یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ بازدید آیت الله اعرافی از کتابخانه تخصصی علوم حدیث

حوزه/ آیت الله اعرافی با تأکید بر این که بدون تردید نص قرآنی و حدیثی در تمدن اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده، پایه های مهم احیای تمدن اسلامی هستند، گفت: بخش اصلی تمدن اسلامی که نص در آن نقش مهمی دارد، بر حدیث استوار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در بازدید از کتابخانه تخصصی علوم حدیث، ضمن گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس و موالید خجسته پیامبر اعظم و امام صادق علیهما السلام و هفته وحدت، حضور در این کتابخانه را مایه خرسندی و امتنان زائد الوصف دانست و ابراز داشت: مشاهده شکوه عظمت علمی و حدیثی در قم و حوزه های علمیه مایه مباهات و خرسندی است.

وی با تاکید بر این که حوزه های علمیه همواره قدردان فعالیت های دفتر آیت الله العظمی سیستانی در راه اندازی منظومه‌ای از کتابخانه‌های تخصصی است، اظهار داشت: همواره قدردان حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی, طلاب، فضلا و اساتید فعال در این مسیر هستیم که همچون ستاره‌ای درخشان همراهی می کنند.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه بر اهمیت توجه به منظومه دانش های علوم حدیث و گستره قلمرو دانش های مرتبط با این علم تاکید نمود و اظهار داشت: علوم حدیث ام العلوم الاسلامیه بوده، از سویی دیگر بخش اصلی تمدن اسلامی که نص در آن نقش مهمی دارد، بر حدیث استوار است.

وی با اشاره به این که بدون تردید نص قرآنی و حدیثی در تمدن اسلامی از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده، پایه های مهم احیای تمدن اسلامی هستند، اظهار داشت: اهتمام به حدیث و علوم حدیث از مهمترین رویکردهایی است که باید مورد توجه حوزه های علمیه قرار گیرد؛ توجه به تجارب در شناخت نص و ارزیابی نص نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ضمن اشاره به این نکته که بخش عمده ای از علم اصول ما با حدیث ارتباط دارد؛ ارتقاء و بازبینی در ارزیابی حدیث و حدیث پژوهی که علم اصول متکفل آن است را مهم ارزیابی نمود.

وی اظهار داشت: اگر علوم حدیث با علم اصول تعامل قوی تری برقرار و کتابخانه‌های تخصصی نیز نگاه ویژه ای به بخش منهجی و متدولوژی داشته باشند، آفاق جدیدی پیش روی محققان و پژوهشگران گشوده خواهد شد.

آیت الله اعرافی به ره آوردهای علم اصول در قلمروهای فقهی اشاره و با تاکید بر این که در علوم حدیث و تحقیقات جدید می توان افق هایی را ترسیم و پیش روی علم اصول قرار داد، اظهار داشت: ما اگر به سنت که شامل رفتارها و سیره و ... است وصل شویم، ناخودآگاه به مباحث تاریخی نیز وصل خواهیم شد؛ لذا بخش افعال، رفتارها و تقاریر در فهم حدیث و گسترش مرزهای حدیثی بسیار موثر هستند.

وی بر اهمیت توجه به رویکردهای میان دینی، میان فرهنگی و میان تمدنی در حدیث شناسی تأکید نمود و ابراز داشت: تولید نرم افزارهای حدیثی و ارائه منظومه حدیث اسلامی مبتنی بر احادیث شیعه و سنی از خلاء هایی است که باید مرتفع گردد. دسترسی به این مهم افق های خوبی را پیش روی محققین، فقها و متکلمین حوزه های علمیه باز خواهد نمود.

مدیر حوزه های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود دستاوردهای دارالحدیث و ارائه ذخایر ارزشمند آن در اجواء عمومی حوزه را بسیار مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: تقویت ارتباط کتابخانه‌های تخصصی با برنامه رسمی حدیث خوانی حوزه های علمیه، می‌تواند در بسط و نشر معارف و مباحث حدیثی آثار پایداری داشته باشد.

وی گزارشی از گرایش های حدیثی درختواره رشته های حوزه های علمیه ارائه نمود و ابراز داشت: حوزه دانشی علوم حدیث درختواره رشته های حوزه نیازمند اهتمام حدیث پژوهان در نقد و بررسی گرایش‌‎ها و بازخوانی پیشنهادات ارائه شده است.

آیت الله اعرافی ضمن تأکید بر این نکته که تولید علوم در حوزه های علمیه در فضای آزاد حوزوی دنبال می شود، خاطرنشان ساخت: تشکیل دروس عمیق اجتهادی - حدیثی در قلب حوزه های علمیه، قطعا خروجی های جدیدی را در اشراب دانش های دیگر حوزوی خواهد داشت.

وی در بخش پایانی سخنان خود بر پیگری فعالیت ها در حوزه فضای مجازی تصریح نمود و ابراز داشت: تعریف پروژه های تخصصی موضوع شناسی برای جهت دهی به پایان نامه های تخصصی حوزوی، قطعا مبدا تحرکات هدفمند علمی ناظر به نیازها جامعه و جهان خواهد بود.

کتابخانه تخصصی علوم حدیث تحت اشراف دفتر آیت الله العظمی سیستانی تاسیس شده است و با مدیریت حجت الاسلام والمسلمین معراجی به فعالیت خود ادامه می دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha