دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علی عباسی

حوزه/رئیس جامعةالمصطفی العالمیه گفت: زمانی که جشنواره شیخ طوسی آغاز به کار کرد، تحقیق نگاری در متن نظام آموزشی المصطفی وجود نداشت؛ اما اکنون تحقیق نگاری به اجزای نظام آموزشی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس جامعةالمصطفی العالمیه شامگاه در دیدار اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره شیخ طوسی ضمن خوشامدگویی به اعضای این شورا و عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری دهه آخر ماه صفر، اظهارکرد: از همه دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره به ویژه در پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی و معاونت پژوهش صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به جایگاه جشنواره در منظومه فعالیت‌های پژوهشی المصطفی، افزود:‌ جامعةالمصطفی از پیشگامان برگزاری جشنواره‌های پژوهشی در قم به شمار می‌آید و مقدم بر بسیاری از مراکز علمی، به فرهنگ‌سازی کار پژوهشی و فراهم کردن عرصه‌ای برای عرضه آثار و تولیدات علمی اساتید، همکاران، طلاب و فضلای خود اهتمام داشته است. جشنواره شیخ طوسی قدیمی‌ترین جشنواره پژوهشی در قم بوده و الهام‌بخش بسیاری دیگر از جشنواره‌های مشابه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با تاکید بر توسعه عرصه‌های تحقیق نگاری در جامعةالمصطفی، خاطرنشان کرد: زمانی که جشنواره شیخ طوسی آغاز به کار کرد، تحقیق نگاری در متن نظام آموزشی المصطفی وجود نداشت؛ اما هم اکنون تحقیق نگاری به اجزاء نظام آموزشی تبدیل شده است که این مطلب از دستاوردهای جشنواره به شمار می‌آید.

وی جشنواره شیخ طوسی را عرصه‌ای برای گردآوری، ارزیابی و ارائه کلیه آثار و تولیدات علمی در المصطفی دانست و گفت: همه سال این کارکرد جشنواره بیشتر احساس می‌شود و به ویژه در ابعاد بین‌المللی باید توسعه نیز یابد.

رئیس جامعةالمصطفی، قرار دادن جوایز علمی و فرهنگی همچون جایزه نوبل را یکی از اقدامات متداول در دنیا به منظور جهت‌دهی آثار و ارزش سازی دانست وادامه داد: اخیرا بحث نکوداشت برخی از فعالان پژوهشی بین‌المللی نیز به حاشیه جشنواره شیخ طوسی افزوده شده است که اقدام مناسبی است و می‌تواند با اهداف جشنواره مطابقت داشته باشد.

وی انتخاب موضوع ویژه را یکی از مسائل مهم جشنواره شیخ طوسی عنوان کرد و افزود: موضوعات ویژه جشنواره باید از مسائل مهم جهانی انتخاب شود که دارای ویژگی فرارشته‌ای و فراحوزه‌ای است. در سنوات گذشته سعی شده بود موضوعات ویژه به شکلی انتخاب شود که از هر رشته و هر مقطعی بتوان پیرامون آن قلم زد. برای نمونه گفتمان بین الملل انقلاب اسلامی که برای جشنواره امسال انتخاب شده است، یک کلان روایت و نگاه گفتمانی است.

رئیس جامعةالمصطفی، ارزیابی و آسیب‌شناسی را یکی از مراحل مهم جشنواره عنوان کرد و گفت: جشنواره با برگزاری مراسم اختتامیه پایان نمی‌یابد و یکی از محورهای مهم، ارزیابی و آسیب‌شناسی فعالیت‌ها در کنار شناخت ظرفیت‌ها و نقاط قوت است که در دبیرخانه جشنواره باید مورد اهتمام باشد.

وی با اشاره به انتخاب موضوع ویژه‌ی جشنواره امسال با عنوان گفتمان بین‌المللی تمدن انقلاب اسلامی، تصریح کرد: در چند قرن گذشته، تمدنی با نگاهی خاص در جهان حاکم است که اجازه پیدایش و ظهور هیچ تمدن بدیلی را نمی‌دهد. بی‌شک هیچ مدعی در برابر تمدن مادی غربی جز گفتمان و اندیشه تمدنی انقلاب اسلامی وجود ندارد و تنها انقلاب اسلامی است که با صراحت به دنبال ارائه یک گفتمان تمدنی جدید به عالم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی مبانی یک تمدن مادی‌گرا، انسان‌محور، فردگرا و منفعت‌طلب را کاملا متغایر با مبانی تمدن الهی عدالت‌محور دانست و اذعان داشت: تمدن اسلامی از ارزش‌های فراانسانی مانند عدالت و معنویت بهره‌مند است، لذا یک تمدن جهانی به شمار می‌آید که می‌تواند ارزش‌های خود را در عرصه‌ی بین‌الملل ارائه نماید و همه دشمنی‌های تمدن سلطه‌گر غربی با انقلاب اسلامی نیز از همین مسئله ریشه می‌گیرد.

رئیس جامعةالمصطفی بزرگترین هدف و داعیه انقلاب اسلامی را احیا و بازسازی تمدن جدید الهی و معنوی برای بشریت خواند و اظهار داشت: تولید این گفتمان نیاز به کار علمی دارد و فیلسوفان و اندیشمندان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی در تمامی ابعاد باید بدان بپردازند. بنابراین یک کلان روایت برای موضوع جشنواره انتخاب شده است که جا دارد در سال‌های بعد نیز به نحوی به آن پرداخته شود.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha