دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
تصاویر/ آیین عمامه گذاری طلاب مدرسه علمیه جزائریه شوشتر

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: حوزه علمیه باید برای ارتباط صحیح، سالم و اسلامی با همه اقشار جامعه راهکار داشته باشد و این مطلب را در دستور کار خود قرار دهد.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز حجت الاسلام و المسلمین بلادیان مدیر حوزه علمیه خوزستان امروز در آیین عمامه گذاری جمعی از طلاب مدرسه علمیه جزائریه شوشتر، ضمن تبریک میلاد باسعادت پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) با اشاره به آیه ۲۱ سوره احزاب «لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا» اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم که برای همه ی ما درس زندگی است، پیامبر اکرم را به عنوان الگو معرفی کرده، اما باید دانست که تبعیت از اسوه و الگو کار ساده‌ای نیست، تبعیت در کارهای کوچک ساده است ولی در کارهای بزرگ و خطیر که در زندگی دنیوی و اخروی ما تأثیر ویژه‌ای دارد، ساده نبوده و دارای مشقت و سختی‌های فراوان است و نیاز به استقامت دارد.

وی افزود: اگر بخواهید از نحوه زندگی یک دانشمند تبعیت کنید می‌بینید که باید مشقت‌هایی را تحمل کرده و ایستادگی کنید، حالا اگر بخواهیم از پیامبر اکرم(ص) تبعیت کنیم می‌بینیم که این تبعیت مشقت‌های فراوانی به همراه دارد، موضوعی می‌خواهد و مقدماتی را می‌طلبد که هر فردی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، بیان کرد: برای اینکه در مسیر تبعیت از پیامبر مکرم اسلام(ص) گام برداریم و در این مسیر پایدار بمانیم سه شرط لازم است که اولین آنها امید به خداوند متعال است (لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ)، حالا چه کسی به خداوند امید دارد؟ در جواب باید گفت کسی که خدا را بشناسد، چرا که توحید و خداشناسی شرط اول حیات دینی و معنوی و تبعیت از خدا، پیامبر و اهل بیت(ع) است.

وی ادامه داد: اگر خداوند را آنگونه که هست یعنی هم ذات و هم صفاتش را خوب بشناسیم می‌توانیم در راه خدا گام برداریم، هرچه شناخت ما از خداوند دقیق‌تر باشد و زندگی ما بر اساس معیارهای وحدانیت الهی و توحیدی همگون‌تر باشد و تطبیق پیدا کند، آن موقع تبعیت ما از خدا و رسولش در زندگی صدق پیدا کرده و اسوه بودن پیامبر نیز در زندگی ما تطبیق پیدا می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان خاطرنشان کرد: صرف اعتقاد و امید داشتن به خداوند متعال کافی نیست، چرا که عده‌ای هستند که به خداوند متعال اعتقاد دارند ولی در عمل چون دشمن قسم خورده‌ای هستند و شیطان به عزت خداوند قسم خورده که همه بندگانش را از مسیر حق منحرف کند، باز نمی‌توانند در مسیر تبعیت از پیامبر گام بردارند و نیاز به شرط دومی خواهند داشت که آن اعتقاد به آخرت است (وَالْیَوْمَ الْآخِرَ).

وی خاطرنشان کرد: اگر اعتقاد به خداوند داشته باشیم اما آخرت را باور نکنیم با خود می گوییم که بله دنیا دو روز است و باید در این دو روز دنیا تا می‌توانیم خوش باشیم.

مدیر حوزه علمیه خوزستان عنوان کرد: باید بدانیم که صرف اعتقاد به خداوند متعال و روز قیامت برای تبعیت از پیامبر مکرم اسلام و استقامت در این مسیر کافی نیست چرا که ما در قرآن، روایات و داستان‌های پیامبران و روزگار خودمان خوانده و یا شاهد بوده‌ایم که انسان‌هایی بودند که واقعا از حیث معرفت به خداوند و روز قیامت از حیث تئوری و علمی بسیار فاضل و در سطح بالایی بودند مانند بلعم باعورا که مستجاب الدعوه بود ولی به بیراهه رفتند و گمراه شدند از این رو برای تبعیت از پیامبر و استقامت در این مسیر شرط سومی لازم است که آن ذکر زیاد خداوند است(وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا).

وی ادامه داد: تا زمانی که ذکر خدا، یاد خدا، نسبتی که با خداوند متعال داریم و جایگاهی که ما در عمل باید در مقابل خداوند مراعات کنیم، اگر این‌ها به درستی مراعات و یادآوری نشوند در عمل کم می‌آوریم و نمی‌توانیم در مسیر تبعیت از پیامبر استقامت کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان ضمن تبریک به طلابی که در این مراسم ملبس به لباس روحانیت می‌شوند، ابراز کرد: امروز روزی است که هم دوستانی که در این مراسم عمامه بر سر می‌گذارند و هم من و شمایی که به عنوان رهروان راه پیغمبر(ص) و امام صادق(ع) شناخته می‌شویم، باید تجدید عهد کرده و یک بازبینی در اخلاق و رفتار، اعمال و عقایدمان داشته باشیم و ببینیم که چقدر اخلاق، رفتار، اعمال و عقایدمان با افعال و گفتار، دستورات و منویات اهل بیت عصمت و طهارت تطبیق دارد.

وی ادامه داد: پیامبر مکرم اسلام در تمامی امور برای ما اسوه است، ما ایستادگی پیامبر در تبلیغ دین و تحمل سختی‌هایی که در ابلاغ آیات الهی کشیده‌اند را در تاریخ خوانده‌ایم، همه ما به عنوان رهروان این راه و علی‌الخصوص حوزه‌های علمیه به‌عنوان نهادهایی که مسئولیت حفظ و ارتقای امور دینی در منطقه، جامعه، عشایر، روستاها و محافل مردمی دارند باید الگوبرداری کنند و ببینند که پیامبر در مسیر تبلیغ دین چه روحیات، اخلاق و چه رفتاری با مردم داشتند و چگونه تبلیغ می‌کردند و در امور حکومتی چگونه عمل می‌کردند؟

مدیر حوزه علمیه خوزستان ادامه داد: همه وظیفه دارند که پیامبر را الگو قرار دهند، چرا که دستور قرآن در آیه فوق الذکر عام است اما ما حوزویان و کسانی که ملبس به لباس روحانیت می‌شوند به‌عنوان کسانی که مردم آنها را سربازان امام زمان(عج) تلقی می‌کنند بیش از دیگران مسئولیت داریم و باید بار این مسئولیت بزرگ را رعایت کنیم، چرا که هر نعمتی مسئولیت و شکری به همراه دارد.

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که برای خدمت به عرصه دین، قرآن، مکتب و اهل بیت، باید سختی کشید و تحمل کرد همچنین باید علم و معرفت خود را بالا ببریم و تقوا، اخلاق و شیوه‌های تعامل با مردم، را بیاموزیم و در خود رشد و ارتقاء دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان یادآور شد: باید مهارت‌های انتقال مطلب و محتوا برای کودکان، نوجوانان، دانش آموزان، دانشجویان و همه اقشار مردم را بیاموزیم، حوزه علمیه باید برای ارتباط صحیح، سالم و اسلامی با همه اقشار جامعه راهکار داشته باشد و این مطلب را در دستور کار خود قرار دهد.

وی عنوان کرد: بنده از تمامی طلاب تقاضا دارم مهارت‌هایی که بیان کردم را بیاموزند همچنین در کنار اساتید فاضل و دانشمندی که در اختیار دارند از اخلاق طلبگی بهره‌مند شوند تا بتوانند در آینده مانند خورشید در منطقه، محله و شهر خود بدرخشند و حقانیت کلام اهل بیت(ع) و نورانیت قرآن را به قلوب مردم منتقل کنند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان با اشاره به آیه ۴٠ سوره حج «وَلَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ»، بیان کرد: وعده الهی نصرتی است که خداوند متعال به کسانی عنایت می‌کند که در راه او گام بر می‌دارند، نصرت من و شمای طلبه آماده کردن خودمان برای خدمت است هر کسی که در این مسیر استقامت کند قطعا خداوند او را نصرت می‌دهد تا ان‌شاءالله بتواند در مسیر رضایت امام زمان(عج) گام بردارد و تاثیری ولو مختصر در ظهور امام زمان(عج) داشته باشد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha