یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
مریم بردبار

حوزه/ رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) گفت: رسالت دانشگاه حضرت معصومه (س) به عنوان یک دانشگاه دخترانه می‌تواند پیشران حرکت عظیم در بسترسازی تعالی زن و خانواده، تحقق الگوی سوم زن و تسهیلگری اجتماعی جامعه بانوان باشد.

مریم بردبار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: دانشگاه حضرت معصومه (س) در مقطع کارشناسی در رشته‌های، حسابداری، مدیریت (گرایش های مدیریت بازرگانی و مدیریت کسب و کارهای کوچک)، علوم قرآن و حدیث، حقوق، فقه و حقوق اسلامی، مشاوره، روانشناسی، زبان انگلیسی (گرایش‌های مترجمی زبان انگلیسی، زبان شناسی)، هنر (رشته های طراحی پارچه، طراحی لباس، فرش) و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های مدیریت (گرایش‌های مدیریت داخلی، بازاریابی، تجارت الکترونیک، بازرگانی بین المللی، مدیریت استراتژیک)؛ رشته علم حدیث (گرایش قرآن) و نهج البلاغه (گرایش علوم قرآن و حدیث)، حقوق (گرایش‌های حقوق کیفری اطفال و نوجوانان، حقوق بشر) دانشجو می‌پذیرد.

وی ادامه داد: البته طرح تحول آموزشی دانشگاه نیز تهیه شده و به تایید وزارت علوم رسیده است که طی این طرح رشته‌های آتی دانشگاه بر مبنای آمایش استانی و ملی و با رویکرد اشتغال زایی و همچنین متناسب با روحیه و شرایط بانوان طراحی شده و پیوست اشتغال آن‌ها تدوین می‌شود؛ لذا در سال‌های آتی شاهد فعالیت‌های اثر بخش دانشگاه در حوزه‌های نرم افزار و هوش مصنوعی، هنر و محتوای دیجیتال و ... با رویکرد اسلامی خواهیم بود.

رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) با بیان اینکه هر ساله در مقطع کارشناسی ۳۷۰ دانشجو و در مقطع ارشد ۱۵۰ دانشجوی دختر در این دانشگاه پذیرفته می‌شوند، گفت: امروزه در تقابل و رویارویی با جنگ روایت‌ها، بحران نقش‌ها و هویت‌ها نیازمند روایت الگوی جدیدی از زن هستیم که نه مانند تعریف غالب شرقی، عنصری "سربه‌زیر، بی‌نقش و بی‌حاشیه" در جامعه و تاریخ‌سازی، و نه مانند تعریف غالب غربی، موجودی که جنسیتش بر انسانیتش کاراتر است باشد.

وی اظهار کرد: این الگوی سوم زن "زن نه شرق نه غربی" است و هدف انقلاب اسلامی تعریف مجدد زن در قالب بازخوانی موازنه نقش‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی بود تا حساس‏ترین، ظریف‏ترین، ماندگارترین و مؤثرترین نقش‏ها در حرکت تاریخ انسان و در سیر بشریت به سوی کمال و در گذار از پیچ تاریخی و تحقق تمدن نوین اسلامی رقم بزند.

بردبار بیان کرد: در راستای تحقق این هدف و اهتمام به اسلامی کردن دانشگاه‌ها، ایجاد دانشگاه‌های تک جنسیتی در واقع در راستای اسناد بالادستی نظام همچون سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها و اقدامی ایجابی جهت فراهم کردن زمینه رشد و تعالی جوانان در فضایی آرام‌تر و به دور از زمینه‌های آسیب‌زا بوده است.

وی افزود: در این میان دانشگاه حضرت معصومه (س) نیز جهت اعطای حق انتخاب شرایط محل تحصیل و با تاکید و حمایت رهبر معظم انقلاب و آیات عظام به عنوان اولین دانشگاه پویای دخترانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۶ در قم تاسیس شد. رسالت دانشگاه حضرت معصومه (س) به عنوان یک دانشگاه دخترانه می‌تواند پیشران حرکت عظیم در بسترسازی تعالی زن و خانواده، تحقق الگوی سوم زن و تسهیلگری اجتماعی جامعه بانوان باشد.

رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) اظهار کرد: از آنجایی که دانشگاه‌ها نقش اساسی در شکل گیری روحیه علمی، دینی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و سیاسی نیروهای انسانی جامعه دارند، ترویج روحیه دیگر دوستی موثر و رساندن بیشترین خیر به جامعه را از طریق برگزاری همایش، وبینار، کارگاه‌های تخصصی، اردوها و بازدیدهای فرهنگی را در دستور کار قرار داده است. ترویج مسئولیت اجتماعی، کارآفرینی اجتماعی و ارتباط با جامعه از اهم موضوعات فعالیت های معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ است.

وی گفت: با هدف ارتقای مهارت دانشجویان و افزایش سهم آموزش‌های مهارتی در نظام آموزشی کشور، "مرکز کارآفرینی و نوآوری" با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه حضرت معصومه (س) با چهار کارگروه فعال در حوزه صنایع دستی ایران، فرش، طراحی مد و لباس ایرانی اسلامی، استارتاپ‌های علوم انسانی راه اندازی شده است. این مرکز از ارکان اصلی زیست بوم نوآوری است که به عنوان اولین حلقه زنجیره نوآوری و کارآفرینی محسوب شده و به ترویج و فرهنگ سازی، آموزش، مهارت آموزی و توانمندسازی کارآفرینی کمک می‌کند. این مرکز مسئول پرورش، شناسایی و جهت دهی به ایده‌ها، تسهیل شکل‌گیری تیم مناسب حول یک ایده و ارائه اموزش های مرتبط با راه اندازی و مدیریت کسب و کارهای کوچک است.

بردبار تاکید کرد: همچنین "سامانه مهارت آموزی آرمان" جهت آموزش مهارت به دانشجویان از طریق اجرای دوره‌های مهارت افزایی بر اساس استانداردهای شایستگی مرتبط با رشته تحصیلی و یا علایق و توانمندی‌های دانشجویان راه اندازی شده است. دانشجویان در این سامانه پس از طی دوره‌های مهارتی، ضروری، پایه و تخصصی و موفقیت در آزمون‌های مربوطه، گواهی معتبر را از مرکز دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: لازم به ذکر است که در همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در امور آموزش عالی، ایده سامانه آرمان به عنوان ایده برتر انتخاب شد. البته به منظور انطباق توانمندی دانشجویان با محیط واقعی کار، این دانشگاه در سال جاری تعداد دو نفر ظرفیت بورسیه در رشته طراحی فرش در شرکت تولیدی فرش دستبافت نیز ارائه داده که در سال‌های آتی به تعداد رشته‌ها و دانشجویان افزوده خواهد شد.

رئیس دانشگاه حضرت معصومه (س) یادآور شد: یکی دیگر از برنامه‌های دانشگاه که اقدامات اولیه آن در حال انجام است تاسیس پردیس فناوری ویژه بانوان بوده که محل مناسب و تخصصی برای فعالیت دانشجویان در قالب شرکت‌های دانش بنیان خواهد بود.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha