پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
تصاویر/ نشست بررسی و ارزیابی کتاب صرف یک

حوزه/ جلسه بررسی و ارزیابی کتاب «طلیعه صرف» با حضور اساتید مدارس حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، جلسه ارزیابی پیش چاپ کتاب صرف ۱ از سوی مرکز تدوین متون و منابع درسی با حضور اساتید مدارس حوزه علمیه قم در سالن جلسات امام خمینی (ره) مدرسه معصومیه(س) برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام والمسلمین کاویانی مدیر تألیف و ارزیابی مرکز تدوین ضمن توضیحاتی درخصوص این جلسه، اظهار کرد: مرکز تدوین در دوره جدید خود تلاش داشته است از ظرفیت اساتید مدارس با هدف بهینه‌سازی کتب درسی استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته بیش از ۵۰ نشست داشته‌ایم، مطرح کرد: در این جلسات آسیب شناسی اولیه از وضعیت کتاب‌ها انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین کاویانی با بیان اینکه در تابستان سال گذشته و در ادامه جلسات در ۲۱ عنوان کتاب به متن‌هایی رسیده‌ایم، عنوان کرد: در جلسات بعدی با استفاده از تجربیات گذشته در نظرداریم در خصوص متن‌های به دست آمده گفت‌وگو کنیم.

وی با اشاره به اینکه کتاب صرف ۱، حجم زمانی محدودی دارد و متقاضیان ورود به حوزه ابتدا با آن آشنا می‌شوند، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین ماموریت این کتاب درسی ایجاد نگاه جامع برای طلبه در خصوص دانش صرف است.

در ادامه اساتید مدارس به ارائه نقدها در دیدگاه­ های خود پرداختند که گزارش­ های آن به شرح زیر است:

حجت الاسلام والمسلمین حسینی‌نژاد از مدرسه علمیه رشد با اشاره به نقاط قوت و برجسته کتاب اظهار کرد: در برخی از دروس مانند درس ماضی، مطالب به صورت کامل بیان شده و با توجه به این که طلاب می­بایست در مراحل بعدی آموزش مجددا با همین عنوان درس مواجه شوند، احساس تکراری بودن مطلب موجب بی رغبتی و کاهش انگیزه یادگیری می­شود بنابراین باید مسیر تدریجی اجمال به تفصیل در مجموعه کتاب­های درس صرف رعایت شود.

حجت الاسلام والمسلمین ضیایی از مدرسه علمیه صدوقی فاز ۵ با بیان اینکه در این کتاب خوشبختانه ایراد اعرابی وجود ندارد و تمرین­ها به نحو قابل قبولی طراحی شده و حجم کتاب، طراحی و صفحه بندی، چشم نواز و مناسب است گفتند: در برخی تعاریف اصلی مانند تعریف علم صرف عناصر لازم ذکر نشده که این می­تواند دقت محتوایی اثر را کاهش دهد ایرادات ویراستاری وجود دارد و در مواردی نیز پاورقی‌ها نیازمند تکمیل شدن است.

حجت الاسلام والمسلمین خطیبی از مدرسه علمیه علوی نیز با اشاره به اینکه باید جایگاه این کتاب را مشخص کنیم، عنوان کرد: برخی تعاریف گنگ در این کتاب وجود دارد و تا زمانی که جایگاه کتاب را مشخص نکنیم نمی‌توایم این تعاریف را اصلاح کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین دادخواه ضمن تقدیر از فعالین و مؤثرین در نگارش این کتاب، خاطرنشان کرد: این کتاب بر اساس مراحل یادگیری نوشته شده است و این موضوع یکی از نکات مثبت کتاب است.

وی ادامه داد: اگر درس را به صورت نموداری به طلاب یاد بدهیم قطعا تأثیرگذاری بیش‌تری خواهد داشت، که در این کتاب نیز می‌توانیم از این راه کار استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی از مدرسه علمیه معصومیه با بیان اینکه برخی از تعابیر این کتاب نیازمند اصلاح است، تصریح کرد: در مواردی در تمارین کتاب باید اصلاحاتی صورت پذیرد به عنوان مثال اضافه کردن تمرین های یادآوری به خصوص در پایان هر فصل، همچنین در زمان بندی تدریس کتاب باید متناسب با سطح فراگیران، جدول زمان بندی مناسبی توسط گروه مؤلف تنظیم و پیشنهاد شود.

حجت الاسلام والمسلمین یاوری از مدرسه علمیه آیت الله بهجت ضمن اشاره به اینکه سطح این کتاب برای ورودی‌هایی که از دانشگاه به حوزه می‌آیند پایین است، یادآور شد: جذابیت‌های تصویری این کتاب نسبت به کتاب قبلی بسیار افزایش داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی از مدرسه علمیه حقانی با بیان اینکه این کتاب منابعی ندارد، اظهار کرد: برخی اشکالات نگارشی نیز در این کتاب وجود دارد که رفع آن‌ها در بهبود کیفیت کتاب اثرگذار است.

حجت الاسلام والمسلمین لطیفی از مدرسه علمیه امام محمد باقر علیه السلام گفت، در برخی دروس نیازمند پیش‌نیازهای آموزشی هستیم و همچنین برخی از تعاریف در این کتاب نیازمند اصلاح و ارتقاء است.

در بخش پایانی جلسه حجت الاسلام والمسلمین یحیی زاده مدیر گروه صرف مرکز تدوین نیز با بیان اینکه برخی تعاریف تنها در مرحله مقدماتی مطرح شده است، عنوان کرد: تلاش کردیم در این کتاب یک نقشه اجمالی از علم صرف طراحی کنیم.

وی با اشاره به اینکه توصیه می‌شود اصل این کتاب در دوره آموزشی قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: تنها باید بررسی شود که مدت زمان لازم برای ارائه کتاب، چند ساعت است.

حجت الاسلام والمسلمین یحیی ­زاده با بیان اینکه «کتاب دانش صرف» باید پس از این کتاب تدریس شود تصریح کرد: چاپ اولیه این کتاب در سال ۱۳۹۴ به نام «صرف یک» منتشر شد.

وی با اشاره به اینکه حجت الاسلام جزایری و علیزاده در چاپ این کتاب نقش مستقیم داشتند، یادآور شد: چاپ اولیه کتاب در ۱۶۰ صفحه بود ولی در ارزیابی‌های بعدی این مطالب تقلیل شد.

حجت الاسلام والمسلمین یحیی ­زاده با بیان اینکه پیش از چاپ از نظر اساتید متعددی استفاده شده است، ابراز کرد: قطعا از نکات اساتید پیش از چاپ گسترده و تدریس این کتاب استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در چاپ اصلی، مقدمه نیز به این کتاب اضافه خواهد شد، اظهار کرد: باتوجه به اینکه این کتاب مرحله مقدماتی است، برخی از تمارین به مراحل بعدی موکول شده است.

حجت الاسلام والمسلمین یحیی­ زاده با بیان اینکه تمام ترجمه‌های آیات در این کتاب بازبینی شده است، مطرح کرد: ترجمه ابتدایی از آیت الله مکارم شیرازی بوده است ولی موارد متعدد منجر به تغییر این ترجمه شد تا درک آن تسهیل شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • بعض الطلبه IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۳
    0 0
    سلام علیکم.( برسد به دست مسؤولین محترم حوزه علمیه) شما را بخدا اگر کسی «صرف میر» یا «تصریف» یا «شرح نظام» یا همین «صرف ساده» که اخیرا نوشته شده را بخواند ملا نمیشود؟این همه علماء و فقهاء و فضلاء در گذشته و در حال حاضر همین کتابها را خوانده اند من نمیدانم چرا کارهایی که باید در حوزه انجام بشود، انجام نمیشود آنوقت هی کتب درسی را تغییر و مثل نظام دانشگاهی میکنند؟! یا شما را بخدا اگر کسی مکاسب بخواند ملاّ تر میشود یا الشخص الاعتباری را؟ حوزه مجتهد پرور است یعنی باید قوه اجتهاد را طلاب بدست بیاورند و بعد در موضوعات جدید و قدیم کار کنند و این حاصل نمیشود مگر به خواندن رسائل و مکاسب و کفایه؛ مهم قوه اجتهاد است و گرنه طلبه ای که هی کتاب جدید بخواند و آن قوت استدلال کتاب های قدیم را نداشته باشد چه بدرد میخورد؟!
    • طلبه IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
      0 0
      سلام علیکم برای حضرتعالی ثابت شده که کتابهای جدید، قوت علمی کتابهای قدیم را ندارند در حالیکه بسیاری از اساتید و بزرگان حوزه که خودشان با کتابهای قدیم به اینجا رسیده اند، مدافع جدی کتابهای جدید هستند؟
    • ضرورت یادگیری IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      0 0
      كتابهايي كه برخي از مطالبشان ديگر علمیت ندارد و برخی دیگر ثمره عملی ندارد و برخی از عبارات به عمد به گونه نگاشته شده که طلبه بماند و حرکتش کند شود دیگر ... الفاظ و نوشته ها ابزار تسهیل پیامرسانی هستند، اگر خودشان مغلق و پیچیده باشند که نقض غرض است اشکالات بایستی برطرف و یادگیری هر چه آسانتر شود حوزه و دانشگاه هم ندارد یک الزام طبیعی و شامل همه مراکز و مراحل آموزشی است