شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ آیین آغاز سال تحصیلی مشترک جامعه الزهرا(س) و حوزه علمیه خواهران

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: در دنیا القا شده که یک زن یا باید اهل عصمت باشد و یا وارد اجتماع شود، اما شما بانوان طلبه می‌توانید این تضادنما را حل کنید و نشان دهید که بانوان هم می‌توانند عالم، متفکر، مبلغ و محقق باشند هم عفیف باشند و هم مادر و همسر موفق باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در آیین مشترک آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ جامعه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها و حوزه‌های علمیه خواهران که چهارم مهرماه در سالن بیداری اسلامی جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد،عنوان کرد: ارزش اقامه علم، پژوهش و تحقیق مخصوص اسلام نیست و این‌ها یک پدیده انسانی هستند و همه انسان‌ها برای تحصیل و پژوهش ارزش قائل هستند.

وی بیان کرد: اهل هر مذهب، دین و دین واره‌ای برای این‌ها، ارزش قائل هستند اما زمانی که نوبت به اسلام می‌رسد وضعیت تغییر می‌کند. رفتاری که رهبران بزرگ اسلام اعم از پیامبر (ص) و ائمه (ع) با پدیده علم، پیراعلم و پژوهش دارند برخوردی متفاوتی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: پیامبر(ص) می‌فرماید: أَ لاَ أُحَدِّثُکُمْ عَنْ أَقْوَامٍ لَیْسُوا بِأَنْبِیَاءَ وَ لاَ شُهَدَاءَ یَغْبِطُهُمْ یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ اَلْأَنْبِیَاءُ وَ اَلشُّهَدَاءُ بِمَنَازِلِهِمْ مِنَ اَللَّهِ عَلَی مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ قِیلَ مَنْ هُمْ یَا رَسُولَ اَللَّهِ قَالَ هُمُ اَلَّذِینَ یُحَبِّبُونَ عِبَادَ اَللَّهِ إِلَی اَللَّهِ وَ یُحَبِّبُونَ اَللَّهَ إِلَی عِبَادِهِ قُلْنَا هَذَا حَبَّبُوا اَللَّهَ إِلَی عِبَادِهِ فَکَیْفَ یُحَبِّبُونَ عِبَادَ اَللَّهِ إِلَی اَللَّهِ قَالَ یَأْمُرُونَهُمْ بِمَا یُحِبُّ اَللَّهُ وَ یَنْهَوْنَهُمْ عَمَّا یَکْرَهُ اَللَّهُ فَإِذَا أَطَاعُوهُمْ أَحَبَّهُمُ اَللَّهُ؛ آیا آگاه کنم شما را از گروهی که نه از انبیا هستند و نه از شهدا، ولی انبیا و شهدا در روز قیامت به مقام و منزلت آنان غبطه می‌خورند، و آن‌ها بر منبرهایی از نور نشسته اند؟ سؤال شد: ای رسول خدا آنان کیانند؟ فرمود: آنان کسانی هستند که بندگان خدا را نزد خدا محبوب می کنند و خدا را نزد بندگانش محبوب می گردانند،عرض کردیم: ایجاد محبت خدا در دل‌ها معلوم است، ولی چگونه بندگان را نزد خدا محبوب می‌گرداند؟ فرمود: آن‌ها را فرمان می‌دهد به آنچه خدا دوست می‌دارد، و باز می‌دارد آنان را از آنچه خدا دوست نمی دارد، هر گاه آن‌ها را اطاعت کردند خداوند دوستشان دارد».

آیت‌الله علیدوست افزود: کسی که در معارف دین عالم بشود (نه اینکه فقط توهم علم داشته باشد) و به معنای کلمه در رشته‌ای کار کند و سترگ و سرآمد شود و آنچه که آموخته را منتقل کنید (زیرا ادامه حدیث جهت انتشار و تبلیغ آمده است) مقامش از برخی از انبیا هم بالاتر می‌شود.

وی با بیان اینکه این بیانات را در هیچ دین و دین واره‌ای نمی بینیم، اضافه کرد: امام حسن عسکری (ع) می‌فرماید: وقتی یک طلبه راه می‌رود فرشتگان بال خود را پهن می‌کنند و به محصلین دین می‌گویند پا بر بروی بال ما بگذارید.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه این‌ها نمادهای سمبلیک هستند است که برای تبیین جایگاه و منزلت عالمان دین بیان شدند برخوردار است، ادامه داد: در آیه «ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ» به قلم و نوشتن (نوشته) قسم یاد شده است که این نشان از اهمیت پژوهش در دین اسلام دارد.

وی گفت: ارزش، اهمیت و اثر قدم گذاشتن در مسیر آموزش و پژوهش قابل مقایسه با گذشته نیست. در گذشته عالمان در اطراف خود اثر می‌گذاشتند، اما اکنون تفاوت پیدا کرده است. در گذشته گاهی چاپ کتب عالمان صد سال زمان می‌برد اما امروزه هنوز قلم جوهر خشک نشده این کتاب قابل استفاده است.

آیت‌الله علیدوست با بیان اینکه در بازار مسگرها قرار داریم و صدایی موفق است که بلند تر باشد، اضافه کرد: امروز که گفته می‌شود انگیزه ها کم شده، باعث تعجب است؛ انسان موفق می‌تواند از درون، مشکلات خود را حل کند و خود را ارتقا دهد. ما باید از فرصت ها استفاده کنیم و تلاش کنیم اسلام را به معنای درست بفهمیم، توهم فهم دین پیدا نکنیم، برای فهم دین وقت بگذاریم، مطالعه و مباحثه کنیم، بعد از فهم دین، ارائه دین مهم است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بانوان اگر عالم شوند و به دیگران منتقل کنند، یک تضادنما را حل کردند، تصریح کرد: گاهی با عناصری مواجهیم که متضادنما است، کسانی موفق هستند که می‌توانند متضادنماها را مدیریت کنند؛ مثلا شما بتوانید هم خانواده را داشته باشید و هم در عرصه علم و دین فعالیت کنید.

وی افزود: در دنیا القا شده که یک زن یا باید اهل عصمت باشد و یا وارد اجتماع شود، اما شما بانوان طلبه می‌توانید این تضادنما را حل کنید و نشان دهید که بانوان هم می‌توانند عالم، متفکر، مبلغ و محقق باشند هم عفیف باشند و هم مادر و همسر موفق باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه شما بانوان طلبه باید اسلام را در یک نظام به مردم معرفی کنید، گفت: با خود پیمان ببندیم که هر روز سوره یاسین را بخوانیم و آن را به یکی از اهل بیت علیهم‌السلام از جمله حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها هدیه دهیم.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    حقیقت این است که بعد از این همه کشته وخسارت موضوع حجاب به فراموشی سپرده شد
  • طلبه IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    1 0
    استاد فرمودند: کسی که در معارف دین عالم بشود (نه اینکه فقط توهم علم داشته باشد) و به معنای کلمه در رشته‌ای کار کند و سترگ و سرآمد شود و آنچه که آموخته را منتقل کنید (زیرا ادامه حدیث جهت انتشار و تبلیغ آمده است) مقامش از برخی از انبیا هم بالاتر می‌شود. اما شرط اصلی را نفرمودند که باید لله باشد اینها. من تعلم لله و عمل لله و علم لله دعی فی ملکوت السموات عظیما. البته ایشان می دانند نه که ندانند و حواسشون نبوده یا فرمودند و خبرنگار خوب منعکس نکرده. نوشتم که برای مخاطب اصلاح شود
  • زهرایی IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
    9 0
    اصلاً واژه تضاد نما واژه زیبایی نیست