چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ مدرس و پژوهشگر رسانه و ارتباطات بر لزوم اهتمام رسانه‌ها در جهت تبیین ظرفیت های تمدنی پیاده روی اربعین حسینی تأکید کرد.

دکتر معصومه نصیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به مطلب فوق اظهار کرد: اگر ما بتوانیم این ظرفیت‌های تمدنی را به درستی به مخاطبان از جمله مخاطبان دیگر کشورها معرفی کنیم، در راستای شناساندن فرهنگ و مکتب حسینی به دنیا گام بسیار بزرگی برداشته‌ایم و در این باره رسانه‌ها نقش کلیدی می توانند ایفا کنند.

وی افزود: در واقع انتظاری که از رسانه‌ها می‌رود این است که مخاطبان خود را در جریان اهمیت‌ها و چرایی‌های فرهنگی و تمدنی پیاده روی اربعین قرار دهند.

وی همچنین گفت: واقعیت آن است که ما در سالیان اخیر با یک بایکوت شدید و وارونه‌نمایی عجیب از سوی رسانه‌های معاند در خصوص پیاده‌روی اربعین مواجه بوده‌ایم؛ خوشبختانه طی این سال‌ها موفق شدیم وضعیت را تا حدودی تغییر دهیم و شرایط را بهبود ببخشیم، به ویژه از این حیث که پیاده‌روی اربعین و زیارت امام حسین (ع) به تنهایی تمامی نکات رسانه‌ای را در درون خود دارد و به همین دلیل رسانه‌ها نیازی ندارند برای آن تبلیغ کنند چرا که مردم با عشق خود به انجام این کار اقدام می‌کنند.

نصیری ادامه داد: آنچه در دل خود رسانه‌ای است، باعث می‌شود رسانه‌ها تنها نیاز داشته باشند برخی از مؤلفه‌ها را به گوش دیگران برسانند و لذا تبیین ظرفیت‌های تمدنی پیاده‌روی اربعین بسیار اهمیت دارد که باید مورد توجه رسانه‌ها باشد.

وی همچنین بیان کرد: از سوی دیگر در حوزه تربیتی رسانه‌ها باید اقداماتی صورت دهند تا زائران پس از سفر خود با رشد و پیشرفت روبه‌رو شوند تا بیشترین استفاده را از پیاده‌روی اربعین داشته باشند. این پیاده‌روی فضای بسیار آماده‌ای است که ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم تا زائران و مسلمانان بخواهند با علاقه به پیاده‌روی ادامه دهند و لذا ما باید نمایندگی کنیم تا تصویر یک شیعه امام حسینی (ع) را ارائه دهیم.

این مدرس رسانه افزود: اتفاقات شکل گرفته در پیاده‌روی اربعین قابلیت این را دارند تا برای روانشناسان، جامعه‌شناسان و دیگر دانشمندان موضوعی مهم برای تحقیق باشند تا آن‌ها بدانند چه اتفاقی موجب همدلی افراد در اربعین می‌شود. ما با پژوهش در این حوزه می‌توانیم آن را به واحدهای درسی تبدیل کنیم و به این وسیله از ظرفیت اربعین برای حوزه تبلیغ و انتقال ارزش‌های اسلامی بهره برداری نماییم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha