یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
ناصر رفیعی در حرم کریمه اهل بیت(ع)

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت گفت: دین مبین اسلام با تکدی‌گری و گداپروری موافق نیست و همواره بر پرهیز از ابراز فقر تصریح دارد و درعین‌حال بر دیگران تأکید می‌کند انفاق نسبت به گروهی که از ابراز فقر اجتناب می‌کنند را در اولویت قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی (ره)، در ادامه درس تفسیر آیات قرآن کریم به آیات ۲۷۳ و ۲۷۴ سوره بقره اشاره نمود و با بیان این که آیات پایانی سوره بقره در رابطه‌ با امر مهم انفاق و کمک و خدمت‌رسانی به مردم نازل شده است، اظهار داشت: در انفاق و کمک به فقرا سه گروه در اولویت هستند و باید بیشتر موردتوجه قرار گیرند. آیه ۲۷۳ سوره بقره کسانی که به‌خاطر خدا محاصره شدند و از شهر بیرون‌رانده‌شده و آواره گشتند را در اولویت انفاق و کمک به فقرا ذکر می‌کنند.

وی ضمن تبیین شأن نزول این آیه شریفه، با بیان این که بعد از هجرت مسلمانان از مکه به مدینه، به ابتکار رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله هر مهاجر با یک انصار عقد اخوت بستند و تعدادی از مهاجرین نیز در کنار ایوان مسجد مدینه سکنی گزیدند و این آیه شریفه اولویت انفاق به ایشان را متذکر می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی کمک به فقرای عفیفی که در عین گرفتاری از بیان مشکل امتناع می‌کنند را از دیگر اولویت‌های انفاق توصیف نمود و اظهار داشت: این افراد از فرط عفاف چنان‌اند که هر کس از حال آنها آگاه نباشد، پندارد غنی و بی‌نیاز هستند؛ حال آن که اگر به سیمای اینان توجه داشته باشیم، به فقر و گرسنگی ایشان پی خواهیم برد.

وی دستگیری از محرومین و فقرای آبرومند که از روی انداختن و ابراز فقر را از دیگر گروه‌های در اولویت انفاق توصیف نمود و با بیان این که هر سه گروه را می‌توان در قالب یک گروه نیز تفسیر نمود و اذعان داشت: دین مبین اسلام با تکدی‌گری و گداپروری موافق نیست و همواره بر تلاش و پرهیز از ابراز فقر تصریح دارد و درعین‌حال بر دیگران تأکید می‌کند انفاق نسبت به گروهی که از ابراز فقر اجتناب می‌کنند را در اولویت قرار دهند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به آیه شریفه «وَفِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ» [۱]؛ با بیان این که پرهیزکاران بهشتی، در اموالشان حقّی برای سائل تهیدست و محروم قائل هستند، یادآور شد: امام صادق علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند؛ محرومین عیالوارانی از جامعه هستند که در عین تلاش، توان تأمین هزینه زندگی ندارند.

رفیعی با تأکید بر این که خداوند متعال از کسانی که در عین کمک منت می‌گذارند و آن را بیان می‌کنند متنفر است، خاطرنشان کرد: بزرگان دین همواره در مواجهه با انسان‌های عفیف که از فرط فقر دست دراز نمی‌کنند و با دست‌فروشی گذران زندگی می‌کنند را تکریم و بر لزوم مراقب از ایشان تأکید می‌کنند.

وی به فرازهای پایانی آیه ۲۷۳ سوره بقره «وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِیمٌ» اشاره نمود و با بیان این که هر چیز خوبی که در راه خدا انفاق شود، ذات اقدس الهی از آن آگاه است، اظهار داشت: قرآن کریم در آیه شریفه «وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ» [۲] تصریح می‌کند که هرچه را انفاق می‌کنید چه کم و چه زیاد خدا عوضی را جایگزین آن می‌کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن تأکید بر انفاق از مال حلال برای کار حلال، تصریح کرد: بر اساس روایتی از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و اله اگر کسی مال حلالی را کسب کند و در راه خدا انفاق نماید، هیچ درهمی را انفاق نمی‌کند، مگر آنکه خدا عوض آن را خواهد داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در پایان با بیان این که صدقه در اعطای مال خلاصه نمی‌شود و شامل مواردی چون فهماندن مطلبی به ناشنوا، کمک به نابینا، تبسم در خانه و مهربانی با زن و بچه، مشورت دادن، اصلاح بین مردم به‌ویژه زن و شوهر و… می‌شود، خاطرنشان کرد: خداوند متعال در آیه ۲۷۴ سوره بقره بر اهمیت هر چهار صورت انفاق، یعنی انفاق در شب، روز، مخفی و آشکار تصریح می‌کند.

[1] – آیه ۱۹ سوره ذاریات

[2] – آیه ۳۹ سوره سبأ

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha