دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله محمود رجبی

حوزه/ رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: آنچه هویت تمدن اسلامی و غلبه دین اسلام بر سایر ادیان را به نمایش می گذارد فرهنگ غنی اسلام است که همان ارزش ها و آرمان های الهیست واین کار نیز در گرو علوم انسانی است چرا که این علوم انسانی فرهنگ ساز وهویت ساز است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محمود رجبی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) که با حضور جمعی از اساتید، فضلا، اعضای هیات علمی و دانش پژوهان در سالن اجتماعات برگزار شد در سخنانی با تبریک هفته وحدت و فرارسیدن ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص) و رئیس مذهب شیعه امام جعفر صادق(ع) در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه علوم انسانی اسلامی و لزوم تلاش برای این هدف مهم پرداختند و گفت: اگر ما بخواهیم تمدن نوین اسلامی محقق شود و معارف قرآنی پیاده شود باید فرهنگ غنی این کتاب آسمانی و آموزه های حضرت رسول اکرم و اهل بیت(ع) بر جامعه حاکم باشد و تا این فرهنگ در جامعه پیاده نشود تمدن اسلامی گسترش پیدا نخواهد کرد.

وی افزود: آنچه که هویت تمدن اسلامی و غلبه دین اسلام بر سایر ادیان را به نمایش می گذارد فرهنگی غنی اسلام است که همان ارزش ها و آرمان های الهیست واین کار نیز در گرو علوم انسانیست چرا که این علوم انسانی فرهنگ ساز وهویت ساز است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه سایر علوم ابزاری برای فرهنگ سازی و هویت سازی می باشد خاطرنشان ساخت: امروزه این علوم انسانی است که در جامعه جهانی به آن اهتمام می شود و حتی جوامع غیر اسلامی نیز به آن توجه دارد چرا که این علوم باعث جهت دهی و فرهنگ سازی می شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: اگر این علوم انسانی بر مبانی سکولار و الحادی در جامعه رواج یابد قطعا تمدنی که شکل خواهد گرفت نیز سکولار خواهد بود اما اگر این علوم انسانی اسلامی باشند فرهنگ و تمدنی که حاکم می شود نیز اسلامی و الهی خواهد بود.

آیت الله رجبی با اشاره به اینکه مسیر ما در جهت تحقق اسلام از مسیر علوم انسانی می باشد ابراز داشتند: مسیر ما در جهت تحقق اسلام تنها از مسیر علوم انسانی است و راه دیگری برای تحقق تمدن نوین اسلامی و حاکمیت دین خدا وجود ندارد و این نشان از دور اندیشی آیت الله مصباح یزدی می باشد که ایشان از قبل از انقلاب به این فکر بودند و در راه آن تلاش کردند.

وی گفت: بزرگانی همچون شهید بهشتی و آیت الله مصباح یزدی ره به خوبی می دانستند که اگر جامعه به سمت تمدن نوین اسلامی بخواهد برود پایه اش علوم انسانی است و مقام معظم رهبری نیز بارها اشاره کرده اند که اگر این علوم انسانی اسلامی نشود نه تنها مفید فایده نیست بلکه مضر نیز خواهد بود.

آیت الله رجبی با اشاره به اینکه امروزه اوجب تولید علوم انسانی اسلامی می باشد تاکید کردند: آیت الله مصباح یزدی حق بزرگی به گردن حوزه های علمیه دارند و مانیز باید قدردان این نعمت بزرگ باشیم که در موسسه ای مشغول به فعالیت هستیم که ایشان برای آن زحمات زیادی کشیدند و موسسه انجام این تکلیف مهم را بر عهده دارد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در قسمت دیگری از سخنان خود توصیه هایی به همه اساتید، فضلا و دانش پژوهان داشتند و گفت: اساتید ودانش پژوهان ما باید بدانند که چه وظیفه و رسالت مهمی بر دوش دارند و اگر در این مسیر کوتاهی کنند باید روزی در پیشگاه الهی پاسخگو باشند.

وی بیان داشت: فرصت حضور در مؤسسه را غنیمت شمرده و از آن استفاده بهینه کنید؛ بسیار خسارت بزرگیست که کسی تنها برای گرفتن مدرک، شغل و کاری غیر از انجام وظیفه الهی به مؤسسه بیاید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم لزوم داشتن برنامه برای نیل به موفقیت و استفاده از فرصت را مهم دانست و ابراز داشت: دانش پژوهان توجه کنند که یک برنامه ریزی دقیق و خوب می تواند نقش زیادی در استفاده از فرصت و رسیدن به موفقیت داشته باشد، نباید لحظه ای از اوقات دانش پژوهان ما هدر رود.

آیت الله رجبی در پایان سخنان خود گفت: همواره توصیه های مرحوم آیت الله مصباح یزدی مبنی بر داشتن اخلاص و توسل به ائمه اطهار(ع) را مد نظر داشته باشید و هر روز یک سلام با توجه به محضر حضرت ولیعصر عج بدهید و از ایشان مدد بگیرید؛ علامه مصباح یزدی(ره) در همه دیدارهایشان تأکید داشتند و می‌گفتند که اگر اخلاص داشته باشیم خدای متعال فوق تصور همه ما کمک خواهد کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ۲ IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    0 0
    خوش بحالت تو هم به آرزوی خود رسیدی