پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
انجمن علمی حوزه و مرکز نور

حوزه/دانش «علوم‌انسانی دیجیتال» صرفاً به معنای بهره‌گیری از فناوری اطلاعات به‌عنوان یک ابزار برای تسهیل و تسریع پژوهش‌های سنتی نبوده و ترکیب علوم‌انسانی و فناوری اطلاعات، دانش جدیدی را پدید آورده است که نقش مؤثری در تعیین موضوع پژوهش، شیوه و ابزار آن و همچنین نتایج پژوهش‌های علوم‌انسانی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، نشست مدیران انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه با موضوع «علوم‌انسانی دیجیتال» به میزبانی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) برگزار شد.
 

در ابتدای این جلسه حجت الاسلام والمسلمین برته، دبیر انجمن‌ها و قطب های علمی حوزه گزارشی از فرایند تهیه منشور انجمن‌های علمی پرداخت.
 

در ادامه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به معرفی دانش نوظهور «علوم‌انسانی دیجیتال» پرداخت.
 

وی در معرفی اجمالی این دانش گفت: دانش «علوم‌انسانی دیجیتال» صرفاً به معنای بهره‌گیری از فناوری اطلاعات به‌عنوان یک ابزار برای تسهیل و تسریع پژوهش‌های سنتی نبوده و ترکیب علوم‌انسانی و فناوری اطلاعات، دانش جدیدی را پدید آورده است که نقش مؤثری در تعیین موضوع پژوهش، شیوه و ابزار آن و همچنین نتایج پژوهش‌های علوم‌انسانی دارد.
 

اشاره به مجموعه فعالیت‌های صورت‌گرفته در مراکز علمی معتبر جهان در خصوص پیگیری دانش «علوم‌انسانی دیجیتال» بخش دیگری از این گزارش را به خود اختصاص داد که عبارت بود از راه‌اندازی واحد «علوم‌انسانی دیجیتال» در اغلب دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی معتبر جهان، راه‌اندازی نشریاتی با عنوان و موضوع این علم، و تولید حجم عظیمی از ادبیات علمی در قالب کتاب و مقاله، برگزاری نشست‌ها و همایش‌های بین‌المللی متعدد و همچنین تولید محصولات متعدد پژوهشی در بستر «علوم‌انسانی دیجیتال».
 

وی اظهار داشت: امروز یکی از مهم‌ترین پیشران‌های علوم‌انسانی در جهان «علوم‌انسانی دیجیتال» است و جامعه علمی ما اگر نگران موضوعاتی از قبیل بومی‌سازی علوم انسانی و اسلامی‌ سازی علوم‌انسانی است باید توجه داشته باشد اهتمام به این پیشران می‌تواند نقش مؤثری در این خصوص ایفا نماید.
 

رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در ادامه افزود: فعالیت صورت‌گرفته در مرکز نور فراتر از دیجیتال نمودن منابع علوم اسلامی بوده و نمونه‌ای از این دانش جدید میان‌رشته‌ای است. تولیدات این مجموعه، محصول زحمات طلاب آشنا با فناوری و مهندسان آشنای با علوم حوزوی است که با بیش از سه دهه فعالیت و تجربه‌اندوزی، نیازهای محققان علوم اسلامی را شناسایی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فناوری تبدیل به محصولات نرم‌افزاری می‌نمایند.
 

در ادامه این جلسه، حجت‌الاسلام‌ راشدی نیا معاون پژوهشی مرکز نور به تبیین بخشی از قابلیت‌های علوم‌انسانی دیجیتال در قالب محصولات تولیدی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی پرداخت.

دستاوردهای تولید و عرضه شده در حوزه‌های قرآن، حدیث، رجال و لغت بخشی از محصولاتی بود که بروندادهای نوینی فراتر از نتایج پژوهش‌های سنتی را در اختیار محققان قرار می‌دهد.
 

مهندس ربیعی زاده معاون فناوری مرکز نور نیز در ادامه به پروژه‌های متعددی اشاره کرد که در آنها مؤسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی غربی در قالب «علوم‌انسانی دیجیتال» به انجام پژوهش‌های نوینی در حوزه علوم اسلامی و به‌خصوص محتوای شیعی و فارسی می‌پردازند. عناوین و موضوعات پروژه‌ها، شبکه‌ای از مستشرقان فعال در این حوزه، مؤسسات پژوهشی همکار که در کشورهای مختلف اروپایی و آمریکا فعال‌اند و شبکه‌ای از حامیان مالی و مبالغ اختصاص‌داده‌شده به این امر ابعاد مختلف این گزارش را تشکیل می‌داد.
 

لازم به ذکر است: اخیراً شورای اعطای مجوزهای حوزه با راه‌اندازی «پژوهشکده علوم اسلامی و انسانی دیجیتال» توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی موافقت نموده است.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha