شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین فؤادیان

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی مهدویت به شبهه برجسته سازی برخی ایام مذهبی در جمهوری اسلامی به نفع منافع سیستمی پاسخ داد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا فوادیان در گفت وگو با خبرگزاری حوزه گفت: بنا بر نقل از سیدبن طاووس درباره روز نهم ربیع الاول در کتاب اقبال الاعمال سیدبن طاووس (۵۸۹-۶۶۴ ه ق) «[عید سرّ ] بدان درباره عظمت این روز روایت عظیم الشان داریم و همچنین برخی از برادران عرب و غیرعرب را یافتیم که در این روز شادی به پا می کنند و می گویند این روزی است که هلاکت کسی که خداوند جل جلاله و رسولش (صلی الله علیه و آله) را سبک شمرده و با آنان دشمنی کرده است، در آن اتفاق افتاده است.»

وی افزود: بنده در میان تمام کتبی که جستجو کرده ام تاکنون هیچ چیزی که موافق با این مطلب و روایتی که شیخ صدوق (رضوان الله علیه) نقل کرده، نیافتم. پس اگر کسی می خواهد باید این روز را به طور مطلق و به عنوان سرّی که در آن نهفته هست، بزرگ بدارد و نه به آن عنوانی که گفته شد.

این استاد معارف مهدویت بیان کرد: سیدبن طاووس ادامه می دهد که به نظر من همانطور که در کتاب التعریف للمولد الشریف از شیخ طبری امامی در کتاب دلایل الامامه نقل کرده ام، روز هشتم ربیع الاول، روز وفات مولایمان امام حسن عسکری (علیه السلام) است. پس وقتی که این روز روز وفات امام حسن عسکری علیه السلام است، پس ابتدای ولایت حضرت مهدی علیه السلام بر امت روز نهم ربیع الاول بوده است، پس چه بسا تعظیم این روز (نهم ربیع) به خاطر این وقت باشد و به خاطر عنایت کامل به مولای معظم.

عضو هیأت علمی مرکز تخصصی مهدویت بیان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با مردم اصفهان در سال ۱۳۸۰ فرمودند که نیمه شعبان عیدی متفاوت از بقیه اعیاد تفاوت عید ولادت حضرت بقیة الله(عج) با بقیه اعیاد اسلامی این است که اعیاد بزرگ، همه از گذشته حکایت میکنند؛ امّا عید ولادت حضرت بقیة الله(عج) به آینده نوید میدهد. برای همین است که دل های مؤمنین، به این روز بزرگ و این ولادت عظیم وابسته است.

وی گفت: با بیان سید ابن طاووس که در خصوص این روز بیان می کند که در کتاب ها گشتم و دیدم که نسبت به اینکه آیا خلیفه دوم در چنین روزی از دنیا رفته به نتیجه نرسیدم گویا از زمان سید بن طاووس اینکه نه ربیع را به عنوان امامت امام زمان را گرامی می داشتند امری رایج بوده است.

استاد حوزه بیان کرد: یکی از سنت های نیکوی ما شیعیان پاسداشت ولادت های اهل بیت(ع) و عزاداری برای شهادت آن بزرگان است ولی چندان رایج نیست که پس از شهادت یک امام روز بعد از آن را برای نیکوداشتن روز ولایت آن امام بر شیعیان جشن بگیرند ولی این مساله در خصوص امام یازدهم و دوازدهم یک مسئله دیگر است.

وی گفت: روز به امامت رسیدن هیچ امامی را به حسب سنت رایج جشن نمی گیریم ولی در خصوص امام زمان، با توجه به اینکه ایشان امام حی و زنده ما هستند و در میان ما حضور دارند. در این روز با جشن سالروز به امامت رسیدن را از این حیث جشن می گیریم که در حقیقت با امام حی خود ارتباط و تجدید بیعت داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین فوادیان افزود: مقام معظم رهبری نیز در سخنان تاریخی خود در خصوص نیمه شعبان بیان کردند که همه اهل بیت یک روز تولد یافتند و آن روز را نیز جشن می گیریم ولی میلاد امام زمان(عج) ولی تولد امام زمان اهمیت فراوان دارد و به این دلیل این روز جشن می گیریم که ایشان امامی است که در بین ما حضور دارند و البته دارای یک افق تمدنی و مرتبط به آینده بشریت است.

وی بیان کرد: میلاد با سعادت امام زمان(عج) دارای یک تفاوت مهم دیگر با ولادت ائمه دیگر دارد. از مهمترین نکاتی که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد، مخفیانه بودن این ولادت است. زیرا این اتفاق یک اتفاق استراتژیک محسوب می شودو امام حسن عسکری(ع) تلاش بسیاری برای سامان دهی یک سری امور انجام دادند تا هم وکلا و بزرگان شیعه از این ولادت و نقش امام مهدی(عج) در آینده مسلمین مطلع شوند و هم اینکه دشمنان ائمه نتوانند به ایشان دسترسی داشته باشند.

استاد مهدویت گفت: نکته بسیار مهم دیگر آن است که امام زمان(عج) یک تفاوت بسیار بزرگ نه تنها با ائمه بلکه با تمام اولیاءالله در سراسر تاریخ دارند و آن اینکه ایشان می خواهند کاری کنند که هیچ یک از بزرگان در سراسر تاریخ نتوانسته اند آن را انجام دهند. یعنی ایجاد یک حکومت جهانی سراسر عدل در سراسر جهان است که خیر و صلاح همه موجودات عالم در آن باشد.

۹ ربیع مولود جمهوری اسلامی نیست

وی اظهارکرد: یکی از شعارهای سخیفی که عده ای سر می دهند این است که جمهوری اسلامی از مهدویت به عنوان یک ابزار استفاده می کند و می خواهند مراسمات خاصی را به تاریخ ایران اضافه کند. یعنی می گویند که نهم ربیع ساخته و پرداخته جمهوری اسلامی است.

استاد حوزه علمیه گفت: این مسئله خنده دار است زیرا مگر امام زمان(عج) یک مفهوم ساخته شده این چهل است؟ امام زمان صدها سال است که در میان مردم زندگی می کنند حضور دارند و یکی از کانونی ترین نقاط اعتقادی همه مسلمانان به شمار می روند. شاید جمهوری اسلامی روی مسایلی چون مهدویت و نهم ربیع و جمکران و... توجه بیشتری مبذول کرد و آنها را گرامی تر داشت ولی اصلا به این معنی نیست که این مفاهیم، مفاهیم تولید شده جمهوری اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین فوادیان یادآورشد: به برکت انقلاب اسلامی و خون پاک شهدای انقلاب و اسلام پس از انقلاب شاهد تمایل گسترده و جهانی به مسجد مقدس جمکران هستیم که همین مسایل باعث نگرانی دشمنان مکتب اسلام و تشیع شده است و به همین دلیل چنین مباحثی مطرح می شود.

وی گفت: اعتکاف از دیگر سنن الهی است که امروزه در کشور ما با حضور صدها هزار نفر برگزار می شود. اعتکاف در گذشته نیز وجود داشته و بخشی از سنن الهی است ولی قطعا در پیش از انقلاب به این گستردگی نبود و انقلاب توانست روح معنویت را در بین مردم نسل جوان رشد دهد.

حجت الاسلام والمسلمین فوادیان اظهارکرد: انقلاب اسلامی به این سنن الهی در جامعه ایرانی و سراسر جهان رونق بیشتری دارد و مهدویت از جمله مباحثی بود که در انقلاب اسلامی خوشبختانه مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: هرچه به دوران قرب ظهور نزدیک می شویم قبول مردم نیز رشد می کند و توجهات به حضرت ولی عصر(عج) بیشتر می شود. باید روح و فرهنگ اضطرار به امام عصر(عج) را در جامعه نهادینه کنیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha