شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: در طول چند دهه‌ای که از انقلاب گذشته، برخی را دیده‌ایم که مدیرکل، مسئول و ویژه‌خوار بوده اند و اگر به آن‌ها بگوییم اینقدر از کیسه بیت‌المال می‌خورید چه خیری از شما برای صاحبان این کیسه می‌رسد؟ هیچ جوابی ندارند، این‌ها گاهی بیشتر وقتشان را به گردش، تفریح و سفر می‌گذرانند، وقت خود را به جمع‌آوری مال و ثروتی که حتی گاهی نامشروع است می‌گذرانند؛ این‌ها زالو صفتانه به بیت‌المال چسبیده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در هجدهمین جشنواره شهید رجایی که در استانداری قزوین برگزار شد، گفت: خدمت همه مسئولان خداقوت عرض می‌کنم برای همه زحماتی که صادقانه برای نظام، مردم و کشور می‌کشید تا کار مردم انجام شود، چند تذکر را به خودم و شما یادآوری می‌کنم، یک تذکر این است که خدای متعال در آیه ۱۳۳ سوره آل‌عمران می‌فرماید «وَسَارِعُوا إِلَی مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّکُمْ وَجَنَّةٍ عَرْضُهَا السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِینَ»، یعنی (برای نیل به آمرزشی از پروردگار خود و بهشتی که پهنایش به قدر آسمان‌ها و زمین است و برای پرهیزگاران آماده شده است بشتابید».

وی ادامه داد: یکی از مصادیق این آیه خدمت به بندگان خداست، خدا به ما می‌فرماید در خدمت کردن به بندگان خدا سرعت داشته باشید، یکی از گلایه‌هایی که گاهی از مردم می‌شنویم این است که کارهایی را می‌توان در زمان کوتاهی انجام داد اما وقت مردم در زمان زیادی برای انجام آن تلف می‌شود، خسارت‌هایی به مردم و بیت‌المال وارد می‌شود، گاهی می‌شود برخی کارها را با هزینه کمتری انجام داد اما به خاطر اطاله مدت، هزینه‌تراشی بیهوده می‌شود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: وقتی همه ما آمدیم در کارهایی سرعت گرفتیم، نوبت به سبقت می‌رسد، در امور دنیوی و تکاپو برای جمع‌آوری مال و مسائل دیگر، ما را از حریص بودن منع می‌کنند اما در امور معنوی، در آیات قرآن و روایات دینی تأکید شده که از یکدیگر سبقت بگیرید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: برای مثال در روایات گفته شده در امور مادی و دنیوی به افراد پایین‌تر از خود نگاه کنید اما در امور معنوی به افراد جلوتر از خود نگاه کنید، در رابطه با خدمت به مردم که کار آخرتی است، باید تلاش کنیم از یکدیگر سبقت بگیریم، در این گونه موارد مسابقه دادن حُسن است و جایزه دارد، در جشنواره باید دید آن‌هایی که در این مسابقه پیشی گرفته‌اند مورد تمجید قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه مسئولان بایداز انگیزه های مادی در خدمت رسانی به مردم پرهیز کنند، خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه موارد زیادی را در این رابطه مورد توجه قرار داده‌اند، اینکه ما گمان نکنیم قیمت ما همین حقوقی است که می‌گیریم، قیمت ما خانه‌ای است که در آن سکونت داریم یا مواهب دنیایی است که از آن بهره می‌بریم، حضرت فرمودند این قیمت شما نیست، اگر کسی به کمتر از بهشت قانع باشد سرش کلاه می‌رود، البته بهشت هم برای یک سطحی از آدم‌هاست، قیمت آدم بالاتر از بهشت است، در بهشت هم باید دنبال خشنودی و رضای خدا باشیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرموده‌اند اگر همه دنیا را هم به کسی بدهند این در مقابل انسانیت و کرامت انسان نمی‌ارزد، امیرالمؤمنین (ع) در وصیت آخرینشان سفارش می‌کنند برای آخرتتان کار کنید، کسی که برای آخرتش کار می‌کند، نسبت به دنیایش عقب نمی‌ماند و حتماً دنیایش را هم دارد اما کسی که برای دنیا کار می‌کند بسیار اتفاق می‌افتد که آخرتش را از دست می‌دهد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: ما وقتی از دنیا می‌رویم چه توشه‌ای با خود داریم؟ بگوییم فلان کار را کرده‌ایم، می‌گویند تو برای مزد دنیوی‌ کار کردی، برای رضای خدا کار نکردی، البته اگر برای رضای خدا کار کردیم و مزد هم گرفتیم، این مانعی ندارد، اما اساس و پایه نیت ما نباید برای مزد باشد، اساس و پایه باید رضای خدا باشد.

وی یادآور شد: معرفت انسان باید این طور باشد که بداند خداوند رزاق است و روزی او را می‌رساند، در آیه ۵۸ سوره ذاریات هم آمده «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِینُ»، یعنی (خداست که خود روزی بخش نیرومند استوار است).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اکنون ما در حکومت اسلامی باید پاسدار خون همه مظلومان تاریخ باشیم، همه مردمی که شکنجه شدند، آسیب دیدند، فقر را تحمل کردند، با حکومت‌های ظلم مبارزه کردند، کسانی که به شهادت رسیدند، محصول این موارد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، ما می‌خواهیم این حکومت اسلامی را به‌عنوان نمونه به دنیا نشان بدهیم.

وی ادامه داد: بنده امروز میزبان دانشجویان پاکستانی بودم، این‌ها چقدر منتظرند ما الگوی حکمرانی دینی را به آن‌ها ارائه بدهیم، امروز اگر یک مسئولی در اداره‌ای نشسته و می‌داند که کسی شایسته‌تر از او وجود دارد که در این مسئولیت بنشیند، فردای قیامت چه جوابی دارد بدهد؟ یا اگر به هر دری زدیم تا به مقام و مسئولیت برسیم، در حالی که می‌دانیم آدم‌های بهتری برای آن مسئولیت وجود دارند، در قیامت چه جوابی داریم؟

وی بیان کرد: اگر ما آمدیم و نتوانستیم فرهنگ کشور را اعتلا ببخشیم و نتوانستیم یک خدمت دینی را به ذائقه مردم بچشانیم فردای قیامت مردم جلوی ما را بگیرند چه جوابی داریم به آن‌ها بدهیم؟ کار ما آنجا سخت می‌شود، بدانیم عالم محضر خداست، هیچ چیزی از چشم خدا پنهان نیست، هیچ عمل ریز و درشت ما گم نمی‌شود.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خدا همه چیز را ثبت و ضبط می‌کند، امروزه بیشتر از گذشته می‌توانیم ثبت و ضبط اعمال را بفهمیم که ذره‌ای از آن نیز فوت نمی‌شود، مسئولانی که دروازه‌های گزینش را بی‌محابا باز می‌گذارند، این برای آن‌ها ورز و وبال می‌شود که افرادی را بدون معیار و ملاک در جایی به ناحق می‌نشانند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خدا از موسی (ع) نقل می‌کند که حضرت موسی (ع) فرموده من به پروردگار خودم و پروردگار شما پناه می‌برم از هر آدم متکبری که به روز قیامت اعتقادی ندارد و خودش را طلبکار می‌داند.

وی تصریح کرد: در طول چند دهه‌ای که از انقلاب گذشته، برخی را دیده‌ایم که تصورشان این است که موجودات ویژه‌ای هستند که خدا به مردم لطف کرده و این‌ها را در میان مردم قرار داده که مدیرکل، مسئول و ویژه‌خوار باشند و دیگران هم دست به سینه برای آن‌ها تعظیم کنند، این‌ها همان‌هایی هستند که متکبرند و به روز قیامت اعتقادی ندارند، اکنون هم اگر به آن‌ها بگوییم شما که اینقدر از کیسه بیت‌المال می‌خورید چه خیری از شما برای صاحبان این کیسه می‌رسد؟ هیچ جوابی ندارند، این‌ها گاهی بیشتر وقتشان را به گردش، تفریح و سفر می‌گذرانند، وقت خود را به جمع‌آوری مال و ثروتی که حتی گاهی نامشروع است می‌گذرانند، این‌ها زالو صفتانه به بیت‌المال چسبیده‌اند.

وی اظهار کرد:خداوند در آیه ۲۹ سوره نساء می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَأْکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ»، یعنی (ای اهل ایمان! اموال یکدیگر را در میان خود به باطل و از راه حرام و نامشروع مخورید)، خداوند فرموده مبادا اموالی را به باطل اکل کنید، یعنی لقمه‌ای که از بیت‌المال می‌خوریم آیا در ازای آن کاری برای صاحبان این مال انجام داده‌ایم یا خیر؟ چرا که در قیامت باید جوابگو باشیم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: بنده دست همه خدمت‌گزارانی که صادقانه می‌خواهند به مردم خدمت کنند را می‌بوسم، ان‌شاءالله خدا به کار شما و مشکل‌گشایی شما از امور مردم برکت بدهد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha