سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام مهدی ولی زاده

حوزه/ مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی، گفت: در آذربایجان غربی در کلیه کشتارگاه‌ها، به تعداد ۳۴ ناظر شرعی بعد از طی دوره‌های آموزشی تخصصی مشغول به فعالیت و نظارت بر حلیت و طهارت مواد تولیدی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام مهدی ولی زاده شامگاه دوشنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی دامپزشکی که در سالن اجتماعات سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ارومیه برگزار شد، با اشاره به اهم اقدامات دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی، اظهار داشت: قانون نظارت شرعی از دهه هشتاد به بعد اجرا می‌شود و طبق ماده ۴ این قانون تمام واحدهای تولیدی گوشت اعم از کشتارهای دام و طیور، مراکز فرآوری و عمل آوری، کارخانجات سوسیس و کالباس، مبادی ورودی گوشت از خارج از کشور (گمرک) و مراکز صیادی، موظف به‌کارگیری ناظر شرعی هستند.

وی افزود: بر اساس ماده هفت قانون فوق آموزش و معرفی این ناظرین شرعی بر عهده حوزه نمایندگی ولی فقیه در دامپزشکی می‌باشد و بر این اساس در آذربایجان غربی در کلیه کشتارگاه ها اعم از ۱۲ کشتارگاه طیور، ۱۶ کشتارگاه دام و هشت مرکز بسته بندی و مراکز مشمول قانون به تعداد ۳۴ ناظر شرعی بعد از طی دوره‌های آموزشی تخصصی مشغول به فعالیت و نظارت بر حلیت و طهارت مواد تولیدی هستند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی، اضافه کرد: تعداد ۱۰۱ نفر ذابح در ۲۸ کشتارگاه دام و طیور استان، دوره‌های آموزشی را فراگرفته و بر اساس آداب اسلامی زیر نظر ناظر شرعی در راستای تأمین غذای حلال و پاک فعالیت می‌کنند و در هیچ کشتارگاهی ذبح توسط دستگاه صورت نمی‌گیرد و ذبح دام و طیور توسط ذابحین با نظارت ناظرین شرعی انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: پلمپ‌های پلاستیکی، نشانه گذاری بر روی لاشه‌های دام در استان آذربایجان غربی تهیه شده و به لاشه‌های دام الصاق می‌شود که در آن نوع و جنس لاشه ذبح شده مشخص خواهد شد.

حجت الاسلام ولی زاده تصریح کرد: اجزای حرام دام و طیور در کشتارگاه‌های دام معدوم می‌شود و این اجزا از کشتارگاه‌ها خارج نمی‌شوند.

وی بیان کرد: انتظار از مجموعه‌های فرهنگی اعم از صدا و سیما، تبلیغات اسلامی، ارشاد، حوزه‌های علمیه، منابر و مساجد این است که در مسئله غذای حلال فرهنگ سازی لازم را انجام دهند، چرا که ذبح شرعی یکی از افتخارات شریعت اسلامی است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی، تأکید کرد: امروزه در بازارهای اروپایی و غیر مسلمان معمولا از گوشت با آرم حلال استقبال ویژه می‌شود، چون بر اثر مراعات آداب ذبح اسلامی لاشه ذبح شده سالم‌تر و لذیذتر است و ماندگاری آن بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha