دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت‌ الله سید احمد علم‌ الهدی

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه اهمیت اربعین در پیاده روی و صرفا زیارت نیست، گفت: بلکه مبارزه با جهالت، ضلالت، احیای امر به معروف و نهی از منکر است، مقابله بدحجابی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، ظهر امروز ۱۵ شهریور در مراسم اربعین حسینی در حرم مطهر رضوی در جمع زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) با اشاره به ویژگی های شیعه از زبان امام حسن عسکری (ع) گفت: در دوران امام حسن عسکری (ع) شیعیان در تقیه به سر می بردند، شیعه و سایر ملل و مذاهب اسلامی مشخص نبود لذا امام حسن عسکری (ع) علامت هایی را مشخص کردند که یکی از آنها زیارت اربعین است.

وی با اشاره به ۵ علامتی که امام عسکری (ع) بیان کردند ، افزود: شیعیان در نماز بسم الله الرحمن الرحیم را بلند بخوانند ، سجده بر خاک و تربت بگذارند ، در کنار ۱۷ رکعت نماز واجب ، ۵۱ رکعت نافله بخواند، شیعه انگشتر را به دست راست کند و دیگری زیارت اربعین بخواند هر یک از این علامت ها دارای فلسفه و جهت سیاسی است .

آیت الله علم الهدی گفت: در آن زمان که شیعه در تقیه بود، برای اینکه یک تشکل منسجم در مراکز مختلف و موقعیت های اجتماعی شیعیان یکدیگر را بشناسند ، با این علامت ها یکدیگر را می شناختند ، به عنوان مثال د رموسم حج شیعه آفریقایی انگشتر به دست راست می کرد یک شیعه ایرانی در آن موسم از نشان انگشتر می فهمید که این فرد شیعه است .

وی درباره اهمیت زیارت اربعین که امام یازدهم تأکید کردند وآن را به عنوان یکی از نشانه های شیعیان عنوان کردند ، افزود: در این زیارت شیعیان توجه کنند که فصل دوم عاشورا چه اثری داشته است .

وی با اشاره به دو عبارت راهبردی در زیارت اربعین اشاره کرد و ادامه داد: عبارت «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ و جانش را در راه تو بذل کرد، تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی گمراهی برهاند» این دو عبارت نقش سازندگی شیعه در عرصه زندگی در همه جهت ها و موقعیت ها دارد .

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی امام صادق (ع) در زیارت اربعین به ویژگی ها و خصوصیات قیام امام حسین (ع) پرداختند ، در این باره اضافه کرد: بذل مهجته در این عبارت امام حسین (ع) با تمام جان و خونی که در بدن داشتند ، برای رهایی بندگان خدا از جهالت و ضلالت در عاشورا عرضه کردند .

وی توضیح داد: مردم چه چیزی را نمی دانستند؟ مردم انسانیت ، فضیلت بشر را نمی دانستند ، خیال می کردند تمام زندگی بشر همین زندگی روزمره و کسب در آمده است ، مسئله عبادت خدا ، حاکمیت حلال و حرام خدا برای او مجهول ماند . وقتی مردم شکم پرست شدند ، جامعه را معاویه ها و یزید ها حکومت و مدیریت می کنند .

آیت الله علم الهدی خاطر نشان کرد : این فرمایش امام صادق(ع) در تبیین قیام امام حسین و فداکاری امام(ع) است که نقش راهبردی برای ما دارد ، یعنی وارد جنگ شدیم و خواستید مبارزه کنید باید تا کجا ایستادگی کنید ؟ تا جایی که شخصیت اجتماعی خود را بدهید تمام شئون زندگی خود را صرف کنیدو تا جان خود را در این مسیر از دست دهید .

وی با اشاره به اینکه اهمیت اربعین در پیاده روی و صرفا زیارت نیست ، افزود: بلکه مبارزه با جهالت ، ضلالت ، احیای امر به معروف و نهی از منکر است ، مقابله بدحجابی است ، کسانی در مقابل امام حسین (ع) ایستادند ، دنیا آنها را فریب داده بود ، آخرت خود را به پست ترین خواسته های دنیوی فروختند و در مقابل امام حسین (ع) ایستادگی کردند .

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha