دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین خیاط  آیین تجلیل از برترین  های حوزه

حوزه / مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: به طور طبیعی آن چیزی که توانسته در این سال‌ها به عنوان موتور متحرکه در تاریخ حوزه‌های علمیه مؤثر باشد و جریان علمی، عملی و تبیینی را با قدرت پیش ببرد، علما و دانشمندانی بوده که دارای ویژگی خاص و نوآوری بودند و از قدرت اندیشه قوی و ذهنی سرشار برخوردار بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین علی خیاط مدیر حوزه علمیه خراسان صبح امروز در مراسم افتتاحیه رقابت‌های علمی، پژوهشی، نخبگانی و حل مسئله در جمع برگزیدگان این رقابت‌ها که در سالن اجتماعات هتل آفتاب ولایت برگزار شد، اظهار داشت: به طور طبیعی آن چیزی که توانسته در این سال‌ها به عنوان موتور متحرکه در تاریخ حوزه‌های علمیه مؤثر باشد و جریان علمی، عملی و تبیینی را با قدرت پیش ببرد، علما و دانشمندانی بوده که دارای ویژگی خاص و نوآوری بودند و از قدرت اندیشه قوی و ذهنی سرشار برخوردار بودند.

وی با اشاره به اهمیت جریان نخبگانی در حوزه، افزود: حرکت علمی در حوزه علمیه در هر دوره‌ای متناسب با خودش واقعیتی را بر دوش تعدادی از افراد قرار داده، چنین ویژگی بر عهده یک عده افرادی است که قدرت بالایی داشته باشند و توانایی آن‌ها نسبت به دیگران بیشتر باشد، لذا این افراد باید تلاش کنند تا در جریان نخبگانی تأثیرگذار باشند.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه در دوره‌ای به سر می‌بریم که دسترسی به منابع علمی نسبت به گذشته آسان‌تر شده است، یادآور شد: به رغم اینکه منابع و تسهیلات زیاد شده اما حرکت نخبگانی نسبت به حجم نیازها خیلی کُند است و خیلی سریع و تند نیست.

وی با اشاره به اینکه در حوزه علمیه حجم زیادی از مشکلات وجود دارد که نیاز به پاسخ دارد، اظهار کرد: برگزاری این برنامه برای شناسایی نخبگان اقدام ارزشمندی است که تلاش شده در یک فرآیند عمیق و پیچیده نخبگان حوزه علمیه خراسان را شناسایی کنند.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه به مسائلی اشاره کرد که حوزه علمیه می‌تواند به رفع این مسائل در کشور کمک کند اشاره و گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور با آن مواجه هستیم، مواجه اسناد غیر رسمی در مقابل اسناد رسمی است که مشکلات بسیاری در خصوص عرصه قضایی ایجاد کرده، این مسئله نیاز به راه حل‌های فقهی دارد، وجود این مسئله باعث شده که عده‌ای بتوانند در کشور به زمین خواری و جنگل خواری با توجه به اسنادی که دارند بپردازند.

وی تصریح کرد: در فرصتی ۶ ماهه جمعی از نخبگان حوزوی مشهد براساس مبانی امام خمینی(ره) راه حل‌های فقهی در این زمینه را پیشنهاد دادند که مورد توجه مسئولان قرار گرفت.

وی با اشاره به حمایت حوزه علمیه خراسان از نخبگان، یادآور شد: در مرکز مدیریت حوزه علمیه و شورای عالی حوزه باید اندیشکده‌ای ایجاد شود و مسائل را پیگیری کند البته لازم است با مراکز مسئله دار ارتباط برقرار کند.

حجت الاسلام و المسلمین خیاط خاطرنشان کرد: اگر نخبگان وارد عرصه فعالیت شوند با آنها همکاری خواهد شد و کمک‌هایی دریافت خواهند کرد تا به عنوان نخبه شناخته شوند.

وی ادامه داد: به‌ویژه در این مقطع که مشکلات از نظر کمی بیشتر نیست اما حجم مشکلات و سوالات زیاد است، شناسایی نخبگان باید به خوبی انجام شود تا بتوانیم مسائل را به درستی حل کنیم.

وی تأکید کرد: حوزه علمیه این آمادگی را دارد که تسهیل‌گری انجام دهد، به معنای دیگر ارتباط برقرار کند تا بتوان از استعدادهای موجود به خوبی استفاده کرد.

حجت الاسلام و المسلمین خیاط، یکی از موضوعاتی که به عنوان یک معضل در تولید آموزه‌های دینی با آن مواجه هستیم را مسئله تبیین عنوان کرد و یادآور شد: مشکلی در مسئله تبیین وجود دارد که باید توسعه علمی را فراتر برویم، در حوزه تبلیغ به دنبال کشف نخبگان برویم، به طور کلی باید بدانیم که مسئله تبیین خیلی مهم است اگر تبیین درست صورت نگیرد، شبهات و وسوالات زیادی ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه حوزویان باید قدرت بالایی در تبیین مسائل داشته باشند، خاطرنشان کرد: از نظر شکلی و محتوایی باید یک مسئله حل شود، یعنی در حوزه مسائل تبیین به کشف استعدادهای بپردازیم، زیرا نسبت به مسائل اسلامی، مسائل کشور مسئولیت داریم.

انتهای پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha