دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مراسم آغاز سال تحصیلی جامعه المصطفی خراسان

حوزه / دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: ما برای اینکه طلبه به روز باشیم و نیاز امروز جامعه دینی را تأمین کنیم به معرفت دینی نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر فرزانه دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعة المصطفی نمایندگی خراسان در جمع طلاب این مجموعه، به اهمیت معرفت دینی اشاره کرد و اظهار داشت: ما برای اینکه طلبه به روز باشیم و نیاز امروز جامعه دینی را تأمین کنیم، به معرفت دینی نیاز داریم.

وی معرفت دینی را همان شعار مرحوم سید حسن مدرس(ره) که دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست بیان کرد و افزود: لازمه معرفت دینی نگاه توحیدی است، یعنی هر آنچه در زندگی اجتماعی و فردی دارد، فقط برای خدا است.

حجت الاسلام و المسلمین فرزانه با اشاره به اینکه جهان غرب با شکست در جنگ‌های صلیبی در مقابل مسلمانان متوجه رمز پیروزی مسلمانان شدند، اظهار کرد: غرب متوجه شد اگر بخواهیم بر مسلمانان و به دنیا حکومت کنیم، باید عالم باشیم و نسبت به علوم روز آگاه باشیم، اگر بخواهیم بر مسلمانان غلبه کنیم، فهم قرآن را از آنها بگیریم.

وی تصریح کرد: متأسفانه جامعه علمی و دانشگاهی ما نسبت به فهم قرآن و عمل به‌قرآن فاصله دارند، این همان مسئله‌ای است که باعث ایجاد اختلاف در جامعه اسلامی می‌شود، این اتفاق متأسفانه رخ داده است.

وی از دیگر ویژگی‌های معرفت دینی را اتکا به عقل، وحی، دانش و علم در زندگی بیان کرد و گفت: حوزه‌های علمیه باید در حال رشد و معرفت دینی باشند.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه‌های علمیه باید به اصول، ارزش‌ها و آرمان‌های اسلام توجه ویژه کرد، خاطرنشان کرد: در پیشانی اسلام، استکبار ستیزی نوشته شده، اما سوال این است که استکبار چه چهره‌ای در قرآن دارد که باید گفت، خصومت ذاتی دارد و نمی‌توان مسلمان بود و اعتقاد به دین اسلام داشت اما به استکبار بی اعتقاد باشیم.

تلاش طلاب جامعه المصطفی آمادگی برای پاسخ به چالش‌های جهانی باشد

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا صالح رئیس نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه خراسان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه طلاب به مسائل معنوی در طول تحصیل توجه ویژه‌ای داشته باشند، به نکات تربیتی که می‌توان در مناسبت‌های ماه ربیع الاول به آن توجه کرد و مورد مطالعه قرار داد، پرداخت.

وی ادامه داد: یکی از درس‌هایی که می‌توان از واقعه لیلة المبیت گرفت، یک درس تربیتی است که باید در راستای رضایت ائمه معصوم(ع) کار کرد.

حجت الاسلام و المسلمین صالح، یکی از وظایف حوزه علمیه را علم آموزی دینی توأم با تهذیب نفس بیان کرد و یادآور شد: امروز طلاب باید علاوه بر تحصیل به مسائل روز و وقایعی که در جامعه و دنیا رخ می‌دهد آگاه باشند و از آنچه امروز دشمنان اسلام علیه دین در دنیا انجام می‌دهند مطلع باشد.

وی سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس جمهور را در سازمان ملل استراتژیک خواند و خاطرنشان کرد: صحبت‌های ایشان به خوبی خطوط اصلی را مشخص می‌کند و در دنیا اثر می‌گذرد و همه مسلمانان جامعه را مخاطب قرار داد، لذا طلاب جامعه المصطفی باید برای چالش‌های جهانی و ایده پردازی برای جهان اسلام آمادگی داشته باشند.

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی خراسان از برگزاری کلاس تدریس نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، تفسیر قرآن کریم در کنار سایر دروس در این مرکز خبرداد و اظهار کرد: جامعه المصطفی تلاش دارد تا سکوی معرفی نهج البلاغه به جهان باشد.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha