دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مراسم

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: نظام آموزشی‌ فعال و پویا است که هم به حسب فراگیران و هم به حسب اقتضائات روز پیش برود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل، امروز در آیین مشترک آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ جامعه‌الزهرا(س) و حوزه‌های علمیه خواهران که در سالن بیداری اسلامی جامعه الزهرا (س) برگزار شد، عنوان کرد: تقارن شروع سال تحصیلی با ایام ربیع و ولایت عهدی حضرت حجت(عج) و منتسب به پیامبر اسلام(ص)، انبانی پرتوشه را برای طلاب فراهم می کند.

وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن به گونه‌ای مختلف با بشر سخن گفته است، ادامه داد: نظام الگو داشتن و تاسی به الگوها از فطریات بشر است. خداوند در آیه «لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه» به این امر اشاره می‌کند که الگو داشتن قطعی است که «قد» و «کان» هر دو دلالت بر تحقیق و استمرار دارد. ان‌شاالله طلاب در این زمینه بیشتر تلاش خواهند کرد که این اسوه را معرفی به افراد بشر داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم (ص) بیان کرد: خرج رسول الله (صلی الله علیه و آله): فاذا فی المسجد مجلسان: مجلس یتفقهون و مجلس یدعون الله و یسألونه، فقال: کلا المجلسین الی خیر، اما هؤلاء فیدعون الله، و اما هؤلاء فیتعلمون و یفقهون الجاهل؛ هؤلاء افضل، بالتعلیم ارسلت؛ ثم قعد معهم؛ حضرت محمد مصطفی صلی‌الله‌علیه‌وآله در حالی وارد مسجد شد که در آن دو مجلس برقرار بود: در یک مجلس درس و معارف دینی تعلیم می‌شد و مجلس دیگر به دعا خواندن و از خدا مسئلت کردن می‌گذشت. حضرت فرمود: هر دو مجلس فرجامی نیک دارند؛ در یکی خدا را می‌خوانند، و در دیگری می‌آموزند و مطالب را به نادانان یاد می‌دهند. این مجلس (آموزشگران و دین آموزان) برترند؛ من برای تعلیم فرستاده شده‌ام سپس در کنار آنان نشست.

حجت‌ الاسلام و المسلمین فاضل تاکید بر اینکه نظام آموزشی‌ای فعال و پویا است که هم به حسب فراگیران و هم به حسب اقتضائات روز پیش برود، تصریح کرد: تمام اهتمام نظام تعلیم و تربیت این است که انسان کامل بیافریند که نسبت به خالقش و به مردم و محیطش و به خودش وظایف را به جا آورد.

وی با بیان اینکه بازخوانی فرمایشات رهبر معظم انقلاب در تبلیغ بسیار مهم است و اولویت دارد، گفت: تقسیم کار در نظامات امروز از شاخصه های توسعه یافتگی است اما گاهی این امر با فرهنگ ما هم خوانی ندارد، این که هر معاونی بگوید من کار خودم را دارم و با تبلیغ کاری ندارم، مناسب نیست.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: در نظام تربیتی ما مدیر، استاد و معاون ما باید خریط تمام فنون باشد تبلیغ یعنی پرده برداشتن از واقعیت‌های مکتوم که هر کسی در هر جایگاهی باید ایفای نقش تبلیغی کند و جزو اولویت‌ها و شئون طلبه باشد.

وی با بیان اینکه از جمله مواردی که در فرهنگ دینی ما بسیار تکرار شده است علم خواهی و علم آموزی است، اضافه کرد: پیامبر (ص) فرمودند: «اطلُبوا العِلمَ مِنَ المَهدِ إلَی اللَّحْدِ؛ از گهواره تا گور دانش بجو». در دایره اسلام علم آموزی تعطیل نمی‌شود و این مراسم‌ها نمادین است؛ زیرا آموزش و یادگیری لحظه‌ای تعطیلی ندارد و در اسلام فارغ التحصیلی نداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل اظهار کرد: طلاب بدانند در آغازین روزهای طلبگی که مصادف شده با دوران امامت امام عصر(عج) موظف هستیم زمینه ظهور را با علم‌آموزی و یادآوری فرهنگ ایثار و شهادت و جهاد فراهم نماییم و « و نُصرَتِی لَکُم مُعَدَّة » را بیشتر اندیشه و زمزمه کنیم که با تمام امکانات آماده خدمت به شما هستم.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha