چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کد خبر: 1110166
۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶
شهید آوینی

حوزه/امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند به این هستیم که با الهام از حماسه‌ی هشت سال دفاع مقدس، تفکر و اندیشه مقاومت را در رسانه ها مطرح کرده و این گونه به دفاع از داشته های خود در این باره بپردازیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سال ها از پایان جنگ تحمیلی می گذرد، با این وجود، گذر سال ها از پیِ هم و آمدن و رفتن حوادث و تحولات و فتنه ها ثابت کرده که همچنان نیازمند تبیین اندیشه و گفتمان مقاومت هستیم که یکی از بهترین تصاویرش را باید در حماسه هشت سال دفاع مقدس جستجو کنیم.

هشت سال دفاع مقدس، حقیقتاً آزمونی بزرگ برای اثبات قدرت ایمان، حقانیت و پایداری پیروز ملت ایران است و مهم تر این که مؤلفه های کلیدیِ اندیشه مقاومت و ایستادگی چنین ملتی که بی شک ملهم از آموزه های ناب اسلامی و شیعی است می بایست در سطح وسیع جهانی تبیین و تشریح کنیم تا مبادا دشمن در جنگ روایت ها، آن چیزی که مدنظرش است را دنبال کرده و در ذهن ها نهادینه کند.

در همین راستا به طور خاص باید بر شاخصه معنویت در دفاع مقدس اشاره کرد چه آن که کمیت نیروهای مسلح کشور و از جمله ادوات و قوای نظامی آن ها به ظاهر قابل قیاس با ارتش بعث عراق نبوده که حمایت های ابرقدرت های شرق و غرب را با خود به همراه داشت.

بر همین اساس جنگ که خود گنجی بود برای ملت را باید از این زاویه تحلیل و تفسیر کرد که بدین واسطه ایران اسلامی و خاصه جبهه های حق علیه باطل به کارگاه بزرگ انسان سازی تبدیل شد و در این امتحان بزرگ ظرفیت ها و فرصت هایی برای کشور عزیزمان پدید آمد که برخی از آن ها در تاریخ این آب و خاک بی نظیر بوده است.

نکته حائز اهمیت دیگر این که دفاع مقدس بی گمان از مهم ترین مولفه هایی است که مفهوم عینی - عملی مقاومت را شکل داده و هر چند که بیش از سه دهه از اتمام جنگ تحمیلی می گذرد، اما اندیشه مقاومت چه در بُعد سیاسی، چه در بُعد نظامی و دیگر ابعاد فرهنگی و اجتماعی به سان گوهری گرانبهاست که اگر به آن در ابعاد هنری و رسانه به درستی نپردازیم، با چالش هایی جدی از منظر محتوایی و اندیشه ای و کار فرهنگی در آینده روبرو خواهیم بود.

سیدمحمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha