یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
جشنواره فیلم مستند ۱۷

حوزه/ «کمی روشن تر از آبی» اثر مصطفی کوچکی، « از ناصر تا فاو» ساخته فاطمه علیزاده فرد، «صبر نفس» به تهیه‌کنندگی محمد مهدی هاشمی، «روی سر روی دست» از علیرضا سبحانی، «پرده آخر» اثر جلال یقموری و «قرار روز شانزدهم» ساخته محمد احسان اصغرزاده آثار اکران شده در روز ششمین جشنواره فیلم مستند ۱۷ است که مورد استقبال طلاب جوان و دانشجویان دختر قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه به نقل از جشنواره فیلم مستند ۱۷، ششمین روز از برگزاری جشنواره ملی فیلم ۱۷ با نمایش ۵ فیلم مستند و البته حضور قابل توجه طیف‌های مختلف مردم به ویژه طلاب و روحانیون همراه بود.

نخستین اثر، مستند” کمی روشن تر از آبی” به کارگردانی مصطفی کوچکی بود که به زندگی شهید اصغر وحیدی خواه می پرداخت.

شهیدی که در اسفندماه سال ۶۵ و در جریان عملیات کربلای ۵ در شلمچه با نوشیدن شراب طهورای شهادت آسمانی شد و مزارش در گلزار شهدای علی بن جعفر(ع) میعادگاهی است برای عاشقان و شیفتگان فرهنگ ایثار و شهادت.

دومین اثر در رابطه با زندگی و مجاهدت شهید مصطفی عسکری است که عنوانش “از ناصر تا فاو” به تهیه کنندگی سجاد صالحی حاجی آبادی و کارگردانی فاطمه علیزاده است.

بهره گیری از فیلم ها و تصاویر آرشیوی دوران دفاع مقدس به خصوص عملیات تصرف فاو از نکات مهم این مستند به لحاظ بصری است که در شکل گیری و القای پیام محتوایی آن نیز تأثیرگذار بوده است.

در مستند “از ناصر تا فاو” پرداختی هنرمندانه به وقایع مرتبط با شهید در دوران پیش از انقلاب و مبارزات انقلابی شده است و ضمن آن که در همین بخش، مخاطب نیم نگاهی به روزنامه های کیهان و اطلاعات در روزهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی دارد.

در این اثر علاوه بر همسر و نزدیکان شهید به سبک و سیاق اکثر مستندهای این جشنواره با تنی چند از دوستان و همرزمان شهید نیز مصاحبه انجام شده است، با این حال بهره گیری از تنوع لوکیشن در انجام مصاحبه به خصوص زاویه درست دوربین در مصاحبه با افراد در گلزار شهدا از جمله ویژگی های خوب فرمی اثر به شمار می رود.

مستند “از ناصر تا فاو” در رابطه با زندگی و رزمندگی معلم شهیدی است که در عین حال که از رسالت معلمی خود حتی در جبهه های حق علیه باطل غافل نبوده، اما همواره تأکیدش این بود که حفظ انقلاب و نظام اسلامی خاصه در میدان رزم، وظیفه و تکلیف همه ماست و در این راه نباید کوتاهی کرد.

در این اثر همچنین شاهد خاطره گویی استاد احمد عابدی از اساتید حوزه علمیه قم درباره دوست و همرزمش هستیم که این صحبت ها در کنار بیان خاطرات سردار محمد رئوفی، مرتضی سرهنگی روزنامه نگار، پژوهشگر و فیلمنامه نویس فعال در حوزه انقلاب و دفاع مقدس، سردار حاج محسن موحدی  رییس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم و تنی چند از سرداران و رزمندگان دفاع مقدس حال و هوای خوبی به مستند بخشیده است.

“صبر نفس” سومین مستند بخش نخست ششمین روز جشنواره است که به کارگردانی محمد مهدی هاشمی در رابطه با شهید صابر مهرنژاد ساخته شده است.

گفتنی است شهید جانباز صابر مهر نژاد از جمله شهدای والامقام محله امامزاده جعفر شهید است که خاطرات جذابی از شهدای لشکر ۱۷ به خصوص سردار شهید حاج مهدی زین الدین دارد.

در بخش دوم نمایش فیلم ها شاهد پخش دو مستند جذاب دیگر بودیم که اولین آن ها”روی سر روی دست” به کارگردانی علیرضا سبحانی در رابطه با شهید اکبر شیرازی بود؛ شهید شاخصی که در بین بچه ها و رزمندگان به جهت طلبه بودنش از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به شیخ اکبر معروف بود و در مقطعی از دوران دفاع مقدس بنا برخواست و تشخیص مهدی زین الدین به مسئولیت مهم تشکیل و سازماندهی یگان دریایی لشکر ۱۷ گمارده شد و در این سنگر نیز خدمات و شایستگی های بسیاری از خود نشان داد.

واپسین فیلم مستند این روز اختصاص به زندگی و مجاهدت های شهید سیدمحمدابراهیم جنابان داشت؛ اثری که کارگردانی آن را جلال یقموری عهده دار بود.

از جمله شاخصه های ممتاز این اثر باید به این نکته اشاره کرد که برای روایت خاطرات نزدیکان و همرزمان شهید از ظرفیت های هنر نمایش و صحنه تئاتر استفاده کرده و تلفیق این مساله با گزینش تصاویر و فیلم های آرشیوی از دوران دفاع مقدس و حتی قبل از انقلاب، قابلیت و جذابی خوبی به مستند بخشیده است.

روحیه بسیجی، اخلاص، نظم و برنامه ریزی، اهل ورزش بودن به خصوص کشتی و کونگ فو و … از جمله شاخصه های رفتاری و سبک زندگی این شهید والامقام است که از زبان دوستان و نزدیکانش در این اثر بدان ها اشاره می گردد.

در میانه‌ی مستند نیز بیننده و شنونده بخشی از صحبت های شهید زین الدین در جمع رزمندگان جبهه اسلام هستیم، آن جا که این سردار دلها به صراحت بیان می دارد:” ما هم شهادت را می خواهیم و هم پیروزی را، هر کدام را خدا قسمت ما کرد به آن راضی هستیم . مهم این است که تکلیفمان را در راه خدا درست انجام بدهیم و در این راه نه یک قدم به راست و نه یک قدم به چپ منحرف نشویم”

در بخش دیگری از اثر خاطره ای جذاب می شنویم از زبان علی حاجی زاده، رفیق و همرزم شهید و آن هم این که در ماجرایی، شهید زین الدین برای این که ابراهیم جنابان و علی حاجی زاده را متوجه هوای نفسشان و تلاش برای ترک آن کند آن ها را چهل شبانه روز مجبور به کندن کانال می کند و این گونه زمینه ای فراهم می شود تا این دو رزمنده بیش از پیش در مسیر معنویت و خودسازی گام بردارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha