دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر / مراسم افتتاحیه بیست وششمین سال دروس مجتمع آموزشی و پژوهشی ائمه اطهار (ع)

حوزه/ دبیرشورای عالی حوزه های علمیه گفت: بسیاری از لغزش‌ها و انحرافاتی که در طول تاریخ افتاده، عمدتاً به خاطر دوری افراد از خط و مشی اصلی روحانیت و حوزه‌های علمیه بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امروز در آیین افتتاحیه دروس آموزشی پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به روایت «من طَلَبَ اَلْعِلْمَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ یُصِبْ مِنْهُ بَاباً إِلاَّ اِزْدَادَ فِی نَفْسِهِ ذُلاًّ وَ لِلنَّاسِ تَوَاضُعاً وَ لِلَّهِ خَوْفاً...» اظهار کرد: گاهی ممکن است که کسی شیفته علم آموزی باشد؛ اما برای خدا علم نیاموزد؛ اگر چنین باشد نمی توان بر پایه آن علم، بناهای استواری بنیان کرد؛ مگر این که طلب علم تنها به قصد «الله» باشد؛ چراکه اگر چنین نباشد این افراد حتی از خداوند نیز ترسی نخواهند داشت.

وی با اشاره به امیدها و انتظارها از حوزه های علمیه افزود: تاسیس حوزه های علمیه از زمان رسول گرامی اسلام(ص) بوده است و از آن روز تا الان حوزه های علمیه دارای وجودی مبارک، پرثمر و با نتایج بسیاری است و توانسته است در عرصه های مختلف، اقدامات قابل توجهی داشته باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه حوزه‌های علمیه دارای سه کارکرد عمده هستند، ادامه داد: یکی از کارکردهای عمده حوزه‌های علمیه ارائه اسلام ناب محمدی و اسلام بدون انحراف است و تا زمانی که حوزه‌های علمیه طبق قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص) عمل کرده و طلاب ارزشمندی را تربیت کنند، ثابت و استوار مانده و تا آخر در مسیر حق و راه راست قدم خواهند برداشت.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: بسیاری از لغزش‌ها و انحرافاتی که در طول تاریخ افتاده، عمدتاً به خاطر دوری افراد از خط و مشی اصلی روحانیت و حوزه‌های علمیه بوده است؛ وقتی مسائل غیر حوزوی را به نام حوزه داخل حوزه کنیم این انحرافات شکل خواهد گرفت.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه، حوزه علمیه فعال و پرثمر را حوزه علمیه‌ای دانست که متناسب با مشکلات و فضای روز جامعه، برنامه‌ریزی های متناسب را در مباحث روز جامعه داشته باشد.

آیت الله حسینی بوشهری دومین کارکرد حوزه‌های علمیه را مرزبانی آنان از اعتقادات دانسته و خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه علاوه بر این که مرزبان‌های اعتقادی و علمی جامع اسلامی هستند، امروز نیز روحانیت علاوه بر حفظ مرزهای اعتقادی، محافظ مرزهای امنیتی نیز هستند و این یک افتخاری برای حوزه های علمیه می باشد.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری، سومین کارکرد عمده حوزه‌های علمیه را تربیت نفوس عنوان و سیره علمای بزرگی همچون آیت الله میرزای شیرازی در تربیت نفوس دانست و افزود: آیت الله میرزای شیرازی در تربیت نفوس فردی را بر منبر نشانده و درخواست می‌کرد تا او را موعظه کند.

آیت الله حسینی بوشهری در پایان از طلاب و فضلای حوزه درخواست کرد تا همیشه تربیت نفوس را در کنار علم آموزی و تحصیل در نظر داشته باشند و به صورت مستمر در عرصه تربیت نفس تلاش و کوشش کنند.

در پایان این مراسم ۱۲ نفر از ممتازین علمی مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار(ع) با اهدای جوایزی با حضور آیات، حسینی بوشهری، فاضل لنکرانی و سید محمد غروی و جمع زیادی از استادان و طلاب این مجتمع تجلیل شدند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha