یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
طلیعه حضور در مدرسه علمیه خوی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی گفت: در مسئله تربیت، محبت، قاطعیت و کرامت سه رکن اصلی است و کرامت، ارزش بیشتری دارد و برخی ها آن را به کرامت ذاتی و اکتسابی تقسیم کرده اند و خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید؛ وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ و این نشان از کرامت ذاتی انسانی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، وحیده محمدلو امروز در همایش «طلیعه حضور» که در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد با اشاره به کرامت انسانی از دیدگاه قرآن اظهار داشت: اسلام ارزش و اهمیت زیادی به کرامت انسانی به بشر خصوصا به دختران و زنان قائل است و نبی مکرم اسلام (ص) در جامعه ای که دختران را زنده به گور می کردند، مبعوث شدند و در چنین جامعه ای خداوند به پیامبرش دختر عطا نمود و نسل پیامبر با همین دختر ادامه یافت .

وی ادامه داد: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مقام و منزلت بالایی دارند به طوری که خداوند در سوره کوثر به تولد ایشان بشارت داد. حضرت فاطمه سلام الله علیها مصداق بارز کوثر هستند و خدیجه کبری (س) از مال زیاد خود گذشت و خداوند نیز به او کوثر عطا کرد؛ پروردگار متعال به شکرانه کوثر به پیامبرش دستور داد؛ نماز بخواند و شتر قربانی کند و این دستور ارزش این هدیه را نشان می دهد.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تاکید کرد: در مسئله تربیت محبت، قاطعیت و کرامت سه رکن اصلی است و کرامت ارزش بیشتری دارد و برخی ها آن را به کرامت ذاتی و اکتسابی تقسیم کرده اند و خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید؛ وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ و این نشان از کرامت ذاتی انسانی است.

وی ادامه داد: علت امتیاز انسان بر سایر موجودات به دلیل برخورداری از روح الهی، عقل و آزادی و اختیار است به همین دلیل خداوند انسان را خلیفه خود بر روی زمین انتخاب کرده است و انسان باید قدر و منزلت خود را بداند.

محمدلو افزود: امام علی علیه السلام در حکمت ۴۵۶ نهج البلاغه در خصوص کرامت انسانی می فرمایند؛ إِنَّهُ لَیْسَ لِأَنْفُسِکُمْ ثَمَنٌ إِلَّا الْجَنَّةَ فَلَا تَبِیعُوهَا إِلَّا بِهَا برای جان های شما قیمتی جز بهشت نیست و آن را به جز برای بهشت نفروشید و در نامه ای نیز به فرزند خودشان سفارش می کنند؛ فرزندم روح خود را گرامی بدار و آن را به هر پستی آلوده مکن و به جز خدا برای دیگری بندگی نکن.

وی تصریح کرد: این روایت اهمیت کرامت و اهمیت ارزش وجودی انسان را نشان میدهد و هرچه قدر انسان ها در نزد خود و خانواده و جامعه مورد تکریم و احترام قرار بگیرند به همان اندازه از ناهنجاری های اجتماعی دور می شوند. در امر به معروف و نهی از منکر هم سفارش شده که با حفظ کرامت افراد به آن ها تذکر بدهید تا موثر واقع شود .

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی گفت: ملاک های ارزشگذاری در جامعه هم مهم است و هر چه قدر در جامعه ای ضد ارزشها به جای ارزشها بنشیند در آن جامعه انحطاط را شاهد خواهیم بود و نمونه آن را در عصر معاویه دیدیم که منجر به شهادت بند دل حضرت زهرا (س) شد.

وی افزود: یکی از مهم ترین و بزرگترین اقدامات نبی اکرم (ص) این بود که بندگی واقعی الهی را به مردم تفهیم کرد و آن ها را از عبادت بت ها و سنگ و ... جدا کرد و کرامت الهی و انسانی به آن ها بخشید.

محمدلو بیان کرد: کمال و رشد انسانی در سختی ها تعالی پیدا می کند و رضایت از زندگی هم در سایه اعتماد به خدا در انسانها معنا پیدا می‌کند و رضایت از زندگی باعث آرامش می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha