهور است و هدف غایی و رسالت اصلی یک طلبه زمینه سازی ظهور است.

وی در پایان ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت رقیه(س) گفت: یکی از چیزهایی که می تواند به ما در این راه کمک کند و دلهای ما را برای خدمت به دین و زمینه سازی ظهور مهیا کند اشک بر اباعبدالله(ع) است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha