یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
شهید دقایقی

حوزه/ مستند"او اسماعیل بود" به کارگردانی جواد یقموری، حکایتگر سبک زندگی مجاهدانه شهید اسماعیل دقایقی و اشاراتی هنرمندانه به خدمات گسترده این سردار سرافراز جبهه اسلام در عرصه های گوناگون است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، شهید اسماعیل دقایقی در زمره سرداران و فرماندهان شهیدی است که در عرصه ها و جبهه های مختلف، منشأ خدمات و برکات بسیاری بوده به نحوی که حتی قبل از انقلاب نیز در تشکیل گروه منصورون با همراهی محسن رضایی نقش فعالی داشته است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در تشکیل نهادهای انقلابی همچون جهاد سازندگی و سپاه پاسداران مشارکت داشت و به خصوص با آغاز جنگ تحمیلی به دلیل شایستگی ها و رشادت هایش، مسئولیت های مهمی برعهده گرفت که شاید مهم ترین آن ها تشکیل تیپ مستقل بدر با حضور مجاهدین عراقی بوده باشد؛ مجاهدینی که سال ها پس از دفاع مقدس با نقش آفرینی شهدایی چون ابومهدی المهندس، پایه‌گذار تشکیل حشدالشعبی در مبارزه با داعش در عراق بودند.

صحبت های سردار محسن رضایی در خصوص آشنایی اش با شهید دقایقی آن هم قبل از انقلاب(از سال ۴۹) و مأموریت های مهم شهید دقایقی بعد از انقلاب همچون تشکیل یگان حفاظت از شخصیت ها در قم از بخش های مهم این مستند به لحاظ محتوایی است

شاید برای مخاطبان نسل جدید جالب توجه باشد که بدانند اولین کسی که در همان روزهای نخست جنگ تحمیلی در سال ۵۹ از نارنجک تفنگی علیه ارتش بعث عراق استفاده کرد، اسماعیل دقایقی بوده است.

در میانه مستند متوجه می شویم که به پیشنهاد شهید زین الدین و درخواست او از محسن رضایی، شهید دقایقی به عنوان معاون عملیات لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب(ع) منصوب می شود.

یکی از جذاب ترین بخش های مستند ناظر به سخنان شهید ابومهدی المهندس درباره شهید دقایقی و نقش ایشان در شناسایی و سازماندهی نیروهای مجاهد عراقی است و تأکید یار همراه حاج قاسم مبنی بر این که اسماعیل دقایقی با شجاعت و تدین و صبر و برنامه ریزی خود منشأ خدمات بزرگی بوده که باید بیش از پیش به آن ها پرداخت.

این جمله شهید ابومهدی بسیار حائز اهمیت است که بیان می دارد: "همه صفات و سجایای خوب در وجود اسماعیل دقایقی جمع بود و این که در دوران دفاع مقدس میان رزمندگان ایرانی و مجاهدین عراقی، تفاوت و تبعیضی قائل نبود و با روحیه برادرانه و محبت آمیز خود، همه را جذب سپاه اسلام می کرد"

با وجود تلاش ارزنده و قابل تقدیر جواد یقموری، کارگردان اثر و تیم همراه او، شاید بتوان ایرادی که به این فیلم گرفت، بحث طولانی بودن آن باشد و این که به نظر می رسد ریتم در برخی قسمت ها کُند و تا حدی کسل کننده می شود.

با این حال از جمله آثاری که می توان اهمیت تصاویر و فیلم های آرشیوی دفاع مقدس را در آن ها مشاهده کرد، همین فیلم است خصوصاً در رابطه با نقش مجاهدین عراقی و توابین از آن ها در عملیات کربلای ۲ و عاشورای ۴ .

هنوز هم بعد از گذشت سال ها از زمان شهادت این سردار سرافراز جبهه اسلام(دی ماه سال ۶۵ در جریان عملیات کربلای ۵) تصاویر شهید دقایقی در منزل و محل کار بسیاری از مجاهدین عراقی و فرماندهان حشدالشعبی وجود دارد و این مساله حاکی از عمق محبوبیت ایشان در قلوب ایرانی ها و عراقی هاست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha