جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
1

حوزه/ نشست علمی هوش مصنوعی؛ حج و تمدن اسلامی با ارائه دبیر ستاد راهبری فناوری هوشمند حوزه علمیه از سوی پژوهشکده حج و زیارت با همکاری ستاد راهبری فناوری‌های هوشمند برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر محمدرضا قاسمی در نشست علمی «هوش مصنوعی؛ حج و تمدن اسلامی» که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات پژوهشکده حج و زیارت برگزار شد، بر ضرورت مجهز شدن به فناوری هوش مصنوعی تأکید کرد.

وی افزود: بشر از ابتدای شناخت کامپیوتر و تسهیل برخی کارکردها، تلاش کرد با ابزاری به نام کامپیوتر بخشی از فرآیند ادراک و یادگیری انسان را توسط ماشین انجام دهد؛ بنابراین هوش مصنوعی پدیده جدیدی نیست.

دبیر ستاد راهبری فناوری هوشمند حوزه علمیه با بیان اینکه تلاش بشر برای تجهیز ماشین به الگوی یادگیری انسان را هوش مصنوعی می‌نامیم، خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی قابلیتی است که ماشین می‌تواند بخشی یا همه افکار انسان را به خوبی تقلید و پس از تقلید، خلق رفتار کند.

وی اظهار داشت: به ماشینی که بتواند رفتارهای ساده انسان را تقلید کند و مجموعه کنش‌های انسان را براساس مدل یا شبیه‌سازی بتواند انجام دهد و عوارض محیطی را به خوبی کشف کند، ماشین‌های خودران می‌گویند که در حقیقت همان هوش مصنوعی است.

دکتر قاسمی با بیان اینکه هوش مصنوعی یک فناوری افقی است و در همه علوم و صنایع کاربرد دارد، گفت: این فناوری را راهبردی و عمیق می‌دانند چراکه وقتی به خدمت درآمد فردی که آن را به خدمت گرفته است نسبت به افراد دیگری که تابع آن فناوری هستند سلطه پیدا می‌کند.

وی هوش مصنوعی را یک فناوری تحول آفرین خواند و افزود: وقتی با داده‌های بسیار ساده مواجه هستید و هنوز داده‌ها ساختاریافته نشده‌اند، با پردازش‌ها و پردازشگرها یک نوع تعامل دارید اما وقتی داده‌ها عمیق شد دیگر پردازش در داده‌ها را نمی‌توان با پردازشگران قدیمی انجام داد.

دبیر ستاد راهبری فناوری هوشمند حوزه علمیه تصریح کرد: با توجه به عدم طراحی خاص درباره پژوهش‌های چند لایه یا بینارشته‌ای یا بنیادی، درباره مسائل چند وجهی، چند بعدی و چند ضلعی طراحی خاصی نداشته‌ایم اما ماشین این قابلیت را دارد که با داده‌های انبوه و چند سطحی بتواند با الگوریتم و مدل یادگیری که از شما یاد می‌گیرد مواجه چند سطحی داشته باشد.

وی با بیان اینکه هوش مصنوعی ظرفیت و وزن متغیرها را متناسب با ذهن شما در نظر می‌گیرد، اظهار داشت: با ابزاری مواجه هستید که این ابزار توانمندساز است و آنچه ما در گذشته می‌توانستیم انجام دهیم را به مراتب تقویت می‌کند تا آنچه باید بشود.

دکتر قاسمی از وجود داده، زیرساخت‌های پردازشی و توسعه الگوریتم به عنوان سه عامل اساسی برای رسیدن هوش مصنوعی به نقطه اوج و کمال نام برد و گفت: در عرصه علوم و فرهنگ اسلامی و به ویژه حج و زیارت نه تنها در زمینه داده ضعف نداریم بلکه نقطه قوت داریم؛ تنها ضعف عدم آزادسازی داده است و هرچقدر در حوزه آزادسازی داده تأخیر کنیم ضرر کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: هرچقدر محققان ما بر روی داده‌ها بیشتر کار انجام دهند، فربه‌تر می‌شود و هرچه داده بیشتر شد، پژوهش سخت‌تر می‌شود و اینجا مجال ورود هوش مصنوعی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha