یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دیدار/ جمعی از نخبگان تبلیغی با آیت الله اعرافی

حوزه/ جمعی از هنرمندان و فعالان فضای مجازی آخرین دغدغه ها، نظرات، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را ناظر به نوع کنشگری و کمّ و کیف حضور فعال حوزویان در عرصه های هنری و فضای مجازی در دیدار با آیت الله اعرافی ارائه کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، برخی هنرمندان و فعالان فضای مجازی حوزه روز شنبه ۸ مهر در دیدار با آیت الله اعرافی آخرین دغدغه ها، نظرات، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را ناظر به نوع کنشگری و کمّ و کیف حضور فعال حوزویان در عرصه های هنری و فضای مجازی ارایه کردند که صحبت های مدیر حوزه های علمیه و این فعالان را در ادامه می خوانید:

آیت الله اعرافی در جمع هنرمندان و فعالان فضای مجازی و تولید کنندگان و مدرسان و کنشگران این عرصه گفت: تلاش مدیریت آن است اندیشه امام(ره) و رهبر و مراجع را در نظر داشته باشد و مجموعه مدیریت حوزه به خوبی توانست منظومه اسناد و طرح ها را تنظیم کند.

وی افزود: ۲۰ طرح تبلیغ در منظومه حوزه تولید شده است. کارها در طرح امین و هجرت و تا حدی در فضای مجازی خوب بود و تأسیس مجتمع تبلیغ و گسترش رشته های تبلیغی و متناسب با آن که از اجرای ۱۰ تا ۲۰ رشته به صد رشته و گرایش رسید که در مراکز تخصصی کشور گسترش پیدا کرده و درختواره مهارت ها و آموزش ها نهایی شد و بخشی از آن مربوط به تبلیغ است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: مرکز پاسخگویی به شبهات فعالیت های خوبی آغاز کرد و برخی از ستاد های راهبردی شکل گرفت و قرارگاه کنشگری هم شکل گرفته و کارهای خوبی نیز در این عرصه انجام داده است. در آموزش و پرورش طرح ها و برنامه هایی داریم که در حال انجام است. بازسازی روحانیت در برخی از ارگان ها از جمله در آموزش پرورش و نیروهای مسلح نیز از این فعالیت ها است.

وی گفت: نکته دیگر در خصوص سخنان مقام معظم رهبری است. یکی از مسایلی که حتما باید آن را رعایت کنیم آن است که باید از فرافکنی در این حوزه و اینکه همیشه بگوییم که فرمایش آقا با ما یا با دیگران است پرهیز کنیم. در این عرصه همه چیز مشخص است و هر کسی باید طبق این مباحث وظیفه خود را دنبال کند. در واقع باید گفت که هر آنچه انجام شده را پای صحبت های آقا ننویسیم.

وی اظهارکرد: در این زمینه باید دو برنامه میان‌مدت تهیه شود که فورا نیز کارهای آن آنجام شود. این برنامه ها باید ساختاری کامل و جامع و بلندنگرانه داشته باشد. از صاحب نظران حوزه بهره مند شویم؛ از معاونت ها گرفته تا بانک ایده و طرح های مطرح شده.

گزارشی از دیدار آیت الله اعرافی با هنرمندان و فعالان فضای مجازی

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: مسائل تبلیغ دینی در کشور منتشر شده است که دارای ۱۵ نهاد متولی هستند که هر کدام بخشی از آنها را دنبال می کنند. این امر نیازمند یک راهبری کلان است.

آیت الله اعرافی بیان کرد: ما معتقدیم حوزه در طراز انقلاب باید پاسخگو و کنشگر باشد. مبنای حرکت ما تبلیغ به معنای عام با تمرکز بر تبلیغ به معنای خاص است. همه دستگاه ها و معاونت های حوزه باید برنامه های ناظر بر تبلیغ داشته باشند و رویکرد باید در نظامات ناظر بر تبلیغ باشد.

وی افزود: آسیب های کارهای فرهنگی انقلابی باید در نظر گرفته شود. آسیب شناسی انجام شود و افق های جدید باز شود. معتقدیم که حوزه در تراز انقلاب اسلامی باید پاسخگو و کنش گر و بلاغ در مسیر دین باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه یادآورشد: آموزش و پژوهش و بخش های مختلف حوزه از جمله بدنه اساتید و محققان و پژوهشگران باید دارای رویکرد و پیوست و برنامه ناظر به ابلاغ پیام دین باشند. این طیف از رویکرد باید بر همه نظامات حوزه، سیطره داشته باشد. در این بین بدنه حوزه از جایگاه بلندی برخوردار است. وقتی آن متن و الگوها در بحث های مختلف و اجتماعی و فرهنگی به میدان آمدند، تأثیرات شگرفی به جای گذاشتند. این مطلب باید مد نظر باشد.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: یکی از طرح های مهم ما، طرح مزایای هدفمند است. پنج سال است که این طرح تهیه شده است. در حوزه اساتید به ویژه غیر از قم تحولات مثبتی رقم خورده است. در بخش محققان نیز طرح های خوبی انجام شده است که خوشبختانه به تأیید مراجع و علما و مدیران حوزه رسید. حد متوسط معیشت برای طلاب و گروه های فعال در نظر گرفته و تأمین شود. در خصوص اساتید در غیر از قم این مسئله انجام شده است. البته هنوز در گام اول هستیم. فعالان عرصه های مجازی باید در این هدفمندی دیده شوند.

وی گفت: در ضمن این هدفمندی، معضلات و مشکلاتی که وجود دارد باید دیده شود. یعنی فقط خدمات عام پشتیبانی نباشد بلکه باید خدمات آموزشی داده شود. در زمینه آموزش های مجازی و... آیین نامه های خوبی دیده شده است. یعنی بسته ای که هم حاوی پشتیبانی های هدفمند سخت افزاری باشد و هم حاوی خدمات نرم افزاری باشد.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: نکته دوم این است که در خصوص دو درختواره رشته ها و دوره ها، فعالان حوزوی و فعالان فضای مجازی و هنرمندان نظرات خود را ارائه بدهند. در بخش مجازی و هنر کارهای جدی انجام شده است ولی اصحاب هنر و رسانه باید در عرصه نقد و اصلاح و تکمیل، کمک رسان باشند.

وی گفت: گرچه نمی توانیم به همه این قلمروها به شکل متناسب بپردازیم و نهادهای مسئولی برای آنها داریم. باید در جشنواره هایی که داریم ارتباط خود را با این کنشگران پایه‌ریزی کنیم.

گزارشی از دیدار آیت الله اعرافی با هنرمندان و فعالان فضای مجازی

مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه در حوزه طراحی محتوا را باید به شکل مردمی ببینیم خاطرنشان کرد: نکته دیگر آن است که مقام معظم رهبری از تعبیر کانون های جوشان سخن گفتند که باید این کانون ها را تعریف کنیم، فعالان فضای مجازی می توانند در آن حوزه فعال شوند.

وی گفت: مقدورات ما این گونه نیست که مجتمع های گسترده ای تأسیس شود. این مجتمع هایی که هنرمندان ارائه کرده اند باید در فاز مطالعاتی قرار گیرد.

آیت الله اعرافی اظهارکرد: در زمینه پایان نامه های طلاب باید پایان نامه های علمی و پروژه های علمی سامان دهی خاصی انجام شود.

وی گفت: در زمینه استارتاپی کار کردن تأکید داریم. معتقد هستم که تولیدات محتوا و ایجاد ساختارهای ما باید نظام بین الملل را نیز مورد توجه قرار دهد. این عرصه بی نهایت در دنیا دارای زمینه است. حوزه ما در این عرصه اصلا کار قوی نکرده است.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: رویکرد مردمی کردن فعالیت های مجازی، می تواند این عرصه را به یک جبهه قوی مبدل کند. تربیت هدفمند نیرو و فعال سازی هنر با طیف متنوع اش در عرصه تبلیغ و تبیین نیز بسیار مهم است. در بخش نخبگان فضای مجازی و هنری باید اهتمام بیشتری داشته باشیم. عرصه بازی نیز از عرصه های بسیار مهمی است که باید کنشگری قوی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه امروزه تبلیغ و تبیین در کل کشور دارای راهبری واحد نیست گفت: در کنار فقه معاصر، جهت حوزه مفاهیم بنیادی با نگاه اجتهادی و درون حوزوی گام های خوبی برداشته شده است.

در ذیل بخش هایی از گفت‌وگوهای هنرمندان و فعالان فضای مجازی حوزه طرح شده است.

حجت الاسلام مهدیار فعال فضای مجازی و رسانه:

از تمام انتقادات و مشکلات می گذریم و سعی می کنیم رویکردمان سازنده و پیشنهاد محور باشد تا در آینده از آن استفاده کنیم.

راه اندازی مجتمع تخصصی فضای مجازی از ملزومات است . ۳۵۰ مبلّغ سازمان یافته در زمینه فضای مجازی داریم ولی نیازمند این مجتمع تخصصی هستیم که مرکز پرورش و آموزش فعالان این عرصه باشد.

گزارشی از دیدار آیت الله اعرافی با هنرمندان و فعالان فضای مجازی

دروس تخصصی تبلیغ در رسانه و تبلیغ وجود دارد و اساتید خوبی هم تربیت و کشف شدند و اگر این مجتمع تخصصی تشکیل شود برکات بسیاری از جمله بازشدن سرفصل های جدید در تبلیغ نوین، تجمیع طرح ها و امکان برگزاری آنها و.. دارد.

برنامه ریزی منسجم در حرکت در لبه جنگ شناختی است. حوزه جنگ شناختی رسانه ای به منظور فعال شدن برای تجویز عملیاتی و مقابله با دشمن در فعالیت های تبلیغی نیازمند یک برنامه ریزی عملیاتی است.

تسلط بر آخرین روش های تبلیغی در سایر ادیان و فِرق با نگاه جامعه شناسی و روانشناسی، جذاب سازی عرصه علمی در فضای مجازی از دیگر بحث هایی است که باید جدی گرفته شود. .عرصه علمی برای طلاب و پژوهشگران چندان جذابیت خاصی ندارد. اگر دستور و تاکیدو مجوزی در این عرصه انجام شود می توان پایان نامه های سطح سه و چهار را می توانیم به سمت جنگ شناختی و تبلیغ نوین برده و حمایت کنیم.

به روز رسانی محصولات، آینده پژوهی ونیاز سنجی تبلیغ نوین و تسلط بر راهبردهای تبلیغی، استفاده از ظرفیت های پراکنده و موفق حوزه و تجلیل از این طلاب موفق از جمله مسائلی است که باید در نظر گرفته بود.

حجت الاسلام روحبخش فعال فضای مجازی و رسانه:

برکت فضای مجازی با صداوسیما و تبلیغ میدانی قابل مقایسه نیست. تجربیات بسیار خوبی در عرصه تبلیغ مجازی داریم که باید در اختیار طلاب جوان قرار دهیم.

متأسفانه به طلاب فضای مجازی هویت بخشی خوبی انجام نشده است. باید این هویت بخشی به آنها صورت گیرد. کسی که می خواهد در این مسیر فعالیت کند همیشه با این طعنه مواجه می شود به جای این کارها، درستان را بخوانید. یک طلبه همیشه از دیگر طلاب و اساتید و مدیران خود می شنوند. زیرا مشخص نیست که چه فعالیت هایی انجام می شود و اگر این هویت بخشی صورت گیرد، به آنها نیز انگیزه داده می شود.

مردم ما تشنه ساده ترین نکات شرعی و احادیث هستند. اگر این هویت بخشی را اول برای خودمان داشته باشیم موفق خواهیم شد. جنگ فضای مجازی جنگ محتوا است. اگر حرفی برای زدن نداشته باشیم حذف می شویم. یک فعال مجازی باید دائما پژوهش داشته باشد.

گزارشی از دیدار آیت الله اعرافی با هنرمندان و فعالان فضای مجازی

اگر بانک محتوای خوبی ایجاد شود می توانیم در عرصه فضای مجازی موفق باشیم.

نکته بعدی اینکه به مردم جایگاه بدهیم. مردم بین طلاب با سواد و بی سواد تمییز قائل می شوند.

ترس بعدی، ترس از برند سازی یک طلبه است که می ترسیم در این میانه منحرف شود. اگر حوزه به این گروه ارتباط بگیرد می تواند او را حفظ کند. مردم همیشه تشخیص می دهند که چه کسی در قطار انقلاب است و چه کسی نیست.

هر کسی می تواند اشتباه کند ولی برکات آن قابل مقایسه با اشتباهات و ترس ها نیست.

اگر بتوانیم در حوزه انسان های مرتبط را در اختیار طلاب قرار دهیم موفق می شویم.

باید به اکوسیستم استارتاپی در فرهنگ عنایت داشته باشیم. خانم و آقایان طلبه بسیاری داریم که با همین استارتاپ ها موفق شده اند. باید حوزه به این مسئله توجه ویژه داشته باشد.

حجت الاسلام حاج حسینی رئیس کارگروه اسلام در فضای مجازی

مسئله حکمرانی از حاکمیت مجزا است. به حاکمیت می توان به عنوان ابزار حکمرانی نگاه کرد. حضرت آقا مهمترین عامل قدرت حمکرانی قدرت اسلام را گفتمان آن ذکر کردند و مهمترین راهبرد آن را تبلیغ ذکر کردند. ایشان بیان می کنند که قدرت درحال انتقال از غرب به شرق است و باید جایگاه مان را در این میانه پیدا کنیم.

در این عرصه چند خلاء سیاستی داریم. عموما در تبلیغ فضای مجازی راهبردها و کنشگری ها کپی برداری شده است. یعنی نیامده ایم نظام تبلیغ اسلامی را استخراج کرده و صاحب سبک شویم.

در عرصه تبلیغ نگاه ملی صرف داریم ولی در حکمرانی مرز نمی شناسیم زیرا نیازمند به مرز نیستیم. گفتمان انقلاب اسلامی فرامرزی است و حوزه باید متولی این جریان شود.

تبلیغ تهاجمی از دیگر نیازهای ما است. می توانیم روی مسایلی که نیازمند دفاع است حرکت کرده و حرف خود را به کرسی بنشانیم. در این روزها باید قرآن را به دنیا بشناسانیم. باید از چالش ننگین قرآن سوزی به تبلیغ قرآن می رسیدیم.

گزارشی از دیدار آیت الله اعرافی با هنرمندان و فعالان فضای مجازی

تبلیغ اسلام، به طور کلی وظیفه همگانی است. باید کاری کنیم که این تبلیغات صنفی نشود. بسیاری از مباحثی که خطاب عام داشت و کل مردم به آن سو باید می رفتند را صنفی کردیم و آسیب های آن را نیز چشیدیم.

سه عرصه نیز باید مورد توجه واقع شود. سبک زندگی غربی در غالب خدمات عرضه می شود. باید در تبلیغ اسلام نیز از این نگاه استفاده کنیم. لازم است که مرکز علمی فناوری و شتابنده های متنوع در حوزه خدمات اسلامی در حوزه تشکیل شود.

تبلیغ ساختاری و طراحی الگوریتم های فضای مجازی مبتنی بر مبانی سبک زندگی اسلامی، کار حوزه است. ساختارهای ما غربی است ولی می خواهیم محتوا را در این ساختار عرضه کنیم که قطعا سمت کشندگی آن درست نخواهد بود.

هوشمند سازی تبلیغ مجازی و طراحی ربات های هوشمند اسلامی بسیار مهم است. در آینده نه چندان دور پاسخگویی ها با چت بات ها است که شبیه سازی شده است. حوزه باید در این عرصه، خلاقیت های کاربردی داشته باشد.

خانم رجب نیا فعال فضای و مدیر تیم رسانه ای آدخت:

طلاب در جامعة الزهرا برای چند سال آینده تربیت می شوند ولی طلابی که امروز تحصیل می کنند برای ده سال بعد تربیت نمی شوند. اگر یک گروه تخصصی آینده پژوهشی داشته باشیم تا بدانیم ده سال بعد چه نیازهایی داریم و باید چه فعالیت هایی داشته باشیم.

فاز اول این مسئله می تواند به صورت عمومی آغاز شود. یعنی موضوعات بررسی شود و طبق بوم شناسی استان ها باشد. یکی از مسایلی که در این حوزه به اشتباه انجام می شود یکسان انگاری بوم ها است.

گزارشی از دیدار آیت الله اعرافی با هنرمندان و فعالان فضای مجازی

نکته دیگر این است که پایگاه رسمی حوزه باید به عنوان روایتگر اول، خود را به منصه ظهور برساند. اینکه به صورت مستقیم یا حتی غیرمستقیم پیج و اکانت به نام حوزه نداشته باشیم قطعا یک خلاء بزرگ است. حوزه باید انقلابی موضع خود را مشخص کند. امروزه هر حوزوی که علیه نظام صحبت می کند به سرعت وایرال می شود و حوزه هیچ واکنشی ندارد.

نهضت تربیت تولید کننده محتوا در فضای مجازی با رویکرد نوین بسیار مهم است. در اینستاگرام آتئیست ها پیج های تخصصی فلسفی و سیاسی و روانشناسی فعال را می کنند که خطرناک است. تربیت کننده کنشگر عمومی و تخصصی در عرصه های مختلف بسیار مهم است. طلاب متخصص در این حوزه می توانند کنشگری تخصصی در حوزه فضای داشته باشند.

حمایت مالی و غیر مالی برای طلاب فعال در فضای مجازی بسیار مهم است. زیرا موفقیت طلاب در فضای مجازی می تواند نظام تبلیغی ما را به شدت موفق کند. طلاب مسایل مالی بسیاری دارند و گاهی به خاطر مسایل مالی جذب ارگان های دیگر می شوند. حمایت معنوی از طلاب موفق فضای مجازی نیز بسیار مهم است. تشکیل پرونده و ارائه گزارش ماهانه نقش مهمی برای امیدآفرینی طلاب خواهد داشت.

مهدی کفاش نویسنده:

ملتی که رویا ندارد دچار کابوس می شود. سوژه ها باید به محصولاتی مثل داستان و رمان مبدل شود. توصیه ما به نویسندگان این است که بیشتر روی مطالعه و تولید تمرکز کنید.

ماحصل آینده پژوهی ها مقالات ساکن در قفسه کتابخانه ها می شود، ولی وقتی به این تولیدات به داستان و محصول هنری شد کارویژه های جدیدی خواهد یافت. داستان های تاریخی نقل شده بیشتر تکه پاره است و برای انسان امروز ما کارکرد خاصی ندارد. در این زمینه باید روایت های تاریخی بازبینی شود که به لحاظ منطقی بتوانیم روایت باورپذیرتری داشته باشیم.

گزارشی از دیدار آیت الله اعرافی با هنرمندان و فعالان فضای مجازی

انسان باورمند ایرانی آینده نیازمند محتوایی است که جهان آینده را لمس کند. انسان مسلمان نباید خود را رها و فارغ از آینده بداند. بسیاری از این مسایل قابل حل است و می توانیم با کمترین هزینه این مسایل را در مقابل مردم قرار دهیم.

برای نویسنده شدن باید پژوهش زیستی خاصی داشته باشیم. توصیه می کنیم که اگر نگاه آموزشی در حوزه وجود دارد نگاه معطوف به نقد و شناخت عناصر باشد و آثار را نقد کنند و کم کم از این رهگذر وارد فاز نوشتاری شوند. می توان پژوهش های هنری آنها را به عنوان پژوهش پایان نامه ای قبول کرد.

میرغیاثی کارگردان و تهیه کننده:

بنده از دهه هفتاد وارد هنر شدم. پیش از ما خط شکنانی بودند که معبرها را باز کردند و امروز نیز اثری از آنها نیست. به گذشته که می نگریم پیش قدمان این عرصه مورد بهره برداری قرار نمی گیرند و ثمره تلاش های آنها استفاده نمی شود. نسل آینده نیز احتمالا به ما نگاه خواهند کرد.

اهمیت هنر سینما باعث شد که طلاب در این عرصه ورود کنند. این طلاب در این عرصه غریب بودند و با مشقات متخلف وارد این عرصه شدند. از کلاس های محدود و مطالعه و تماس با اساتید در سی و اندی سال باعث ایجاد چندین طلبه در این عرصه شد ولی اکثر این طیف از طلاب آماده به کار در همین حد می دانند زیرا ساختار برای آنها آماده نیست و هیچ نهادی نیز خود را مکلّف به تامین آنها نمی داند.

گزارشی از دیدار آیت الله اعرافی با هنرمندان و فعالان فضای مجازی

تجربه ثابت کرده است که هر طیف و گروه و نهادی به دنبال تکفل صنف خود است.

شناسایی و سازمان دهی طلاب عرصه فیلم سازی و حمایت از آنها برای حضور در این عرصه بسیار مهم است. بسیاری از طلاب یا از این عرصه خارج شده اند و یا جذب جریانات صنفی دیگر شده است.

برگزاری جشنواره های طلاب کوچکترین قدم در این عرصه است.ایجاد ساختار چابک برای حوزه، شناسایی طلاب قوی در عرصه تهیه کنندگی و تربیت آنها برای فعالیت در این عرصه بسیار مهم است.آثار هنرمندان این عرصه باید مورد نقد و بررسی و بازبینی قرار گیرد و این ارتباط نباید قطع گردد.

ابراهیم سلیمانی دبیر و داور جشنواره های هنرهای تجسمی

بازطراحی نشان واره و هویت بصری به مثابه پرچم این عرصه بسیار مهم است. این عرصه گویای دایره وظایف و اهداف آن خواهد بود.

لایحه طراحی نشان واره مرکز مدیریت حوزه های علمیه ارائه شده است تا نشان واره مدیریت حوزه با ویژگی های مندرج در لایحه و با رعایت اصل معنا داری و دارای سنخیت با اضلاع حوزه علمیه انجام شود.

تمامی فعالان مجازی با همه گرایش های هنری به نوعی برای انتقال هنرهای خود به هنرهای تجسمی نیاز دارند. پایگاه اینترنتی هنرهای تجسمی به تبیین اندیشه به تربیت نیرو و محصول و دستاوردهای هنرهای متهد به انقلاب اسلامی می پردازد. این پایگاه بنا دارد در عرصه گسترش مرزهای انقلاب اسلامی با شناسایی آثار و تجمع و تولید آثار می شود. پژوهش‌های تخصصی تلاش نماید.کمک به جبهه هنری انقلاب اسلامی، از جمله مهمترین کارویژه های این سایت است.

گزارشی از دیدار آیت الله اعرافی با هنرمندان و فعالان فضای مجازی

تمرکز و انسجام در فعالیت های هنری بسیار مهم است. حوزه های علمیه در پاسداری از حریم شریعت پاسبانی کرده اند. در این عرصه علمای ما به هنرهای عالی توجه داشته اند. از سوی دیگر دشمنان نیز از این شیوه ها غافل نبوده اند و امروز به شکل جدی به دنبال ایجاد فضای استعماری خود هستند.

هنر در حوزه باید دقیق تر و جدی تر مورد استقبال قرار گیرد تا با درهم آمیختن تعهد حوزوی و تخصصی هنری زمینه سازی ظهور حضرت ولی عصر(عج) را فراهم کند.ناگفته پیدا است که تحقق نگاه خاص مقام معظم رهبری به عرصه تبلیغ نیازمند به عرصه هنر است.هنرمندان حوزوی باید در تراز نخبگان حوزوی به شمار آیند.

حجت الاسلام حبیب داستانی بنیسی: فعال فضای هنری حوزوی

از یک خط مقدم سخن به میان آمده است که فرمانده و سرباز ندارد. وقتی ۴ میلیون نفر در اربعین شرکت می کنند یک رویداد بزرگ است و همه به آن توجه می کنند ولی هرروز صدها هزار نفر در حال بازی هستند ولی کسی به آن توجه نمی کند.

نقش و مرجعیت حوزه های علمیه در زمینه بازی های دیجیتالی در سطح ملی باید مشخص شود. هر کسی هر کاری می کند بدون اینکه به عرصه دینی آن توجه داشته باشد. مثلا باید در بنیاد ملی بازی های رایانه ای حضور داشته باشیم.

گزارشی از دیدار آیت الله اعرافی با هنرمندان و فعالان فضای مجازی

نیاز است که یک ساختار منسجم و جامع و کارآمد در داخل حوزه در این عرصه ایجاد شود. با توجه به پیشنهادات مختلف به نظر می رسد که راه اندازی یک مجتمع مستقل در حوزه و متمرکز کردن همه امور در این مجتمع مورد نیاز است. امروز ۵۰ بازی توسط حوزویان ساخته شده است که بسیاری از خانواده ای ایرانی بازیگر آنها هستند.

مرکز رشد و پارک علم و فناوری می تواند برای تولید و پژوهشکده های و مرکز آموزش های کاربردی در این عرصه باید ایجاد شود.حمایت جدی و مستمر برای حمایت از فعالان و موسسات حوزوی نیز در این عرصه باید انجام شود.

ثبوت؛ فعال بازی های رایانه ای

راهبرد مدیریت هنری حوزه های علمیه بسیار مهم است. حوزه یک بار برای همیشه ، ساختاری برای فضای مجازی نیاز دارد. در بحث بازی های رایانه ای زمانی می توانیم جریان ساز باشیم که مقابل بازی های پر مخاطب بازی طراحی کنیم. باید عزممان بر مدار تأثیرمان باشد.بهترین خروجی اینجا یک شناخت از فعالان و راهبرد سازی بر اساس این ظرفیت است.

به همین خاطر در برخی فضاها اصلا نباید خیلی پیش برویم زیر وقتی کار جدی در این عرصه نکرده ایم چون راهبرد نداریم موفق نمی شویم.حوزه باید وزنه و توانی بسازد که اگر روزی بخواهد کاری کند مشخص شود که این بدنه از ساختار حوزوی است.

حجت الاسلام کهوند فعال فضای مجازی و مدرس رسانه:

مسئله راهبری فضای مجازی بسیار مهم است. شش ماه آموزش برای فعالیت در عرصه فضای مجازی کافی نیست. راهبری به معنی آموزش و پژوهش و تبلیغ و... است.

بازی های ویدئویی نقش مهمی در ایجاد فعالیت های اجتماعی و ضد اجتماعی دارند. لازم است که ستادهای راهبری و شوراهایی که تأسیس می کنیم باید در یک محل باشد.

گزارشی از دیدار آیت الله اعرافی با هنرمندان و فعالان فضای مجازی

پژوهشکده مطالعات راهبردی حوزه تلاش خوبی در این عرصه انجام داده است. مسایل فضای مجازی یا از درون است یا درباره فضای مجازی. سرویس های فاسد فراگیر شده اند و بخش قابل توجهی از آنها فعال هستند. باید روحیه مواجهه با جنگ نرم در بین مردم را فعال کنیم و مسئولین را برای تولید سرویس های سالم ترغیب کنیم.

حجت الاسلام امینی اصل کارشناس فرهنگی پیام رسان ایتا:

تقریبا تا الان ۶ و نیم میلیون کانال فعال، ۱۱و نیم میلیون گروه، ۱۴۱هزار ادمین کانال داریم که درصد بالایی از آنها حزب اللهی هستند. یک و شش دهم میلیارد پیام از ایتا جابجا می شود و بیش از ۱۳۰ گیگابایت در ثانیه استفاده می کنیم که از سال پیش سه برابر شده است.

تعدادی از کانال ها به نام حوزه و حجره و طلبه هستند که متأسفانه در حوزه علمیه کسی داعیه دار احراز هویت آنها نیست. یک سری کانال ها در این عرصه فعال شده اند که حوزه باید صاحبان غیر اصلی آنها را شناسایی کنند.

آفتی که متأسفانه بین حزب اللهی ها ایجاد شده است عدم همگرایی طلاب در بحث ورود به بازی های رسانه ای و گاهی عدم رعایت زی طلبگی است. مثلا برخی تبلیغات چالشی است ولی انجام می شود تا ممبر بگیرند که کار خوبی نیست.

فعالان پیام رسان حوزه همگی با کوشش مجدانه تلاش می کنند ولی گاهی اوقات یک حمایت ساده و تفقد از سوی علما و بزرگان حوزه باعث تشویق آنها خواهد شد.

گزارشی از دیدار آیت الله اعرافی با هنرمندان و فعالان فضای مجازی

پایان پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    0 0
    تو این عکس همه اخوندند هنر مندی د یده نمیشه؟؟؟؟