یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آستانه

حوزه/ جهاد عرصه‌های گوناگونی دارد و جهاد تبیین مهم‌ترین عرصۀ آن است؛ جهاد تبیین نوعی مقابله با جریان تحریف محسوب می‌شود و ازاین‌رو نیازمند کنشگری اجتماعی همۀ اقشار جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، به همت مدرسه علمیه حضرت زینب (س) آستانه به مناسبت هفته دفاع مقدس جلسه مشترک فرهنگی و پژوهشی با همکاری اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شازند و سخنرانی محمد شایان فر جانباز دفاع مقدس، پیش از ظهر امروز در کتابخانه شهید سیاوش امیری شازند با عنوان "جهاد تبیین و مسائل روز" برگزار گردید.

شایان در ابتدا چند خاطره از حضور در مناطق جنگی و عملیات های مختلف بیان کرد و گفت: جهاد عرصه‌های گوناگونی دارد و جهاد تبیین مهم‌ترین عرصۀ آن است، جهاد تبیین نوعی مقابله با جریان تحریف محسوب می‌شود و ازاین‌رو نیازمند کنشگری اجتماعی همۀ اقشار جامعه است.

جانباز دفاع مقدس خاطرنشان کرد: طلاب و روحانیون، جایگاه مهم‌تری در این عرصه دارند، زیرا جهاد تبیین از یک سو نوعی روشنگری است و با فعالیت مبلغان سنخیت بسیاری دارد و از سوی دیگر، روحانیون ارتباط گسترده‌تری با عموم مردم‌ دارند و از اقتدار اجتماعی بیشتری برخوردارند.

وی ادامه داد: جهاد در عرصۀ تبیین مانند هر عرصه‌ای با موانع و آسیب‌های اخلاقی روبه‌رو است؛ از جمله غلبۀ هوای نفس و ترس از آبرو، مصلحت‌اندیشی، نبود درک صحیح از تفاوت میان انتقاد و بی‌اخلاقی، فتنه‌انگیزی دشمنان، بدبینی و ناامیدی مردم.

شایان فر افزود: در فرهنگ اسلامی و دینی، هر عملی که در مواجهه‌ با دشمن و با تحمّل سختی و مشقّت و با تلاش و کوشش انجام گیرد، جهاد نام دارد و اجر فراوانی برای آن ذکر شده است؛ جهاد میتواند جنگ نظامی، اقتصادی یا فرهنگی و... باشد و رهبر معظم انقلاب با بهره‌گیری از این مفهوم دینی، تعبیر «جهاد تبیین» را به کار برده‌اند.

وی افزود: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند سخت‌تر از تحریم، تحریف واقعیت‌هاست که دشمن اکنون بر موضوع دوم تمرکز بیشتری کرده است و به همین دلیل روشنگری و تبیین حقایق نیاز به حرکت جهادی دارد.

شایان فر ادامه داد: بر این اساس برای نصرت دین خدا، مبارزه با دشمن و تبیین آرمان‌های جمهوری اسلامی که ارزش دینی بر آن حاکم است باید در میدان از مبارزه رسانه‌ای، قلمی، تبلیغی و موارد دیگر استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از انواع مبارزه، مبارزه و نبرد سخت است؛ جامعه‌ ما و تمامی جوامع روبه‌تعالی و تکامل، با این نوع دشمنی مواجه‌اند، انقلاب اسلامی و حرکت بزرگ ملت ایران برای رسیدن به آن آرمان‌های بلند انقلاب هم مصون از این اتفاقات نبوده است؛ اتفاقات بزرگی مثل ترورها، جنگ تحمیلی و انواع تحریم‌های ظالمانه که در تاریخ انقلاب رخ‌داده است.

شایان فر در پایان تاکید کرد: شکل دیگری در مواجهه با حرکت‌های اصیل وجود دارد و آن تغییر واقعیات‌ و حقایق است، یک بخش آن‌ پنهان‌کردن اتفاقات خوب و موفقیت‌هاست و بخش دیگر، وارونه‌نمایی و بزرگ‌نمایی ضعف‌ها یا القاء دروغ‌ها و فریب‌هایی است که نسبت به افکار عمومی صورت می‌گیرد؛ انقلاب و همه‌ حرکت‌های اصیل انقلاب اسلامی و تمامی حرکت‌های اصیل مبتنی بر اراده، همراهی و آگاهی عمومی برای حرکت، اگر عاملی متوجه آسیب‌زدن به این مسئله باشد، اهمیت پیدا می‌کند.

جهاد تبیین راهکار مقابله با تحریف است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha