دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین صدیقی نشست امر به معروف مشهد

حوزه / امام جمعه موقت تهران با اشاره به خطر سکولارشدن حوزه‌های علمیه گفت: خطر روحیه سکولاری کمتر از بی‌حجابی نیست، دشمن تلاش می‌کند روحانیت نسبت به وظیفه‌اش بی اعتنا باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور امروز در سلسله نشست‌های تبیینی امر به معروف و نهی از منکر که در سالن همایش‌های معاونت فرهنگی حوزه علمیه خراسان برگزار شد، با اشاره به آیات ۳۹ و ۴۰ سوره حج به مسئله جهاد در راه خدا و شهادت اشاره کرد و اظهار داشت: نکته‌ای که در این آیات وجود دارد آن است که هیچ کسی حق ندارد بدون اذن خداوند جان، مال و آبروی خود را به‌مخاطره بیندازد، هر چه داریم امانت است.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر خطاب به برادران و خواهران حاضر در این نشست، گفت: انسان باید زمان شناس باشد، کسی که به‌خوبی بداند در چه دوره و زمانی زندگی می‌کند، در تندبادها نمی‌لغزد.

وی در توضیح زمان شناسی یادآور شد: آمر معروف باید مخاطب شناسی اقشار مختلف و آسیب‌های موجود در جامعه را بشناسد، سپس برای رفع آسیب‌ها عالمانه برخورد کند.

امام جمعه موقت تهران، با اشاره به اینکه قرآن کریم درباره مبلّغان و گروه‌هایی که آنها با آن برخورد می‌کنند ویژگی‌هایی را بیان کرده، اظهار کرد: گروهی از فرهیختگان هستند به نوعی حرف قبول نمی‌کنند زیرا مطالعات و تخصصی دارند و آمر معروف در مواجهه با او باید تلاش کند به او حق بدهد تا از لغزش نجات پیدا کند.

وی در توصیف گروه دوم آنها را افرادی عنوان کرد که با هر طوفان، لغزش و صدایی به سمت همان موج حرکت می‌کنند و راه خود را تغییر می‌دهند، یادآور شد: این گروه مانند جریان گوساله سامری هستند، در اسلام نیز ماجرای سامری تکرار شد، پس از فوت پیامبر مسیر ولایت را تغییر دادند حکومت الهی را به حکومت سکولار تغییر دادند، زیرا بر موج احساسات سوار شدند.

حجت الاسلام و المسلمین صدیق، تصریح کرد: ماجرای گوساله سامری امروز به نحوی دیگری در جامعه تکرار شده و برخی سلبریتی‌ها با سوء استفاده از هنر و احساسات، مردم را فریب می‌دهند تا با این ابزار خواسته‌های خود را در قلب مردم قرار دهند.

وی گروه سوم را که قرآن کریم از آنها یاد می‌کنند، افرادی عنوان کرد که گوش شنوا برای شنیدن حرف حق ندارند و گفت: این افراد اهل لجاجت و مقابله هستند، لذا در بر خورد با این افراد باید در آغاز از چیزهایی صحبت کرد که فرد قبول دارد.

وی، با اشاره به تعبیر قرآن کریم درباره امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با منکرات در جامعه اسلامی، گفت: در مقابله با دشمن با عجله و انفعالی برخورد نکن.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر، تصریح کرد: راه درست و بهترین روش در امر به معروف و نهی از منکر نظارت عمومی در ارتقای خوبی‌ها و در کاهش بدی‌ها است، بنابراین ضروری است با مهارت، ذوق و هنر نظرات مخالف را به خود نزدیک کنید.

وی با اشاره به اینکه در هر حرکت اجتماعی و سیاسی یک عالم صاحب نظر دینی باید حضور داشته باشد، خاطرنشان کرد: در آشوب‌های سال گذشته عده‌ای کشته شدند، عده‌ای حرف باطل خود را با روحیه خشونت طلبی، زخمی کردن و کشتن انسان‌های بی‌گناه می‌خواستند ثابت کنند که در مقابل این افراد و افکار باید قاطعانه ایستاد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به خطر سکولار شدن حوزه‌های علمیه، اظهار کرد: خطر روحیه سکولاری کمتر از بی حجابی نیست، دشمن دارد تلاش می‌کند روحانیت نسبت به وظیفه‌اش بی‌اعتنا باشد.

وی خطاب به بانوان مبلغ در عرصه امر به معروف و نهی از منکر یادآور شد: بانوانی که به این عرصه وارد شده‌اند، سیره حضرت زینب(س) را الگو قرار دهند، زنان و دختران جامعه اسلامی نقش تعیین کننده‌ای در احیای امر به معروف در جامعه دارند و این نقش باید توسعه پیدا کند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha