شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رئیس جمهور در سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

رئیس جمهور در افتتاحیه سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی تصریح کرد: امروز همگان این نگاه مشترک را دارند که راه مقابله با دشمن تسلیم و سازش نیست، بلکه مقاومت است. گزینه سازش از روی میز برداشته شده و امروز هیچ دغدغه‌مندی در فلسطین، لبنان و سایر کشورهای اسلامی از سازش سخن نمی‌گوید.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، صبح امروز در افتتاحیه سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ضمن تبریک میلاد حضرت رسول (ص) و ایام هفته وحدت و گرامیداشت یاد شهدا و طلایه داران و بزرگان عرصه تقریب، اظهار داشت: وحدت امت اسلامی همواره در تاریخ اسلام دارای اهمیت بوده است.

بیشتر بخوانید:

آغاز سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی / میهمانان به دیدار ولی امر می‌روند

رئیس جمهور با بیان اینکه اهمیت وحدت در عالم اسلام روز به روز بیشتر مورد تاکید قرار می‌گیرد، افزود: توجه به وحدت توجه به یک امر فردی و نگاهی مقطعی نیست، بلکه یک منظومه فکری و اندیشه‌ای با محوریت حق و با محور قرار دادن باور و اعتقاد به قرآن، نبی مکرم اسلام و عترت پاک اوست.

وی ادامه داد: وحدت به معنای یکی شدن مذاهب یا جغرافیای کشورهای مسلمان نیست، بلکه وحدت، اتحاد و انسجام برای حفظ منافع امت اسلامی است؛ در تلاش برای وحدت و تقریب تمام اندیشه ما باید معطوف به حفظ و ارتقای منافع امت اسلامی باشد.

رئیس جمهور رسول گرامی اسلام(ص) را جلوه خوبی‌ها از جمله شرح صدر و صبر دانست و گفت: موفقیت رسول خدا (ص) در مسیر رسالتش در پرتو شرح صدر او بود و ایشان جلوه ایمان و مجاهدت در راه خدا و الگویی برای بشریت و انسان معاصر است.
 
نگاه به بیگانگان و عدم توجه به سیره رسول الله آغاز روند قهقرایی بشر

رئیسی عدم توجه به سخنان و سیره رسول خدا (ص) را آغاز روند قهقرایی و ارتجاعی بشریت خواند و تصریح کرد: برای امت اسلامی شاخص عقب‌گرایی عدم تبعیت از رسول خدا (ص) و پیروی از کفار است؛ رمز پیروزی مسلمانان در طول تاریخ وحدت امت اسلام با محوریت اطاعت از پیامبر و قرآن کریم بوده است.

رئیس جمهور همچنین نگاه به بیگانگان و توجه به خواست آنها را عامل دیگری برای آغاز سیر قهقرایی و ارتجاعی نظام اسلامی دانست و افزود: نظام سلطه می‌داند مهم‌ترین سد در برابر او امت اسلامی است که به پیامبر خدا، معاد، پویایی و حرکت به مقصد الهی باور دارند.

وی، دشمنی با وحدت و انسجام را مهم‌ترین شاخص برای خصومت بیگانگان با امت اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: امروز وظیفه هر مسلمانی این است که با قلم و گام‌هایش در جهت وحدت جهان اسلام حرکت کند و هر کس با قلم و قدمش در جهت تفرقه بین مسلمانان تلاش کند دانسته یا نادانسته و خواه یا ناخواه در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.
 
توجه به آزادی قدس شریف مهمترین شاخص امت اسلامی

رئیس جمهور همچنین توجه به آزادی قدس شریف و فلسطین را مهم‌ترین شاخص امت اسلام برشمرد و تاکید کرد: حرکت در مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شاخص دیگر حرکت در مسیر ارتجاعی و قهقرایی برای هر دولت و مسئول در کشورهای اسلامی است.

رئیسی ضمن اشاره به برگزاری هر ساله کنفرانس وحدت اسلامی توجه به مسائل جاری جهان اسلام را مهم‌ترین هدف برگزاری دوره کنونی این کنفرانس دانسته و اظهار داشت: جنایاتی که دست‌نشانده‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در پاکستان و افغانستان مرتکب می‌شوند، از مسائلی است که مقابله با آنها انسجام و وحدت امت اسلامی را در برابر جریان تکفیری می‌طلبد.
 
گزینه سازش با رژیم صهیونیستی از روی میز برداشت شد

رئیس جمهور ضرورت انسجام و وحدت را به عنوان نگاه مشترک جهان اسلام مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز همگان این نگاه مشترک را دارند که راه مقابله با دشمن تسلیم و سازش نیست، بلکه مقاومت است. گزینه سازش از روی میز برداشته شده و امروز هیچ دغدغه‌مندی در فلسطین، لبنان و سایر کشورهای اسلامی از سازش سخن نمی‌گوید و گزینه همه مجاهدین جهان اسلام مقاومت و ایستادگی مقابل دشمن است و این گزینه دشمن را وادار به عقب‌نشینی خواهد کرد.

رئیسی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان اظهار داشت: امروز در فلسطین ابتکار عمل و خلاقیت در دست مجاهدان بوده و این در پرتو راهبرد مقاومتی است که مسلمانان در برابر دشمنان انتخاب کرده‌اند.
 
اهمیت جهاد تبیین

رئیس جمهور وحدت و انسجام را راهکار مقابله با جنگ ترکیبی دشمن دانست و تصریح کرد: در برابر امپراطوری رسانه‌ای دشمن که می‌خواهد در اذهان مسلمانان و جوانان جهان اسلام تشویش ایجاد کند، جهاد تبیین علما و صاحبان تریبون می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
 
وی در ادامه با بیان اینکه امت اسلامی با این نشست‌ها و نگاه‌های تقریبی و وحدت‌بخش در حال آماده‌سازی برای ایفای نقش خود در نظم نوین جهانی است، تصریح کرد: ملت‌های مسلمان و امت اسلامی باید در این نظم نوین که قرار است برپایه عدالت شکل بگیرد، جایگاه مهم و اثرگذار خود را پیدا کند.
 
خودیابی تاریخی در جهان اسلام شکل گرفته است

رئیسی اجلاس بین‌المللی وحدت اسلامی را اجلاسی با عظمت، وحدت‌بخش، ضدصهیونیستی، ضدامپریالیستی و ضدنظام سلطه دانست و گفت: معتقدیم امروز به برکت حرکت مجاهدان و خون شهدا امت اسلامی می‌خواهد مسلمان زندگی کند و در این راستا یک خودیابی تاریخی در جهان اسلام شکل گرفته است.
 
آمادگی جهان اسلام برای ایفای نقش جهانی با اهرم‌های قوی اقتصادی، موقعیت ممتاز جغرافیایی و سابقه تاریخی درخشان

رئیس جمهور در ادامه امنیت، صلح، آرامش و پیشرفت جامعه اسلامی در همه سطوح را در گرو وحدت و انسجام میان مسلمانان عنوان کرد و اظهار داشت: امروز جهان اسلام با اهرم‌های قوی اقتصادی، موقعیت ممتاز جغرافیایی و سابقه تاریخی درخشان، جایگاه قدرتمندی در دنیا دارد و برای ایفای نقش جهانی آماده است.

رئیسی ابتکار تاریخی حضرت امام خمینی (ره) در ایجاد وحدت و تقریب مذاهب اسلامی و ادامه این مسیر از سوی رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی را یگانه راه سعادت برای امت اسلامی عنوان کرد و گفت: در این راستا دیپلماسی سیاسی، فرهنگی و ارتباطات در همه زمینه‌ها بسیار اهمیت دارد و شما فرهیختگان جهان اسلام باید از این ظرفیت‌ها به‌ویژه دیپلماسی فرهنگی برای تقویت ارتباطات میان مسلمانان از آسیا به آفریقا و از آفریقا به اروپا و سایر نقاط جهان استفاده کنید.
 
هدف مشترک وحدت امت اسلامی

رئیس جمهور با اشاره به اینکه این اجتماع متشکل از نمایندگان کشورهای مختلف جهان قرار است با همگرایی و هم‌اندیشی، هدف مشترک وحدت امت اسلامی را دنبال کند، تأکید کرد: یقین بدانید این نگاه و حرکت، راه سعادت و موفقیت را برای امت اسلامی روز به روز هموارتر خواهد کرد.

رئیسی در ادامه تصریح کرد: آنچه امروز از تلاش مجاهدان و همه شهدای نهضت جهانی اسلامی از جمله سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در جای جای جهان اسلام جلوه‌گر است، رسالتی سنگین برعهده ما گذاشته؛ پیام شهدا در فضای امت اسلامی طنین‌افکنده و ما را به وحدت، انسجام، ایستادگی، مقاومت و امید به آینده رهنمون می‌کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن به دنبال ایجاد یأس در جامعه اسلامی و در بین مسلمانان است، اما امت اسلامی این محاسبه را بهم ریخته و اثبات کرده است که عبد خدا و پیرو رسول اوست، افزود: امت اسلامی با تقریب نگاه و وحدت رویه و عمل اثبات کرده که برای شنیدن پیام شهدا گوش شنوا دارد و بناست در همین مسیر نورانی گام بردارد.
 
گماردن افراد دست‌نشانده در برخی کشورهای اسلامی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی

 رئیسی در ادامه زنجیره اقدامات دشمنان از توهین به مقدسات، قرآن کریم و اولیای الهی گرفته تا تشکیل گروه‌های تکفیری برای قتل، غارت و جنایت در جهان اسلام و نیز گماردن افراد دست‌نشانده در برخی کشورهای اسلامی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را جملگی در راستای متوقف کردن امت اسلامی دانست و تصریح کرد: مسلمانان این امت اثبات کرده‌اند اهل ایستادگی، مقاومت، دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی هستند.

رئیس جمهور در پایان ابراز امیدواری کرد که این نشست باشکوه با حضور اندیشمندان، علما و صاحبنظران جهان اسلام بتواند مسیر نورانی وحدت و انسجام امت اسلامی را طی کند و در این مسیر گام‌های مؤثرتری بردارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha