یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مرتضی مطیعی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین مطیعی با بیان اینکه سالمندان به هیچ عنوان نباید احساس کنند سربار جامعه هستند، افزود: بسیاری از سالمندان گنجینه‌ای ارزشمند از تجارب و مهارت‌های مختلف هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان، در جشنواره «پیشکسوتان سرزمین من» به همت اداره کل بهزیستی استان سمنان در فرهنگسرای کومش سمنان، با بیان اینکه پیشکسوتان و سالمندان از جایگاه ویژه‌ای در جامعه برخوردار هستند گفت: عمده سالمندان بویژه آن گروه که از اعتقادات دینی عمیق‌تری برخوردارند و با خداوند متعال ارتباط برقرار می‌کنند شرایط روحی و روانی بهتری دارند.

امام جمعه سمنان با اشاره به آیه ۶۸ سوره یس افزود: قرآن کریم می‌فرماید «وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَکِّسْهُ فِی الْخَلْقِ ۖ أَفَلَا یَعْقِلُونَ» هرکس را عمر طولانی دهیم، در آفرینش دگرگونش کنیم. چرا تعقل نمی‌کنند؟

وی با بیان اینکه کاهش توان جسمی انسان در دوران پیری، امری طبیعی است، اظهار کرد: برخلاف فرزندان که با افزایش سن، تمایل کمتری برای همراهی با والدین از خود نشان می‌دهند، والدین با افزایش سن علاقه دارند افراد بیشتری در اطرافشان حضور داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان ادامه داد: قرآن کریم در آیه ۱۴ سوره تغابن به والدین توصیه می‌کند به فرزندان خود وابسته نباشند، چرا که برخی از آنها تا مرز دشمنی با والدین نیز پیش می‌روند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با اشاره بر تأکیدات چندباره قرآن کریم در مورد نیکی به والدین گفت: اینکه قرآن کریم می‌فرماید به پدر و مادر خود کوچکترین کلمه‌ ناپسندی نگویید یعنی هیچ‌گونه بی‌احترامی به والدین جایز نیست.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان سمنان، تکریم سالمندان را وظیفه فرزندان و آحاد جامعه دانست و گفت: سالمندان، سکه اجتماعات هستند چراکه هریک از آنها در تربیت افراد جامعه نقش ایفا کرده‌اند.

وی با بیان اینکه بازنشستگی به معنای پایان فرصت‌های زندگی نیست، اظهار کرد: بازنشستگان و سالمندان باید از مهارت ها و تجربیات ارزشمند خود در دوران فراغت از کار بهره بگیرند.

امام جمعه سمنان بیکاری را زمینه‌ساز بروز مشکلات روحی و روانی عنوان کرد و افزود: هرکس می‌خواهد به آرامش حقیقی دست پیدا کند، باید ارتباط خود را با خداوند متعال افزایش دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی با بیان اینکه بندگی خدا ارزش و منزلت انسان را ارتقا می‌دهد، گفت: پیامبر اکرم (ص) به دلیل بندگی و عبودیت خداوند به کمال و قرب الهی دست یافت.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان، به افزایش امید به زندگی در کشور اشاره کرد و گفت: سالمندان باید مراقب باشند توانمندی های آنان تحت‌الشعاع عنوان سالمندی قرار نگیرد.

وی تاکید کرد: اکثریت والدین حتی در سخت‌ترین شرایط زندگی هم دغدغه فرزندان خود را دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مطیعی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گلایه‌های به حق سالمندان از برخی مسئولان گفت: مراکز نگهداری از سالمندان باید برای تکریم هرچه بیشتر این عزیزان تلاش کنند.

امام جمعه سمنان با بیان اینکه سالمندان به هیچ عنوان نباید احساس کنند سربار جامعه هستند، افزود: بسیاری از سالمندان گنجینه‌ای ارزشمند از تجارب و مهارت‌های مختلف هستند.

نماینده ولی فقیه در استان سمنان دفع بلا را یکی از برکات حضور سالمندان در جامعه دانست و گفت: فرزندان تصور نکنند وظیفه تربیت والدین در کهنسالی برعهده آنان قرار گرفته و باید نکات زندگی را به این عزیزان یادآوری کنند!

وی در پایان با تأکید بر اجابت دعای والدین در حق فرزندان خاطرنشان کرد: در آموزه‌های دینی حتی والدینی که از دار دنیا رفته‌اند دارای شأن و احترام هستند تا جایی که می‌توان از آنها برای امور زندگی استمداد کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha