یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پیامی به سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی تصریح کرد: یافتن ارزش های مشترک، تبیین و معرفی آن‌ها به مسلمانان و دعوت به رعایت و التزام به آن‌ها مهمترین راهِ تداوم همبستگی و تقریب میان مسلمانان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ

در ابتدا لازم است میلاد پرنور و برکت رسول اعظم و نبی اکرم صلوات الله علیه و آله را به همه مسلمانان و به خصوص میهمانان گرامی تبریک و تهنیت عرض نمایم و از مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و دبیر محترم آن که اسباب برگزاری چنین مجلسی را فراهم نموده‌اند و علماء، دانشمندان و میهمانان محترم که در این مجلس شرکت کرده‌اند، صمیمانه تقدیر و تشکر نمایم.

سالیان متمادی است که این همایش‌ها و گردهمایی‌های همانند آن در کشور اسلامی ما برگزار می گردد و شرکت کنندگان در فضایی آرام و دوستانه در کنار یکدیگر و همراه با اخوت و برادری به بررسی مسائل و مشکلات می‌پردازند و هرگز اختلاف نظرها و تعدد و تکثر دیدگاه‌ها، مانع از گفتگو و تعامل نمی‌گردد؛ بی‌تردید چنین همراهی و همفکری، می‌تواند الگویی مناسب برای سایر جوامع اسلامی با همه تنوع ها و تکثرها باشد.

به نظر می رسد دلیل چنین امری را باید در وجود ارزش های مشترک پیگیری کرد؛ چه ارزش‌های انسانی و چه ارزش های دینی که التزام و تعهد به آن، از تندروی و عدم تحمل مخالف جلوگیری کرده، راه را بر زندگی مسالمت آمیز همراه با احترام به هم نوع و هم کیش هموار می سازد.

باید توجه داشت که دشمن در طول تاریخ بهترین حربه برای تضعیف جامعه ایمانی را اختلاف افکنی و بهره‌گیری از تفاوت‌های مذهبی، قومی و فکری قرار داده، هیچ‌گاه از این نقشه شوم دست برنداشته است، از این‌رو لازم است مسلمانان نیز با هوشیاری کامل لحظه‌ای از آن غافل نشوند.

یافتن ارزش های مشترک، تبیین و معرفی آن‌ها به مسلمانان و دعوت به رعایت و التزام به آن‌ها، مهمترین راهِ تداوم همبستگی و تقریب میان مسلمانان است.

اکنون که شعار اصلی این همایش نیز «همکاری برای دستیابی به ارزش‌های مشترک» است فرصتی ارزشمند به دست آمده تا با همفکری اندیشمندان و عالمان جهان اسلام، از درون منابع و مصادر اسلامی این مشترکات استخراج گردیده، به مسلمانان معرفی گردد تا در پرتو آن جوامع اسلامی بیش از پیش به سوی همبستگی و در یک کلمه رسیدن به «امت واحده» گام بردارند که این مهم تنها به دست اندیشمندان اسلامی قابل تحقق می باشد.

این جانب بار دیگر ضمن تشکر از همه بزرگوارانی که در این همایش شرکت کرده اند، عزت و اعتلای بیش از پیش اسلام و تعالی مسلمانان در سرتاسر جهان را از خداوند عزوجل خواستارم و امیدوارم کاستی‌های موجود، با همت و تلاش همگان، مرتفع گردد. بمنّه و کرمه إنّه ولیٌ قدیر.

قم ـ
ناصر مکارم شیرازی
ربیع الاول ۱۴۴۵

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسین IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۹
    0 0
    حفظه الله