یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کانی مانگا

حوزه/ "کانی مانگا" به عنوان رکورددار اکران بر روی پرده سینمای ایران و نیز فیلم "دیده بان" ساخته تحسین برانگیز ابراهیم حاتمی کیا از دیگر آثار شاخص و ممتاز سینمای کشورمان در گونه دفاع مقدس به شمار می روند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، بی شک ملی‌ترین و بومی‌ترین گونه‌ی سینمایی کشور، سینمای دفاع مقدس است که در طول بیش از سه دهه اخیر شاهد تولید آثار درخشانی در این زمینه بوده ایم، ضمن آن که چندین نسل از فیلمسازان مبتکر و جریان‌ساز در همین راستا تربیت یافته و به هنر هفتمِ وطنی معرفی شده اند.

به مناسبت هفته دفاع مقدس، به شکل سلسله وار نیم نگاهی انداخته ایم به مهم ترین و تأثیرگذارترین فیلم ها با موضوع مرتبط با حوزه دفاع مقدس که امیدواریم مورد توجه مخاطبان عزیز و فرهیخته قرار گیرد.

از جمله به یادماندنی‌ترین فیلم های دفاع مقدس باید به "کانی مانگا" به کارگردانی مرحوم سیف الله داد اشاره کرد که آن را در سال ۱۳۶۶ ساخت و هنرپیشگان شاخصی همچون فرامرز قریبیان، علی ثابت‌فر، رضا رویگری و عبدالرضا اکبری در آن به ایفای نقش پرداختند.

نکته جالب توجه درباره این فیلم آنکه با حدود ۱۵سال مداوم روی پرده بودن، رکورد اکران در سینمای ایران را یک‌تنه به نام خود ثبت نموده و بعید است دیگر فیلمی بتواند حتی به این رکورد نزدیک شود.

دومین ساخته مرحوم داد، داستان یک گروه از تکاوران زبده ارتش ایران را روایت می کند که برای دستگیری یک خلبان عراقی مامور می‌شوند، اما در مناطق کردستان اسیر تعدادی از کردهای ضدانقلاب می‌شوند. این اثر دفاع مقدسی در جشنواره فیلم فجر آن سال توانست سه نامزدی و دو سیمرغ بلورین را دشت کند.

بسیاری از منتقدین و صاحب نظران سینمای ایران معتقدند که فیلم "دیده بان" و "مهاجر" هر دو ساخته ابراهیم حاتمی کیا جزو بهترین و تأثیرگذارترین آثار سینمای دفاع مقدس هستند.

"دیده‌بان"که در سال ۶۷ تولید شد و در آن بازیگران کمتر شناخته شده ای همچون مهرداد سلیمانی، علیرضا حیدری، غلامرضا اکبری و سعید جوانشیر به ایفای نقش پرداختند، در واقع روایتگر یک دیده‌بان گردان به نام عارفی است که قصد دارد در پی قطع شدن ارتباط نیروهای خودی با نیروها در خط کمین به دل دشمن بزند و خود را زیر آتش عراقی‌ها به منطقه دیده‌بانی برساند تا از تلفات بیشتر نیروها جلوگیری کند.

این اثر یکی از معدود فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیاست که منتقدی همچون مسعود فراستی به تمجید از آن پرداخته و بارها اعلام کرده که "دیده‌بان" نه تنها برترین فیلم جنگ ایران و عراق ابراهیم حاتمی‌کیا، بلکه یکی از برترین فیلمهای جنگی ایرانی تاریخ سینمای ایران به شمار می رود.

"احمدرضا درویش"، کارگردان نام آشنای سینمای ایران چندی پیش در جشنواره فیلم مقاومت ابراز داشت: ابراهیم حاتمی کیا از نگاه من پرچمدار سینمای دفاع مقدس است زیرا هیچکس به اندازه او خوب و دقیق این حوزه را دیده بانی نکرده است و این سخن گواهی است بر جایگاه رفیع حاتمی کیا در این عرصه که باید ابعاد و زوایای تلاش فنی و محتوایی او در این باره به درستی تبیین و بازخوانی شود تا الگویی باشد برای نسل جوانی که می خواهند در عرصه سینمای دفاع مقدس و سینمای مقاومت حرفی ماندگار برای مخاطبان امروز سینمای ایران داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha