شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
پورعلی

حوزه/ حجت الاسلام پورعلی گفت: اگر انسان‌ها، مذاهب و  اقوام مختلف با هدف رسیدن به حق و حقیقت درکنار هم جمع شوند و با رعایت آداب گفتگو کنند بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی حل شده و قدمی به سوی رسیدن به تمدن نوین اسلامی برداشته خواهد شد که دغدغه مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان جهان اسلام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت‌الاسلام وحید پورعلی، امروز در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با اشاره به اهمیت حقیقت جویی انسانها، اظهار داشت: رعایت آداب اختلاف، بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی را حل خواهد کرد.

وی با اشاره به مسئله آداب افتراقات گفت: اختلاف طبق آیات قرآن و روایاتی که از ائمه (ع) به ما رسیده، مسئله‌ای طبیعی در این عالم است، به این معنا که بنای عالم بر اختلاف علائق و سلائق است.

مدیر دفتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه افزود: اولین ادب در مورد اختلاف و آداب اختلاف این است که ما بپذیریم اختلاف چیزی است که خداوند متعال اراده کرده است و خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید؛ " یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثی‏ وَ جَعَلْناکُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ" و این آیه فقط خطاب به مؤمنین و یا مسلمانان نیست؛ خطاب آیه «یا ایها الناس» است، یعنی خطاب به تمامی مردم، چه مؤمن، چه غیرمؤمن، چه مسلمان، چه غیرمسلمان است که می فرماید؛ ما شما را از یک زن و مرد آفریدیم و شما را از ملت‌ها و قبایل و اقوام مختلف قرار دادیم و همه این مسائل به خاطر این است که افراد یکدیگر را بشناسند و لذا مسئله افتراقات، اختلاف و تفاوت، اراده خداوند است.


وی با بیان این که معیار برتری نزد خداوند متعال تقوا است، گفت: از جمله ادب اختلاف این است که من قبول کنم اختلاف یا تفاوت در این جهان، اراده خداوند متعال است؛ خداوند یکی را مرد آفریده یکی را زن، یکی را فارس، یکی را تُرک و یکی را کُرد و ادب دوم این است که ما نباید اجازه دهیم این اختلاف سر از تفرقه یا نزاع در بیاورد؛ زیرا زمانی این اختلاف مورد ذمّ خواهد شد که سر از تفرقه و نزاع در بیاورد.

حجت‌الاسلام پورعلی یکی دیگر از آداب گفت‌وگو و آداب مخالفت را عدم جزم‌گرایی دانست و تصریح کرد: یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن گفت‌وگوها و مخالفت‌ها جزم‌گرایی است؛ یعنی درحالیکه حق با طرف مقابل یا طرف گفت‌ وگو است، من خودم را در مقابل او حق مطلق بدانم، در حالی که در سیره پیامبر گرامی اسلام این طور نبوده است.

وی افزود: در آیه قرآن می‌فرماید: « وَإِنَّا أَوْ إِیَّاکُمْ لَعَلَیٰ هُدًی أَوْ فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ» یا ما یا شما بر هدایت هستیم، پیامبر از اول نمی‌فرماید؛ که من بر هدایت هستم شما در گمراهی هستید، بلکه از طرف مقابل می خواهد که بیایید با هم گفت‌وگو کنیم تا من در اثر این گفت‌وگو شما را به هدایت برسانم.

لزوم تفکیک میان اندیشه و شخصیت افراد


مدیر دفتر تقریب دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه خاطرنشان کرد: مورد بعدی که متأسفانه در مخالفت‌ها و گفت‌وگوها زیاد دیده می‌شود، عدم تفکیک بین اندیشه فرد از خود فرد است؛ ما بعضاً به جایی این که اندیشه فرد یا عقیده فرد را مورد نقد قرار دهیم، به اشتباه آن را به خود فرد سرایت داده و خود فرد را مورد نقد قرار می‌دهیم.

وی افزود: در حالی که در سیره بزرگان ما، پیامبر گرامی اسلام، ائمه بزرگوار، صحابه بزرگوار پیامبر اینطور نبوده است، بلکه آنها رفتار و عقیده فرد را نقد می‌کردند، ولی در مورد خود فرد قائل بودندکه آن فرد چون انسان است، دارای کرامت ذاتی است .

استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی در ادامه گفت: حضرت علی (ع) در نامه معروفی که به مالک اشتر نوشته، می‌فرماید: مراجعین شما دو گروه هستند «إمّا أخٌ لَکَ فی الدِّینِ ، أو نَظیرٌ لَکَ فی الخَلقِ» یا برادر دینی شما هست، یا اگر هم مسلمان نیست، انسان و شایسته احترام است.

وی کنار نهادن حب و بغض را یکی دیگر از آداب گفت‌وگو یا آداب مخالفت دانست و گفت: بعضاً حب و بغض‌هایی که ما نسبت به شخص خاص، عقیده خاص، قوم خاص، یا مذهب خاصی داریم باعث می‌شود که ما حقیقت‌ها را نبینیم و از حقیقت دور شویم.

حجت‌الاسلام پورعلی گفت: متأسفانه در این مخالفت‌ها اتفاق می‌افتد که وقتی کسی نقد یا مخالفتی را از یک مذهب یا یک شخص می‌بیند، بلافاصله وی هم نقد متقابل می‌کند که این کار شرعی و اخلاقی نیست.

وی ادب بعدی را استفاده از قول لیّن در مخالفت و گفت‌وگو دانست و تأکید کرد: خداوند متعال وقتی به حضرت موسی دستور می‌دهد که برود و با فرعون گفت‌وگو کند، یکی از دستوراتش این است « اذْهَبَا إِلَی فِرْعَوْنَ.... فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَیِّنًا ».

مدیر دفتر تقریب دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه هشتمین و آخرین ادب از آداب مخالفت را حقیقت جویی دانست و گفت: انسان باید همیشه دنبال حقیقت باشد؛ هدف از مخالفت‌ها و گفت‌وگوها این است که انسان حقیقت را جست‌وجو کند.

وی در پایان تأکید کرد: اگر انسان‌ها، مذاهب و اقوام مختلف با هدف رسیدن به حق و حقیقت درکنار هم جمع شوند، با رعایت آداب گفتگو کنند؛ و اگر قول لین، کنار نهادن حب و بغض، پرهیز از نقد متقابل، عدم جزم گرایی و تمایز بین اندیشه فرد از خود فرد رعایت شود، بسیاری از مشکلات جامعه اسلامی حل شده و قدمی به سوی رسیدن به تمدن نوین اسلامی برداشته خواهد شد که دغدغه مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان جهان اسلام است.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha