یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه بوشهر

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری به عوامل موفقیت طلاب پرداخت و گفت: کسب علم و تلاش در این عرصه و تمرکز در این رابطه عامل موفقیت است. اگر طلبه ای می خواهد موفق باشد باید به این نکات توجه کند و ریشه ای، عمیق و صحیح بداند و توسعه علمی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدا اظهار داشت: نظام هدایت در جهان به عنوان یک رکن اساسی مطرح است و خداوند انسان را برای رسیدن به کمال تعالی انسانی آفرید و به همین خاطر ابزار هدایت را به او داد.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه مقوله هدایت، اساس و جوهره نظام خلقت است افزود: در این نظام هدایت خود به خود برخی از آن همچون عقل تجلی پیدا می کند، اما توجه به عقل و اعتبار دادن به عقلانیت و تفکیک مدرکات عقل مستقل با دیگر امور، نیاز به هدایت دارد.

وی افزود: اگر انسان بخواهد عقل گرا باشد نیاز به این دارد کسی او را به عقل گرایی هدایت کند و بعد محدوده عقل را مشخص کرده چراکه حوزه مدرکات عقل محدود است. بیشترین حوزه نظام هدایت، نظام واسطه است که واسطه الهی قرار بگیرد و آن را به جامعه انسانی برساند و آن انبیا و ائمه اطهار و در مرحله سوم روحانیت هستند که بر اساس قرآن عمل می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با بیان اینکه روحانیت تجلی بخش هدایت الهی و روشنگر سیره معصومین و مدافع حریم نظام دین در برابر تهاجمات و پاسخ دهنده سؤالات مختلف و شبهات هستند گفت: روحانیت ستاره ای پرفروغ و بی غروب برای هدایت جامعه به شمار می روند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان بوشهر مقام روحانیت را مقام بزرگی عنوان کرد و اظهار داشت: هدایت که جوهره نظام خلقت است هادیانی نیاز دارد که قرآن و معصومین و روحانیت هستند و این مسئولیت سنگینی است.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه جایگاه روحانیت در نظام آفرینش بسیار مهم و بنیادین است تصریح کرد: نقش روحانیت نقش نجات بخش و کمال آفرین در نظام هدایت است.

وی با تبریک آغاز امامت و نیز آغاز سال تحصیلی در حوزه های علمیه گفت: تحولی که در سال های اخیر در فضای حوزه علمیه استان ایجاد شده در سایه تلاش های کادر مدیریت، اساتید و طلاب است.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری به عوامل موفقیت طلاب پرداخت و گفت: کسب علم و تلاش در این عرصه و تمرکز در این رابطه عامل موفقیت است. اگر طلبه ای می خواهد موفق باشد باید به این نکات توجه کند و ریشه ای، عمیق و صحیح بداند و توسعه علمی داشته باشد.

وی با تأکید بر دقت و عمیق خواندن دروس بیان داشت: طلبه هرچه کوشاتر و درس عمیق باشد این شخص به نورانیت علمی آن اضافه می شود. علوم الهی در ظرفی می تواند مستقر باشد که این ظرف پاک باشد و اگر این ظرف آلوده بود آب زمزم هم در آن بریزید آلوده می شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ادامه داد: انسانی که شهوت گرا، پست گرا و ثروت گرا شد این انسان گرفتار دنیا شده است، لذا تهذیب نفس داشته و اگر می خواهید موفق باشید در کنار تلاش علمی باید مجاهدت جهاد اکبر داشته باشید.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با تأکید بر نظم در زندگی گفت: نظم نشان از مهندسی فکری است به همین خاطر انسان های بزرگ منظم بودند، درس و تحصیل نیز بایستی منظم باشد.

امام جمعه بوشهر به آسیب های وارد شده به حوزه به خاطر کرونا اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر به خاطر کرونا به حوزه علمیه لطمه وارد شد و تمامی دروس به صورت مجازی برگزار گردید. اساسا درس حوزه با حضور معنا پیدا می کند و ادب حضور موضوعیت دارد، لذا این جدیت و حضور بسیار مهم است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در ادامه سخنان خود خطاب به طلاب بر مودت و محبت به اهل بیت(ع) در زندگی تأکید کرد.

وی با پرداختن به مسأله تبلیغ ابراز داشت: شرایط جامعه شرایطی است که هر طلبه ای در هر برهه و فضایی که هست می تواند مخاطب خود را هدایت کند. اگر تبلیغ به معنای امر به معروف و نهی از منکر نکنید دیگران این کار می کنند آن وقت کسی حرف های شما را نمی پذیرد. به همین جهت افسار تبلیغ را شما به دست بگیرید چون دشمن به خوبی کار می کند.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با بیان اینکه حوزه ها در استان شرایط بهتری پیدا کردند اما همچنان کاستی های وجود دارد گفت: ساختمان های نیمه کاره حوزه ساخته شود و این خدمات هرچه بهتر و زودتر در اختیار طلاب قرار گیرد.

وی با تاکید بر اطاعت از رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: تنها حجتی که ما داریم اطاعت و اجرای منویات رهبری است. هرکسی در این راستا حرکت می کند مورد تایید است و هرکسی در این راستا نباشد مورد تأیید نیست.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با تأکید بر فعالیت انجمن های علمی در حوزه اظهار داشت: تلاش شود این انجمن ها رسمیت پیدا کنند؛ برخی انجمن های علمی حوزه در حال نوشتن کتاب هستند و الحمدلله رشد پیدا کرده اند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر خواستار حمایت مدارس علمیه از طلاب حافظ قرآن و نیز اساتید و طلاب مؤلف کتاب شد.

امام جمعه بوشهر در پایان بر اهتمام به برگزاری جلسات درس های اخلاق به صورت منظم در مدارس علمیه سراسر استان تاکید کرد.

در پایان این مراسم از طلاب ممتاز تحصیلی در پایه های مختلف تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha